نیاز 7 هزار میلیاردی راهداری برای نگهداری جاده‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تعمیر و نگه داری جاده های کشور سالانه به 7 هزار میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری کشور در نشست خبری که در نمایشگاه راه سازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته برگزار شد؛ اظهار داشت: باید از اعتبارات عمرانی در جهت توانمند سازی بخش خصوصی و شرکت های داخلی به منظور تولید ثروت و ارزآوری استفاده کنیم.

وی افزود: در برخی مواقع اعمال فشارهای دستگاه های نظارتی در خصوص صرف هزینه ها موجب می شود تا کیفیت کار پایین آمده و مدیران تصمیم بگیرند، قیمت را ملاک واگذاری پروژه ها قرار دهند.

کشاورزیان تصریح کرد: ارتقا دانش توان فنی و تکنولوژی باید جایگزین تکیه بر منابع طبیعی شود و باید به سمت برندسازی در حوزه حمل و نقل و راهداری حرکت کنیم.

معاون وزیر با اشاره به اینکه در دوره های گذشته برندهایی در حوزه حمل و نقل از جمله ایران پیما وجود داشته بیان کرد: این نظام را باید دوباره احیا شود اکنون بیش از 2 هزار و 500 شرکت حقوقی مستقل از هم در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند که باید این میزان به 20 برند توانمند تبدیل شود.

محمدزاده رئیس راهداری استان تهران در این نشست بیان کرد: فعالیت استان تهران در حوزه ساخت راه، بیش از 5 هزار میلیارد بوده که از این میزان هزار میلیارد توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و 4 هزار میلیارد توسط شرکت توسعه ساخت زیربناهای حمل ونقل کشور انجام می گیرد.

وی در خصوص مسکن مهر استان تهران عنوان کرد: در استان تهران و در 3 شهر پرند، پردیس و اندیشه پروژه مسکن مهر آغاز شد که در شهر پرند از 95 هزار واحد در حال ساخت 60 هزار واحد تحویل و 35 هزار مراحل نهایی خود را طی می کنند.

محمدزاده افزود: در شهر پردیس از 74 هزار واحد آغاز شده، 14 هزار واحد تحویل و 40 هزار واحد در حال ساخت است و در شهر اندیشه 3 هزار واحد آغاز که تا دهه فجر امسال به اتمام خواهد رسید.

داوود کشاورزیان معاون وزیر در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد هزینه های تعمیر و نگه داری جاده ها و تخصیص بودجه در این خصوص اظهار داشت: بیش از 2 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که 34 هزار کیلومتر راه های شریانی و اصلی و بقیه راه ها غیر شریانی و راه های استانی هستند،که طی تقسیم بندی انجام شده نگه‌‍داری راه های شریانی از محل منابع ملی و راه های غیر شریانی از محل منابع استانی تأمین می شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به کاهش قیمت قیر اگر سالانه حدود 7 هزار میلیارد تومان برای نگه داری راه ها تخصیص داده شود مطلوب است، اما در حال حاضر بودجه اختصاص یافته به شریان های اصلی از محل منابع ملی حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

کشاورزیان با اشاره به اینکه تخصیص بودجه برای نگه داری جاده ها 100 درصد نیست، بیان کرد: در سال گذشته وضعیت تخصیص خوب نبوده وتخصیص نقد حدود 125 میلیارد تومان و اسناد خزانه هزار میلیارد بوده که مجموع این 2 فقط 50 درصد مورد نیاز برای نگه داری جاده ها بوده است.

معاون وزیر در خصوص وضعیت بودجه نگه‌داری راه های استانی گفت: مجموع بودجه اختصاصی به استان کمتر از 800 میلیارد تومان بوده که با این وضع نگه‌داری جاده ها از توان استان ها خارج است.

وی تاکید کرد: برای تعمیر و نگه داری جاده ها باید منابع پایدار و مستقل از بودجه عمرانی دولت در نظر گرفته شود و بهترین راهکار برای تأمین بودجه در این خصوص افزایش عوارض سوخت است که این امر هنوز اجرایی نشده.

کشاورزیان در خصوص مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: 30 درصد از تردد ناوگان حمل و نقل جاده های توسط کامیون های بدون بارنامه که در فواصل کوتاه انجام می گیرد که نظارت بر آنها می تواند در مبارزه با قاچاق کالا و سوخت موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل عمومی در تردد جاده ای 15 درصد است بیان کرد: با توجه به روند کاهشی استفاده از حمل و نقل عمومی، سهم تصادفات این بخش به 5.6 درصد رسیده است.

کشاورزیان تاکید کرد: افزایش عوارض در سوخت می تواند 500 میلیارد تومان به بودجه راهداری کمک کند که بخشی از نیازهای سازمان را تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار