جزئیات قرارداد خرید بوئینگ / تحریم‌ها تاثیری برای قراداد خرید هواپیما ندارد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس دستور‌العمل جدید اوفک هر گونه قانون جدیدی عطف به ماسبق نخواهد شد ضمن اینکه اگر تحریم جدیدتری صورت بپذیرد قرارداد به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر فخری کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری نخستین نمایشگاه راهداری حمل و نقل و صنایع وابسته در خصوص جزئیات خرید هواپیما از شرکت‌های بوئیگ و ایرباس اظهار داشت: قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ شامل 80 فروند هواپیما خواهد بود که 15 فروند آن مشمول مجوز هستند و 65 فروند مابقی در مجوز دیگری وارد کشور خواهند شد.

وی تأکید کرد: هزینه پیش پرداخت به اندازه همان 15 فروند هواپیما که مجوز دارند پرداخت خواهد شد و تأمین مالی مابقی هواپیماها در زمان صدور مجوز دوم پرداخته می‌شود.

وی در خصوص نحوه تأمین مالی این تعداد هواپیما اظهار داشت: از مجموع 80 فروند تأمین مالی 6 فروند بر عهده شرکت بوئینگ و مابقی آن به صورت اجاره به شرط تملیک خواهد بود؛ بر همین اساس تأمین مالی 41 فروند هواپیما تاکنون انجام شده و 39 فروند دیگر نیز در آینده انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایران از نظر ریسک سرمایه‌گذاری در بین 7 گروه دارای رتبه ششم است که این امر هزینه سرمایه‌گذاری را در کشور به شدت افزایش می‌دهد بر همین اساس طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در ژانویه سال جاری رتبه قضایی کشور یک پله صعود خواهد کرد که نتیجه این امر کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری یا به عبارت دیگر در اختیار داشتن پول ارزان است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در خصوص بند‌های حقوقی در قرارداد شرکت بوئینگ اظهار داشت: طبق دستورالعمل جدید اوفک اگر قراردادی در حال حاضر منعقد شود با فرض بازگشت تحریم‌ها نیز پایدار خواهد بود و طرفین 6 ماه برای تعیین و تکلیف قرارداد فرصت دارند ضمن اینکه هر نوع قانون جدید در تحریم‌ها عطف به ماسبق نخواهد شد.

فخری کاشان با اشاره به قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس اظهار داشت: از شرکت ایرباس 100 فروند هواپیما خریداری خواهد شد که 37 فروند آن طبق زمان‌بندی مجوز فعلی اوفک تحویل خواهد شد و 23 فروند مابقی بر اساس مجوز دوم این سازمان به کشور وارد خواهند شد.

در پایان تأکید کرد: قرار داد ایرباس از نظر حقوقی کاملا مشابه قرارداد با شرکت بوئینگ است.

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار