ارومیه؛

ساز آشیق های آذربایجان غربی در وصف پیامبر اعظم (ص) به نوا درآمد

آشیق های آذربایجان غربی همزمان با هفته وحدت و در آستانه سالروز میلاد محمد مصطفی (ص) سازهای خود را در وصف پیامبر رحمت و مهربانی به نوا در آوردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ویژه برنامه مفهوم وحدت در موسیقی آشیقیهمزمان با هفته وحدت در کانون آشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد که در آن آشیق هایی از شهرستان های مختلف استان اعم از شیعه و سنی و مسیحی ویژگی های شخصیتی و سیره پیامبر بزرگوار اسلام (ص) را در قالب شعر و آواز بازگو کردند.

در این ویژه برنامه که بسیاری از هنرمندان آشیق شیعه، سنی و مسیحی از نقاط مختلف آذربایجان غربی حضور داشتند، مقام های مختلف موسیقی آشیقی با مفهوم «وحدت» اجرا شد.

بهنام رضایی، رضا حیدرزاده، میکائیل فعال خو، میر اسماعیل ساجدی، یوسف اوهانس، حیدر نیرومندی، نباتعلی علیزاده، قربان پورولی و علی کریمی قره آقاجی از جمله هنرمندان آشیقی بودند که در این آیین هنر خود را در مدح و ستایش پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) به نمایش گذاشتند.

داریوش علیزاده مسئول کانون آشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در این آیین با اشاره به مفهوم وحدت در قرآن کریم و لزوم توجه ویژه این موضوع در برهه کنونی گفت: وحدت لازمه جامعه اسلامی است و تا زمانی که مسلمانان متحد و یکپارچه باشندریال هیچ نیرویی نمی تواند آنها را از پای درآورد.

وی با بیان اینکه موسیقی آشیقی یکی از مهمترین نمادهای هنری در حوزه وحدت است، افزود: معنی وحدت در فلسفه موسیقی آشیقی همان رسیدن به 'حقیقت هستی' بوده و موضوع اتحاد به عنوان یکی از مهمترین راه کارهای رسیدن به حقیقت عالم هستی در فلسفه موسیقی آشیقی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: موسیقی آشیقی به عنوان هنری پاک و انسانی نمود اصلی مفهوم وحدت در آذربایجان غربی است که بدون در نظر گرفتن دین و مذهب و قوم و نژاد با تاسی از آیات الهی و روایات نبی اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در راستای تحکیم وحدت حرکت کرده است.

موسیقی آشیقی در آذربایجان غربی یکی از پایه های اصلی فرهنگ بومی است که ریشه در تار و پود تفکر و اندیشه انسان های بی آلایش و حقیقت جو دارد و بسیاری از هنرمندان فارغ از دین و نژاد و مذهب خود در آن فعالیت می کنند.

موسیقی آشیقی از اصلی ترین شاخصه های ملت های ترک زبان در سراسر جهان است که در ایران دارای مکتب های مختلف می باشد که در این میان مکتب آشیقی ارومیه بنا به نظر کارشناسان و اساتید این هنر در سراسر جهان اصیل ترین و قدیمی ترین مکتب آشیقی است که تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده است.

مکتب آشیقی ارومیه بیش از 50 مقام موسیقی دارد و یکی از مکاتب پربار عاشیقی در بین ترک زبان های دنیا محسوب می شود.

دوللو مصطفی، بالولو مسکین، فرهاد سلیمی، عزیز مرادخانی، قرمزه باش علی، درویش وهاب زاده و ده ها عاشیق دیگر که بسیاری از آنها به علت فقدان تاریخ نویسی و عدم پژوهش در این زمینه فراموش شده اند، از ستاره های درخشان این هنر در 200 سال اخیر هستند.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در ماه ربیع الاول عام الفیل که 53 سال پیش از هجرت است، در شهر مکه به دنیا آمدند و میلاد آن حضرت به روایت اهل تسنن، 12 ربیع الاول و به روایت اهل تشیع، 17 ربیع الاول قرن هاست که در بلاد اسلامی به بهترین شکل ممکن برگزار و عاملی برای شادی مسلمانان است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.