افتتاح جشنواره محصولات کشاورزی و آبزیان به مناسبت شب یلدا/ آغاز ذخیره سازی پرتقال از ابتدای دی ماه

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: مراسم افتتاحیه دومین جشنواره محصولات کشاورزی آبزیان و صنایع ویژه شب یلدا از سوی سازمان تعاون روستایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  حسین صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره محصولات کشاورزی آبزیان و صنایع دستی ویژه شب یلدا اظهار داشت: مصرف برخی اقلام اساسی از جمله میوه، آجیل و خشکبار و آبزیان به مناسبت برپایی آیین شب یلدا افزایش می یابد، لذا بر گزاری این جشنواره می‌تواند از افزایش جهشی قیمت‌ها جلوگیری کند.

وی افزود: برگزاری این جشنواره ها عرضه محصولات بی واسطه از سوی تولیدکنندگان را در برنامه دارند که این امر گامی موثر در جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بشمار می رود.

صفایی با اشاره به اینکه 170 غرفه در این جشنواره اقدام به عرضه محصولات می کنند گفت: با توجه به افزایش تعداد غرفه ها امکان تهیه محصول با شرایط رقابتی برای مردم فراهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر افزایش سهم مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوار بیان داشت: با وجود پایین بودن سرانه مصرف ماهی، افزایش سهم مصرف در سبد غذایی یکی از اولویت ها است که با توجه به فصل سرما و در واقع عرضه مستقیم محصول قصد داریم این امر را محقق کنیم.

به گفته صفائی تعدادی از غرفه ها به تعاونی زنان روستایی اختصاص یافته تا محصولات خود را طی مدت برگزاری نمایشگاه به فروش رسانند.

25 درصد پرتقال استانهای شمالی از بین رفت

صفایی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سرمازدگی بی سابقه در استانهای شمالی به ویژه مازندران گفت: استان مازندران قطب تولید مرکبات در کشور به شمار می رود اما در هفته های اخیر سرمازدگی 20 تا 25 درصد خسارت به باغداران وارد کرد و از این رو شاهد عرضه گسترده پرتقال از سوی باغداران به بازار هستیم.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت در جهت کاهش زیان باغداران گفت: وزارت جهاد کشاورزی از هفته گذشته طی اقدام بی سابقه ای خرید تضمینی پرتقال از باغداران را آغاز کرده است.

صفایی در ادامه اظهار کرد: این محصولات قابلیت نگه داری ندارند از این رو با خرید تضمینی پرتقال از باغداران آن را برای تولید کنتسانتره به کارخانه ها ارسال خواهند کرد.

وی با اشاره به آنکه عمده پرتقال‌های خریداری شده از باغداران درجه 3 هستند افزود: تا کنون 15 هزار پرتقال با قیمت 550 تومان از باغداران خریداری شده است.

گفتنی است که پرتقال های درجه یک با قیمت 834تومان و درجه دو 720 از باغداران خریداری می شود.

صفایی از آغاز ذخیره سازی پرتقال شب عید از ابتدای دی ماه خبر داد و گفت : اگرچه ذخیره سازی پرتقال شب عید برای تنظیم بازار باید در آذرماه اتفاق می افتاد اما به سبب بحث سرمازدگی و یخبندان اخیر این امر با تأخیر رو به رو شده است.

وی با اشاره به آنکه محصول کیوی در مقابل سرما آسیب پذیر تر از پرتقال است گفت: تا قبل از ورود سرما و یخبندان 50 الی 60درصد محصول برداشت و به سردخانه ها انتقال داده شده بود، اما باقی محصولات آسیب دیدند و از این رو هیأت وزیران تصمیمات مبنی بر خرید تضمینی کیوی با نرخ 600تومان در جهت حمایت از کشاورزان اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار