وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید در دستور کار قرار گیرد/ لزوم توجه به پژوهش های دانش بنیان

نعمت زاده گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری ،ارتقا علم و دانش و حمایت از شرکتهای دانش بنیان باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه علم و فناوری رکن اصلی پیشرفت در تمامی علوم علی الخصوص علم تجربی است گفت: در حال حاضر همواره شاهد اهمیت دادن کشورهای پیشرفته جهان به تحقیقات کاربردی و عملکرد مناسب آن با تولید ناخالص داخلی هستیم.

وی در ادامه افزود: در کشورهای مذکور حدود 30 درصد از بودجه کشور به تحقیقات پایه ای و مابقی آن به تحقیقات توسعه ای تخصیص داده می شود و این در حالی است که این رقم در کشور ما برعکس بوده و بخش عمده ای از هزینه ها صرف تحقیقات پایه ای میشود.

نعمت زاده با تاکید بر افزایش سهم تحقیقات کاربردی کشور عنوان کرد: از آنجایی که این میزان در کشور بسیار ناچیز بوده لذا لزوم تزریق منابع مالی جهت افزایش تحقیقات کاربردی و نیز حمایت از شرکتهای سودده دانش بنیان احساس می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیاز کشور به پژوهشهای اجتماعی احساس می شود، عنوان کرد: پژوهش در تمامی زمینه ها حتی در نهاد خانواده اثر بسیار مثبتی  داشته چرا که باعث پیشرفت روز افزون کشور می شود بنابراین به تبعیت از همین موضوع افزایش تحقیقات کاربردی و تجربی نیز حائز اهمیت است.

نعمت زاده تصریح کرد: در صنایع پتروشیمی تلاشهای زیادی در جهت رفع خلاهای موجود در جامعه علمی و دانشگاهی انجام شده و علاوه بر آن شایان ذکر است که افزایش تحقیقات توسعه ای و کاربردی بیش از حوزه دانشگاهی، افزایش سودهی را در بخش صنعت به دنبال خواهد داشت.
 
وی به مزایای تعدد شرکتهای دانش بنیان،اشاره کرد و گفت: ارتباط بیشتر با دانشگاهها ،نوآوری ، فرآیندها، کاهش ضایعات و کاهش قیمت تمام شده و کمک به نهادینه کردن این امر از جمله مزایای آن است که رضایت مشتری را نیز به دنبال دارد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش به شعار سال اشاره کرد و گفت: مردمی شدن ، افزایش شرکتهای دانش بنیان ، عدالتخواهی ، استفاده از توانمندیهای درونی و اقتصاد برون گرا، 5  اساس اقتصاد مقاومتی  است تا بدین طریق آحاد مردم درگیر فعالیت اقتصادی شده و اقتصاد کشور نیز بر مبنای دانش بنیان پایه ریزی شود.
 
به گفته وی در این میان می بایست وضعیت و امکانات طبیعی و تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر این وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده عهده دار این مسئولیت خطیر است.
 
وی در پایان بیان کرد: با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده ،در استفاده یک واحد بزرگ صعتی از پژوهشهای دانش بنیان شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود به همین منظور پیشرفت ما در تعامل و هم فکری دانشگاههای کشور و صنایع بوده و امیدواریم بزودی شاهد تحقق این امر باشیم .
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.