ذرات نور؛ نمایشگاه انفرادی نقاشی محمد اعظم‌زاده

نمایشگاه «ذرات نور» تا اول دی ماه سال جاری از ساعت 11 تا 19 در گالری شیرین برپاست.

ذرات نور؛ نمایشگاه انفرادی نقاشی محمد اعظم زادهمحمد اعظم‌زاده، نقاش و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشگاه «ذرات نور» گفت: پرتوهای رنگی (ذرات نور) در فضای دو بعدی قابلیت اثرگذاری دارند. نقطه‌های رنگی در همجواری با یکدیگر آرامش بخش و لطیف هستند و مفهوم خلاء (که البته هیچگاه تحقق صوری و خارجی ندارند) را معنا می‌بخشند و فضای احساسی و فرا حسی (اتمسفر) می‌سازند. نقطه‌های رنگی (ذرات نور) برخاسته از لحظه‌های لطیف آدمی است که دایره هستی را تداعی می‌کند. دایره‌ای که به غایت کوچک شده‌اند و هر لحظه متولد می‌شوند.

وی در ادامه افزود: مبانی نظری در آثار ارائه شده در این نمایشگاه مبتنی بر نظریه «اتمسفر» گرنوت بومه است که در سال 1995 میلادی مفهوم اتمسفر را طرح نمود. وی معتقد است که مفهوم فضا بر شناخت حسی استوار است. به اعتقاد او اتمسفریک دریافت بی واسطه و مستقیم از ادراک فیزیکی است و از طریق احساس و درک عاطفی شکل می‌گیرد. این گفتمان زیبایی شناسانه جدید که او طرح کرده یک تئوری جامع از ادراک است که به فضای بصری معنا می‌بخشد.

اعظم‌زاده خاطرنشان کرد: در تصویر بصری این نمایشگاه، مفهوم اتمسفر در قالب نقطه‌های رنگی (ذرات نور) در یک فضای فرا حسی (ماورایی) معنا یافته‌اند؛ چرا که مفهوم اتمسفر در هنر شرق مبتنی بر شناخت فراحسی بوده و امری فرا زمانی و فرا مکانی است. طراحی و نقاشی از منظر هنر غرب در قیاس با هنر شرق یک گفتمان فیزیکی است. حتی اغلب گفتمان های زبانی و ارتباطی در هنر معاصر یک تجربه از کیفیت احساسی، لحظه‌ای و زودگذر است. حال آنکه هنر شرق مفهوم اتمسفر را در معابد هندی، نگارگری و باغ ایرانی (در قالب گفتمان ارتباطی) قرن هاست که تجربه کرده است.

وی در پایان افزود: برای افتتاحیه این نمایشگاه استادانی چون ابوالقاسم اسماعیل پور، اسدالله چهره پرداز، احمد نصراللهی و رضا صادق پور حضور داشتند، همچنین تعداد 20 اثر با تکنیک رنگ روغن در اندازه بزرگ بر روی دیوار قرار گرفت.

گفتنی است، این نمایشگاه 19 آذر افتتاح شد و تا اول دی ماه سال جاری از ساعت 11 تا 19 در گالری شیرین برای علاقه‌مندان ادامه دارد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار