روحانی در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول؛

خودکفایی در تولید گندم تبلور اقتصاد مقاومتی است/ در برجام و اوپک پیروز شدیم/اگر قدرت تولید نفت نداشته باشیم کسی با ما حرف نمی‌زند+ فیلم


رئیس جمهور گفت: خودکفایی در تولید گندم تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی است، امروز ملت ما در بخش امنیت غذایی شاهد قدم مهم برای خوداتکایی است.


خودکفایی در تولید گندم تبلور اقتصاد مقاومتی است/ در برجام و اوپک پیروز شدیم/اگر قدرت تولید نفت نداشته باشیم کسی با ما حرف نمی‌زند+ فیلمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول که امروز دوشنبه (22 آذرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: خوشحالم ایران شاهد برگزاری جشن بزرگ ملی برای دستیابی به نعمات خداوند و محصولات کشاورزی خصوصا محصول استراتژیک گندم است.

روحانی ادامه داد: جشن افتخار ملی برای تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی بوده و روزیست که ملت ما در امنیت غذایی شاهد گامی مهم برای خود اتکایی است.

وی با بیان اینکه خودکفایی به معنای تضمین امنیت ملی کشور در بخش غذایی است یادآور شد: از کشاورزان سراسر کشور که پایه اصلی این افتخار هستند تشکر می‌کنم چرا که اراده، امید و تلاش آنها ما را به نقطه افتخار رسانده است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه لذت بخش‌ترین شغل به حوزه کشاورزی مربوط می‌شود تصریح کرد: کشاورزی به آن معنا نیست که کشاورز به فکر محصول و درآمد پایان سال است بلکه بدان معناست که کشاورز با گیاه، نبات و دام زندگی می‌کند در واقع کشاورز محصولات را همانند فرزندان خود می‌داند.

رئیس جمهور یادآور شد: کسی که کشاورزی را انتخاب می‌کند در خلقت نبات و دام در کنار خدای خلاق قدم به قدم با خلقت حق گام برمی‌دارد.

روحانی متذکر شد: زمانی که محصول کشاورزی برداشت می‌شود کشاورز سهم خداوند به عنوان ذکات پرداخت می‌‌کند و مابقی آن را در بازار به فروش می‌رساند.

وی گفت: کشاورزان که توکل آنها بر خداوند است با دستان پرتلاش و بازوان قدرتمند، از زمین، باران، امکانات و تجربه بشری غذای شهروندان را تأمین می‌کنند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: کسانی که روزهای قحطی و جنگ جهانی را تجربه کرده‌اند به خوبی می‌دانند که امنیت غذایی به چه معناست، اگر روزی غذا نباشد چه اتفاقی رخ می‌دهد و اگر یکسال به اندازه کافی گندم وجود نداشته باشد دشمن به راحتی می‌تواند ما را تحت فشار قرار دهد.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری و امام راحل همواره بر مسئله غذایی و موضوع کشاورزی تأکید داشتند اظهار داشت: کشاورزی مسئله‌ای نیست که چه مقدار از اشتغال جامعه را تأمین می‌کند که البته این مسئله در جای خود بسیار حائز اهمیت است همچنین این موضوع مطرح نیست که در رشد اقتصادی چه مقدار تأثیرگذار است که البته این موضوع هم مهم تلقی می‌شود.

روحانی تأکید کرد: قدرت ملی و استقلال کشور بسیار حائز اهمیت است و قدرت چانه زنی ما در دنیا به مسئله کشاورزی مربوط می‌شود. اگر قدرت چانه زنی در سطح جهانی و در موضوع مذاکرات بیشتر شود بدان معناست که قدرت ملی کشورمان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با افزایش تولید نفت در کشور در اجلاس اوپک قدرت چانه‌زنی داریم بنابراین اگر قدرت تولید نفت در کشورمان وجود نداشته باشد کسی با ما صحبت نخواهد کرد و چانه‌زنی ما را گوش نخواهد داد.

رئیس قوه مجریه گفت: روز اجرای برجام روز عزای اسرائیل بود، اسرائیل و یکی از کشورهای منطقه که مسیر اشتباهی می رود، سیاه پوش شد. تولید نفت ایران از یک میلیون بشکه به دو میلیون و سیصد هزار بشکه افزایش یافت طبیعی است که در این زمان از ایران برای حضور در اوپک دعوت می‌شود و نمایندگان ایران اداره کننده جلسه می‌شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تنها در موضوع برجام به پیروزی دست پیدا نکرد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سازمان اوپک، خرید هواپیما و محصولات کشاورزی افتخار و موفقیت بدست آورد.

روحانی افزود: زندگی توأم با ایستادگی، مقاومت و تلاش و به دست آوردن محصول با رنج لذت بخش است. یکی از اهداف نخست دولت یازدهم، رسیدگی به مشکلات حوزه کشاورزی بود و به دلیل ارائه گزارش‌های مختلف از ذخایر گندم استان‌های کشور با برخی مسئولان دولت درباره اقدامات لازم که باید در بخش کشاورزی صورت بگیرد مذاکره می‌کردیم.

وی گفت: در اوایل آغاز به کار دولت تدبیر و امید مشکلات مختلفی در زمینه انتقال گندم از خارج از کشور، نقل و انتقال ارز و پرداخت پول وجود داشت اما با وجود آن مشکلات وزارت جهاد کشاورزی با اراده‌ای مستحکم حرکت کرد و در مسیر خود اتکایی و استقلال قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی مربوط به مسئله کود بود و به توصیه وزیر جهاد کشاورزی ارز مورد نیاز باید برای ورود کود و بذرهای لازم به کشور اختصاص پیدا می‌کرد.

رئیس جمهور افزود: باید برای کسانی که غیرمنصفانه در حق دولت اظهار نظر می‌کنند دعا کرد و همانطور که خداوند روزی ما را از آسمان نازل می‌کند عدل و انصاف هم برای آنها از آسمان نازل شود.

روحانی اظهار داشت: زمانی که کشور در حوزه گندم به خودکفایی برسد درست همان هنگام می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و نیازی نیست که برای ورود گندم به کشور از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی درخواست همکاری داشته باشیم.

وی متذکر شد: در مجموع محصولات کشاورزی درسال 92، 97 میلیون تن اعلام شد اما امسال این میزان به 117 میلیون تن افزایش یافت. محصولات کشاورزی 20 میلیون تن در طول سه سال گذشته روند روبه افزایش را تجربه کرده است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: در سال 83 به خودکفایی گندم دست پیدا کردیم و جشن خودکفایی گندم در دوره دولت اصلاحات برگزار شد و رئیس جمهور وقت اعلام کرد که پس از 40 سال ایران در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسیده است اما  این سوال مطرح است که در سالهای 84 تا 86 به کجا رسیدیم؟

رئیس جمهور ادامه داد: در سال 80 براساس نیاز کشور می‌بایست حدودا 6.77 میلیون تن گندم وارد کشور می‌‌شد اما با این حال در سال 83 به خودکفایی رسیدیم متأسفانه مجددا در سال 88، باید 6.77 میلیون تن گندم به کشور وارد می‌شد.

روحانی تصریح کرد: پیشرفت در یکسال قابل توجه بوده اما مهمتر از آن تداوم پیشرفت حائز اهمیت است لذا اگر به طور مثال حوزه کشاورزی 3.8 درصد رشد را تجربه کند اما در سالهای آینده این تداوم رشد حفظ نشود پیشرفت در حوزه کشاورزی اهمیتی ندارد.

وی افزود: در سال گذشته زمانی که نفت با کاهش قیمت مواجه بود و کشور در سختی بسر می‌برد اگر کشاورزی وارد میدان نمی‌شد رشد اقتصادی کشور به سمت شاخص‌های منفی حرکت می‌کرد و علت اینکه در سال گذشته به رشد اقتصادی 2 درصدی رسیدیم که البته این میزان رشد به علت رشد 5.4 درصدی بخش کشاورزی است. 

رئیس قوه مجریه متذکر شد: رشد اقتصادی در سال جاری بیش از 5 درصد خواهد بود و امیدوارم بخش کشاورزی هم رشد 5 درصدی و یا بیشتر از این میزان را تجربه کند. همچنین در سال 92 محصولات کشاورزی 97 میلیون تن بود و در سال 94، 112 هزار تن و در سال جاری به 177 هزار تن رسیده است که افزایش آمار و ارقام بسیار حائز اهمیت است بنابراین اگر در سالهای آینده میزان محصولات کشاورزی از میزان تعیین شده افزایش پیدا کند بدان معناست که در مسیر درست و صحیحی قرار گرفتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کنترل تورم افتخار دولت تدبیر و امید است اظهار داشت: از سال 92 به طور سالانه نرخ تورم کاهش پیدا کرد لذا اگر بتوانیم میزان کاهش تورم را افزایش دهیم اقدامی ارزشمند صورت گرفته است. در کشاورزی مسیری درست انتخاب شده و در حال ادامه آن هستیم.

روحانی گفت: براساس پیش بینی‌های گذشته قرار بود با اعتبار مورد نظر 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود نهایتا 11.6 میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شد.

وی افزود: در بخش تحول ماشین آلات کشاورزی اقدامات موثری صورت گرفته است. طی چند سال گذشته 60 هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفت که این امر حرکت قابل توجهی بوده است بنابراین باید از فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی استفاده کرد چرا که روش‌های سنتی در این زمینه پاسخگو نخواهد بود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: براساس گزارش‌های دریافتی از کشاورزان استان‌های مختلف، آبیاری محصولات به صورت قطره‌ای در کیفیت محصولات تأثیرگذار است. روش آبیاری غرقابی روش صحیحی نیست و در صادرات محصولات کشاورزی تأثیرگذار است.

روحانی افزود: برای تحول در صنعت کشاورزی باید از فناوری و تجربه جهانی استفاده کرد.

رئیس قوه مجریه گفت: حدودا 15هزار میلیارد تومان بابت پول گندم باید به کشاورزان پرداخت شود که این مبلغ با نیمی از کل بودجه عمرانی کشور برابر است و تأمین این مسئله برای دولت بسیار دشوار بود.
 
وی با بیان اینکه اگر حفظ آب و خاک را از دست دهیم در بلند مدت چیزی نخواهیم داشت اظهار داشت: این دو مسئله به عنوان پایه‌های اصلی شناخته می‌شوند و حتی اگر در کشاورزی بدون وجود این دو محور پیشرفت کنیم اهمیتی وجود ندارد.
 
رئیس قوه مجریه افزود: نباید اجازه دهیم خاک از بین برود و این به عنوان بزرگترین سرمایه باید حفظ شود. کشورهای جنوبی خلیج فارس خاک ایران را با لنج به کشور خود وارد می‌کنند و برای اهداف کشاورزی و سایر مقاصد دیگر از آن استفاده می‌کنند.

روحانی ادامه داد: ذخایر خاک و آب باید حفظ شود و در دولت این موضوع مطرح شد که باید از فناوری‌های نوین برای حفظ آب استفاده کرد و میزان مصرف آن را کاهش داد، باید محصولات کشاورزی بیشتر با مصرف آب کمتر تولید شود بنابراین با تلاش بیشتر می‌توان با زمین و آب کمتر محصول بیشتری برداشت کرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت، سازمان برنامه بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌کوشد تا از بخش کشاورزی حمایت کنند. خود اتکایی مواد غذایی  بسیار حائز اهمیت است و این موضوع تنها در گندم مطرح نبوده و خوشبختانه برنج و چغندر از وضعیت خوبی برخوردار است و تولید شکر از 1.1 به 1.5 درصد رسیده است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه باید قدرت رقابت را با کشورها حفظ کنیم تصریح کرد: دولت در بخش کشاورزی یارانه پرداخت می‌کند و درست زمانی که از کشاورزان گندم خریداری و به مردم تحویل داده می‌شود یارانه ارائه می‌دهد لذا باید برای آینده نیز برنامه ریزی کرد.


برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
عجب!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
با این همه پیروزی و خودکفایی و خرید هواپیما و تولید و کنترل تورم و ... چرا هنوز که هنوزه سفره عامه مردم کوچک و کوچک تر می شود ؟؟؟ !!!
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
مبارک است این پیروزی بر ملت ایران .
آخرین اخبار