اختصاص 660 میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 96


رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دولت برای سال آینده در لایحه بودجه 96 ، 200 میلیون دلار معادل 660 میلیارد تومان برای صندوق نوآوری و شکوفای تخصیص داده است.


به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد سلطانی رییس صندوق نواوری و شکوفایی صبح امروز در نشست خبری که در مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه پژوهش و فناوری مکمل یک دیگر هستند، اظهار داشت: باید 20 درصد از توانایی کشور صرف پژوهش های بنیادی، 60 درصد صرف پژوهش های کاربردی و 20درصد صرف پژوهش های توسعه ای شود تا کشور پیشرفت مطلوبی داشته باشد. 

وی بیان کرد: پژوهش های کاربردی و توسعه ای می توانند کالای دانش بنیان و تجاری تولید کنند که ما از پژوهش های بنیادی انتظار تولید محصول نداریم.

وی ادامه داد: اگر 10 درصد پایان نامه‌های دانشجویان ارشد دکتر به یک محصول تجاری محسوب شوند از هر 10 فارغ التحصیل یک شرکت دانش بنیان متولد شود این کشور به آبادانی می‌رسد. با تعداد فارغ‌التحصیلان هیچ تناسبی ندارد و متاسفانه این فرهنگ در بین دانشجویان شکل نگرفته که پس از فارغ التحصیلی دانش خود را به محصول تبدیل کنند.

سلطانی عنوان کرد: از میان 2 هزار و 767 شرکت دانش بنیان، تعداد 2 هزار و 827 طرح به صندوق نوآوری آمده است که از این مقدار 2 هزار و 425 طرح تعیین و تکلیف شده است و حدود 530 طرح در دست بررسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه از میان طرح‌ها دانش بنیان هزار میلیارد تومان بودجه آنها است، افزود: نرخ تصویب طرح‌های پیشنهادی برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در صندوق نوآوری 62 درصد که از میان هزار میلیارد تومان مبلغی در حدود 620 میلیون آن به تصویب می‌رسد.

سلطانی ادامه داد: از میان هزار و 502 طرح مصوب در صندوق نوآوری 64 درصد طرح‌های ورودی مصوب شده و بیش از 800 طرح اعلام انصرافی نموده‌اند، دو هزار و 425 طرح در طول سه سال بررسی شده است و در حال حاضر این سازمان کارشناسی را به خدمت گرفته است 22 طرح را برای ارزیابی در دست دارند.

وی ابراز داشت: 70 درصد دست مزد ارزیابی طرح‌ها به وسیله صندوق نوآوری  پرداخت و بقیه را شرکت‌های دانش بنیان تقبل می‌کنند و همه طرح‌های فنی تخصصی به وسیله کارشناسان زبده بررسی می‌شود.

سلطانی تاکید کرد: برای هزار و 500 طرح صندوق نوآوری، 75 میلیارد تومان برای طرح‌های پژوهشی، 200 میلیارد تومان برای تامین دفاتر کاری شرکت‌های دانش بنیان، 100 میلیارد تومان برای ضمانت نامه و هزینه‌های جاری صرف شده که تا الان مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان مصوب و یا پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در گرایش‌های فناوری‌های  زیستی این شرکت‌ها در استفاده از تحصیلات رتبه اول را دارد و در این حوزه 219 شرکت مبلغ در حدود 188 میلیارد تومان که در حوزه‌های فناوری زیستی دامی، کشاورزی، گیاهی مولکولی صنعتی و محیط زیست فعالیت دارند و 21 درصد اعتبارات صندوق را از آن خود کرده و از لحاظ تعداد 15 درصد را به خود اختصاص داده است.

سلطانی تصریح کرد: در زمینه سخت افزار الکترونیک و مخابرات 242 شرکت فعالیت دارند و 127 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند، تجهیزات پیشرفت ساخت و تولید آزمایشگاهی با 255 شرکت و اعتباری بالغ بر 118 میلیارد تومان رتبه چهارم، فناوری ارتباطات با 221 شرکت و اعتباری بر 109 میلیارد و 800 میلیون تومان رتبه پنجم،‌ داروهای پیشرفت با 92 شرکت و اعتباری بالغ بر 81 میلیارد و 400 میلیون تومان، رتبه ششم تجهیزات و مواد پیشرفته نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی با 42 شرکت و اعتباری بالغ بر 68 میلیارد و 800 میلیون، رتبه هفت مواد پیشرفته فلزات و پلیمر با 91 شرکت و اعتباری بالغ بر 51 میلیارد و 600 میلیون تومان، سایر حوزه ها 106 شرکت و 41 میلیارد و 800 میلیون تومان و حوزه‌های ساختمان مسکن راه سازی، دریایی 24 شرکت با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد و 100 میلیون تومان، همچنین حوزه‌های کوچک هوا فضا، نانو، اپتیک، انرژی‌های نو، وسایل پزشکی در مجموع 550 میلیارد تومان از اعتبارات صندوق استفاده کردند.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری میزان هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه برای آن مصوب شده که تا الان هزار و 433 میلیارد تومان به ما پرداخت شد است که در مجموع سود بانکی میزان دارایی این صندوق در حال حاضر مبلغی در حدود 400 میلیارد تومان است که ما باید این پول را صرف طرح مصوب شرکت‌های دانش  بنیان کنیم و تا آخر سال صندوق توسعه ملی 600 میلیارد تومان به ما کمک مالی می‌کند که با توجه به 620 میلیارد تومان هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان 200 میلیارد تومان این صندوق با کمبود مواجه می‌شود که با نظر شخص رئیس جمهور از سایر حوزه‌ها برای بخش شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود.

سلطانی با بیان این که بودجه صندوق طبق لایحه دولت در سال آینده 200 میلیون دلار معادل 660 میلیارد تومان است، ‌تصریح کرد: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک منبع سه هزار میلیاردی برای صندوق در نظر گرفته شده است که آن را صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کند همچنین بر طبق قانون مصوب باید نیم درصد بودجه دولت به صورت کمک به صندوق داده شود تا این مبلغ صرف سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ریسک بشود که متأسفانه تا الان از این نیم درصد هیچ بودجه‌ای به ما پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه میزان پول بودجه نیم درصد دولت در بدترین حالت هزار و 400 میلیارد تومان است ادامه داد: فضای سرمایه گذاری در کشور جایگاهش را هنوز پیدا نکرده است و طی دو سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیانی که اعلام آمادگی کرده‌اند حاضر نیستند به جای وام سرمایه‌گذاری خطر پذیر کنند.

سلطانی ادامه داد: از میان 2 هزار و 800 طرح که برای وام گرفتن به ما رسیده است تنها 87 طرح برای مشارکت و سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان تعداد 40 شرکت اشتباهی وارد این حوزه شده و متأسفانه باید بگویم که سرمایه‌گذاری در کشور از سطح پایینی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری مشارکت در صورت شکست هیچ پولی از شرکت‌ها گرفته نمی‌شود، افزود: شرکت‌های بزرگی هستند که 10 شرکت نوپا را مورد حمایت مالی قرار می‌دهند و این کمک بزرگی به این شرکت‌ها در زمینه تجاری سازی محصولات می‌شود.

سلطانی ادامه داد: یک نوع صندوق پژوهشی و فناوری در کارگروه صندوق نوآوری مصوب شده و وزیر علوم با عنوان رئیس این کارگروه قرار دارد و هدف از آن ایجاد یک صندوق تخصصی، پژوهشی و فناوری مخصوص سرمایه‌گذاری و مشارکت است.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های پژوهشی حاضر است در گام نخست 49 درصد از هزینه‌های تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا را بر عهده بگیرد و پارک‌های فناوری را در سراسر کشور توانمند سازد زیرا آنها می‌توانند به عنوان همکار صندوق نوآوری و شکوفایی عمل کنند.

سلطانی بیان کرد: صندوق نوآوری برای آموزش شرکت‌های دانش بنیان به صورت حضوری و یا الکترونیکی حاضر است میزان هزینه‌ها را پرداخت کند و این صندوق سعی در کوتاه کردن مراحل بررسی طرح‌ها دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون متوسط زمان بررسی طرح‌ها 4 تا 5 ماه است و من امیدوارم این میزان به سه ماه کاهش یابد.

سلطانی ابراز داشت: مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان با هدف ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان نوپا تشکیل شده است و در این ساختمان قرار است سازمان‌هایی که به بررسی و ارزیابی طرح‌ها می‌پردازند در این همین ساختمان مشغول به فعالیت شوند.

وی ادامه داد: سامانه غذا به صورت آزمایشی بارگذاری شده است و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از روند ارزیابی و بررسی طرح‌های خود مطلع شوند و ای سامانه به زودی اجرایی می شود.

سلطانی ادامه داد: در حال حاضر 260 طرح خاتمه یافته از لحاظ فنی در این صندوق داریم که هشت طرح آن با شکست مواجه شده است و مبلغی در حدود 8 میلیارد تومان است.

وی ابراز داشت: 20 درصد شرکت‌های دانش بنیان تقاضای امحای خود دارند و از میان شرکت‌های دانش‌بنیان شش شرکت برای مشارکت در سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

سلطانی ادامه داد: قرار است و پایان نامه‌های ارشد و دکترا و همچنین طرح‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها که قابلیت تجارت سازی دارند به صورت پایلوت در این صندوق اجرایی شود.

وی یادآور شد: در سال 93 چهار مجوز صدور ضمانت نامه با مبلغ 200 میلیون تومان در سال 94 ، 31 ضمانت نامه مالی با مبلغ 3 میلیارد تومان و در سال 95 تا به امروز 66 میلیارد تومان با مبلغ 14 میلیارد تومان صادر شده است که به طور کلی 101 قرار داد با مبلغ 450 میلیارد تومان و مبلغ 17 میلیارد به صندوق نوآوری بابت ضمانت به شرکت‌ها پرداخت شده است که به طور کل 27 ضمانت نامه بالغ بر 131 میلیارد تومان به این شرکت‌ها پرداخت شده است.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند به جای نرخ 11 درصد به میزان 9 درصد وام‌های خود را باید پرداخت کنند به شرط آن که 70 درصد این شرکت‌ها در مناطق محروم باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار