اقتصاد در هفته ای که گذشت؛

از بازپس دادن حقوق های نامتعارف تا طرح استیضاح طیب نیا

بسته اقتصاد این هفته به بررسی جزئیات بازپرداخت حقوق های نجومی و طرح استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی پرداخته است.

به گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از مهم ترین رویدادهای اقتصادی در هفته ای که گذشت می توان به تقدیم لایجه بودجه سال 96 به مجلس شورای اسلامی خبرداد؛ برهمین اساس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان هر بند این لایحه را بطور جداگانه زیر ذره بین بررسی قرار داده است.

طبق لایحه برنامه بودجه سال 96 قیمت دلار سه هزار و 300 تومان و قیمت نفت نیز 50 دلار برای هربشکه در نظر گرفته شده است؛ همچنین حقوق بگیران کمتر از یک میلیون 500 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف شده اند.

از دیگر اخبار مهم بحث بودجه می توان به پیشنهاد افزایش قیمت بنزین تا پنج درصد و پیش بینی جذب سرمایه گذاری خارجی تا پنج میلیارد دلار در لایحه بودجه سال 96 اشاره کرد، ضمن اینکه 10هزار و 500 میلیارد تومان یارانه برای نان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است همچنین در این لایحه ،مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل 20 و وارداتی 30 درصد قیمت خرده‌ فروشی تعیین شد و علاوه بر آن  عوارض واردات خودروهای سواری 5 درصد افزایش یافت.

از دیگر اخبار مهم میتوان به گفتگوی اختصاصی معاون رئیس جمهور با باشگاه خبرنگاران در خصوص جزئیات برنامه ششم توسعه و تفاوت های آن با برنامه قبلی، همچنین پاسخ رئیس کل دیوان محاسبات کشور به این رسانه در رابطه با  میزان بازگشت حقوق های نامتعارف به خزانه اشاره کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : ایجاد اشتغال پایدار، توزیع رایگان زمین و آسان نمودن شرایط اخذ تسهیلات موجب تشویق جوانان به امر ازدواج می شود.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

کارخانه های تولیدی برای ادامه فعالیت خود با موانع بسیاری مواجه هستند که این امر سبب شده فضای کسب و کار در کشور نامساعد و معضل بیکاری و رکود دامن گیر اقتصاد شود.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل


لایحه برنامه بودجه سال 96
بسته اقتصادی/درحال تکمیل
بر اساس جزئیات لایحه بودجه سال 96 قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و نرخ دلار 3300 تومان در نظر گرفته شده است.

در لایحه بودجه 96به دولت اجازه داده می شود از محل درآمدهای قیمت کالاها و خدمات مبلغ 480 هزار میلیارد ریال صرف اجرای این قانون کند.

بر اساس لایحه بودجه 96، سقف معافیت مالیاتی در سال آتی مبلغ 180/000/000 ریال تعیین شده است.

طبق بودجه سال 96، به دولت اجازه داده می شود تا سرمایه بانک های دولتی را تا 5 هزار میلیارد تومان افزایش دهد و به جهت تسهیل امر ازدواج بانک های کشور ملزم به پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج 10 میلیون تومانی شده اند.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

دولت در لایحه بودجه 96 تسهيلات تأمين مالی خارجی(فاينانس) را 5 میلیارد دلار پیشنهاد کرده است.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

در لایحه بودجه سال96، دولت پیشنهاد کرده است که قیمت بنزین و سایر فرآورده های نفتی حداقل 5درصد افزایش یابد
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

در لایحه بودجه سال 96 کل کشور، یارانه نان 10هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که قرار است 2 هزار و300 میلیارد تومان هم یارانه نقدی پرداخت شود.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

بر اساس تبصره‌های بودجه سال 96 کل کشور،مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل 20 و وارداتی 30 درصد قیمت خرده‌ فروشی تعیین می‌شود.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

بر اساس لایحه بودجه سال 96 ، دولت برای اعطای جوایز صادراتی مربوط به صادرات غیرنفتی و غیرپتروشیمی با اولویت صادرات دانش بنیان 1.200.000 میلیون ریال در نظر گرفته است.

کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه سال 96 که مابه‌التفاوت درآمد‌ها و هزینه‌ها است به رقم 76 هزار و 789 میلیارد تومان رسیده است.

دولت در لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد داد وام کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی یا سرمازدگی یا آفات و بیماریهای همه‌گیر و یا حوادث غیرمترقبه و یا آتش سوزی غیرعمدی، به مدت سه سال امهال شود.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

در لایحه بودجه 96 دولت پیشنهاد افزایش 5 درصدی عوارض واردات خودروهای سواری را داده که 260 میلیارد تومان درآمد از این طریق حاصل می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : وام ازدواج در لایحه بودجه 96 همان 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده و در اصلاحات بودجه نیز تغییر نمی کند و اولویت ما پرداخت آسان تسهیلات است.

رئیس سازمان مدیریت‌و برنامه ریزی گفت: ‌برنامه‌ششم‌توسعه متفاوت از 5 برنامه ی قبل یک برنامه ی مسئله محور است.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه باید هر سه ماه در بودجه نظارت کرد گفت: قبلاً 2 تا 3 سال طول می‌کشید تا تفریغ بودجه گزارش می‌شد، اما اکنون باید وضعیت نظارت بر بودجه برخط باشد.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: طبق پیگیری های انجام شده 22میلیارد و 850میلیون تومان از حقوق های نامتعارف بازگردانده شده و تنها 560 میلیون تومان آن باقی مانده است.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

مرکز آمار ایران گزیده قیمت‌ محصولات کشاورزی در فصل تابستان امسال را اعلام کرد.


به منظور ایجاد شفافیت اقتصادی کشور، حدود 29 نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی کشور شدند اما شرایط موجود بر خلاف انتظار پیش رفت.
بسته اقتصادی/درحال تکمیل

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی آبان ماه در روستاهای کشور به ۲۴۴.۵ رسیده است و به این ترتیب نرخ تورم روستایی در آبان ماه معادل ۷.۳ درصد شده که نسبت به مهر 95 کاهش یافته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار