اصفهان؛

همایش بزرگ حکیم الهی قمشه‌ای در شهرضا برگزار می‌شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی شهرضا گفت: همایش بزرگ «حکیم الهی قمشه‌ای» از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا دیشب در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با بیان اینکه سابقه فرهنگی و پیشینه فرهنگی شهرضا سبب شد که هفته فرهنگی را برای شهرستان برگزار کنیم اظهارداشت: آنچه که شهرهای مختلف در برگزاری برنامه‌هایی نظیر هفته فرهنگی دنبال می‌کنند، معرفی فرهنگ و تمدن هر منطقه به مردم همان مناطق و دیگر مناطق کشور است.

محمدعلی جعفری با بیان اینکه بر احیای آئین‌ها، صنایع دستی و سنت‌های فراموش شده شهرضا، افزود: بهتر است همزمان با برگزاری این رویداد فرهنگی دستگاه‌های مختلف دولتی ظرفیت‌های مغفول مانده شهرستان شهرضا را در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی را با انواع روش‌های خلاقانه به کشور و استان معرفی کنند.

وی بیان کرد: برگزاری هفته فرهنگی شهرضا می‌تواند فرصت و بستر مناسبی برای معرفی و ارائه ظرفیت‌ها مختلف شهرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، گردشگری، علمی، ادبی و هنری به شهروندان شهرستان، کشور و استان باشد و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه ایجاد نشاط اجتماعی و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی شهرستان اهدافی است که با برگزاری هفته فرهنگی شهرستان‌ها دنبال می‌شود، افزود: در حقیقت شهرستان‌ها می‌کوشند در قالب برنامه‌های هفته فرهنگی مزیت‌های فرهنگی خود را معرفی و امکانات مختلف خود را در این مزینه به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این هفته با پشتیبانی فرمانداری و با حضور همه نهادها و ادارات شهرستان و با دبیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می‌شود، اظهارداشت: ارائه و معرفی صنایع دستی، معرفی و ارائه محصولات و سوغات شهرستان، استفاده از ابتکارات و کارهای هنری خلاق، معرفی ورزشکاران و هنرمندان برجسته شهرستان از جمله مواردی است که در برگزاری هفته فرهنگی شهرضا باید مورد توجه کارگروه‌های تخصصی به آن قرار گیرد.

جعفری با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و حمایت نهادهای دولتی در برگزاری برنامه‌های این هفته، بیان کرد: مشروح برنامه‌های این هفته که قرار است از 22 تا 28 آذرماه امسال برگزار شود، در فصلنامه «فرهنگ مردم» منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین امکانات و ویژگی‌های فرهنگی شهرستان شهرضا سفال و صنایع دستی است، این هنر در شهرستان شهرضا قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که باید در مجامع و محافل فرهنگی مطرح و معرفی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به برگزاری همایش بزرگ «حکیم الهی قمشه‌ای» و جشنواره سمنوی سنتی در هفته فرهنگی، گفت: از جمله دیگر برنامه‌های مهم این هفته برگزاری «هفته تئاتری شهرضا» است که با اکران سه نمایش صحنه‌ای در سه سالن شهر انجام می‌شود.

وی با تأکید براینکه باید از تمامی امکانات فرهنگی و اجرایی شهرستان برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی شهرضا استفاده کنیم، بیان کرد: برگزاری هفته فرهنگی در روستاهای شهرضا فرصت مهمی برای معرفی ظرفیت‌های روستایی است.

جعفری اظهار داشت: ارائه و معرفی صنایع دستی، معرفی و ارائه محصولات و سوغات شهرستان، استفاده از ابتکارات و کارهای هنری خلاق، معرفی ورزشکاران و هنرمندان برجسته شهرستان از جمله مواردی است که در برگزاری هفته فرهنگی شهرضا باید مورد توجه کارگروه‌های تخصصی به آن قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه مردمی بود، مهمترین ویژگی این جشنواره است، لازم است که فعالان هنری و اجتماعی شهرستان برای پیشنهاد و اجرای برنامه‌های مختلف وارد عمل شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه هفته فرهنگی شهرستان شهرضا یکی از ضروری‌ترین نیازهای فرهنگی شهرستان است، افزود: فرهنگ غنی شهرستان شهرضا نشان‌دهنده بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ غنی کشور است که باید درباره آن اطلاعات بیشتری منتشر شود.

امام جمعه شهرضا با بیان اینکه هفته فرهنگی شهرستان فرصت مناسبی برای بیان و بررسی ویژگی‌های فرهنگی و دینی مردم است، اظهارداشت: اگر بتوانیم چهره‌های فرهنگی خود را بیشتر شناسانده و در این راستا حمایت لازم را از نخبه‌های فرهنگی شهرستان را انجام بدهیم، آنگاه می‌توانیم به عملکرد خود در برگزاری این هفته فرهنگی، نمره قبولی بدهیم.

حجت‌الاسلام سیف‌الله یعقوبی افزود: شهرستان شهرضا از لحاظ فرهنگ، اقتصاد، صنعت و دفاع مقدس ویژگی‌های بارزتری نسبت به سایر شهرستان‌ها داشته، به همین دلیل اهمیت کار خیلی بالا است.

وی با تأکید بر اینکه باید ارزش‌های فرهنگی شهرضا به خوبی شناخته و به دیگران معرفی شود، تصریح کرد: در هفته فرهنگی شهرضا باید حجاب بانوان که در منطقه کم نظیر است معرفی شود و فرهنگ کار و تلاش مردم برای کسب روزی حلال و سایر ارزش‌های دینی به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه شهرضا با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری این هفته معرفی تمام ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی شهرستان است، گفت: معلمان به عنوان یکی از مهمترین سنگربانان فرهنگ مردم در طول سالیان مختلف بوده‌اند که در این هفته باید از آنها قدردانی شود.

وی با بیان اینکه این هفته را می‌توان به عنوان یک فرصت برای شهرستان در نظر گرفت، افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به محتوای نمایشگاه هفته فرهنگی جدیت کامل داشته باشند.

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با تأکید بر لزوم حضور پر قدرت دستگاه‌ها در این هفته، گفت: برنامه‌های اجرایی در این هفته برنامه‌ای حیثیتی برای شهرستان است و دستگاه های شهرستان باید آنچنان که هستند خود را در برنامه‌های اجرایی معرفی کنند.

محسن گلابی با بیان اینکه در هفته فرهنگی باید فراتر از ضوابط اداری، فرهنگ و آداب و رسوم مردم کوچه و بازار شهرضا که مبتنی بر اعتقادات اصیل اسلامی و نوع دوستی و مهربانی است که دیگران معرفی شود، افزود: هفته فرهنگی شهرستان شهرضا یکی از ضروری‌ترین نیازهای فرهنگی شهرستان است.

وی با بیان اینکه فرهنگ غنی شهرستان شهرضا نشان‌دهنده بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ غنی کشور است که باید درباره آن اطلاعات بیشتری منتشر شود، بیان کرد: خرده فرهنگ‌های مردم شهرضا براساس باورهای دینی شکل گرفته به عنوان زیرساخت اصلی فرهنگ عمومی مردم شناخته می‌شود.

فرماندار شهرضا با تأکید بر اینکه علما و حکما، فرهنگ عامه و صنایع دستی شهرستان شهرضا دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد و نوع خود بی نظیر است، گفت: اقدامات اولیه برای ثبت هیئت سنگ زن شهرضا در فهرست آثار معنوی کشور انجام شده و به زودی شاهد ثبت آن هستیم.

وی با تأکید بر لزوم هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر نهادها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان در برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی شهرضا، اظهارداشت: عناوین مختلفی که برای این هفته در نظر گرفته می‌شود باید به گونه‌ای انتخاب ‌شود که جلوه‌های مختلف فرهنگی شهرستان را به دیگران معرفی کند.

مسئول دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه، تصریح کرد: در این هفته نباید تنها به بیان افتخارات فرهنگی که از گذشته به ما به ارث رسیده اکتفا کنیم بله باید از این فرصت به عنوان ایجاد و ترویج فرهنگی جدید، مبتنی بر نوع دوستی و کمک به دیگران، استفاده کنیم.

مسعود میرشجاعی بیان کرد: متأسفانه عده زیادی از مردم با مشکلات و مسائل مختلفی که بیشتر آنها مربوط به مسائل مادی و اقتصادی است به همین دلیل باید تلاش‌هایی برای حمایت از آنها و رفع مشکلات آنان انجام دهیم.

وی افزود: باید از امکانات موجود برای رفع فقر و نیازهای اقتصادی مردم استفاده کنیم تا آیندگان هم به اقدامات و تلاش‌های فرهنگی پدران خود افتخار کنند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.