اصفهان؛

برگزاری همایش فلسفه‌ علم زیست‌شناسی در دانشگاه اصفهان

همایش فلسفه‌ علم زیست‌شناسی با همکاری انجمن‌علمی زیست‌شناسی و انجمن‌علمی فلسفه دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در این همایش مجید مرادمند، استاد زیست‌شناسی بیوسیستماتیک جانوری تکامل را از منظر علم زیست‌شناسی مورد بررسی قرار داد و به بیان شواهد و مدارک دال بر درستی تکامل پرداخت.
صادقی، استاد فلسفه علم دیگر مدعو برنامه از دیدگاه فلسفه به این موضوع پرداخت و دیدگاه‌های موافق و مخالف را از قرن ۱۹ مورد بحث قرار دادند.
به گفته وی نزاع اصلی در مورد تکامل بین کلیسا و علم نبود؛ بلکه بین مکتب‌های مادی بود که موافقت یا مخالفتشان متناسب با اهداف و سود خودشان بود. در این مورد وی به بررسی نظریه‌های مارکس و پوپر پرداخت.
مارکس از تکامل طرفداری کرد و اختلاف بین گونه‌های جانوری را به اختلافات طبقه‌های اجتماعی (طبقه کارگر و سرمایه‌دار) تعمیم داد و به این طریق از تکامل سوء استفاده کرد.
پوپر هم در ابتدا به مخالفت از تکامل پرداخت و بیان کرد که در علم چیزی قابل اثبات نیست و سوالات متعددی در رد تکامل طرح کرد. اگرچه در اواخر عمر از نظر خود برگشت.
صادقی خاطرنشان کرد: در علم فلسفه تنها به بررسی نظریات پرداخته می شود و جایگاه آن را مشخص می کند و هیچگاه نمی توان آن نظریه را رد یا ثابت کرد.
در پایان برنامه، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و به سوالات مطرح شده دانشجویان پاسخ داده شد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار