سایه نوسانات نرخ ارز و تحولات برجام بر بازار خودرو/ راه ورود محصولات داخلی به بازارهای جهانی چیست؟

عوامل متعددی همچون نوسان نرخ ارز و تحولات بین المللی می تواند بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد اما خودروسازان در این میان باید با برنامه ریزی مناسب، علاوه بر حفظ تعادل بازار داخلی در مسیر توسعه صادرات گام بردارند.

سایه نوسانات نرخ ارز و تحولات برجام بر بازار خودرو/ راه ورود محصولات داخلی به بازارهای جهانی چیست؟به گزارشخبرنگار صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، بازار خودرو چند سالی است که همچون دیگر بخش های اقتصادی ، رونق گذشته خود را از دست داده و در رکود به سر می برد اما با این وجود قیمت خودروهای داخلی و وارداتی همواره روند صعودی داشته است.

خودروسازان و واردکنندگان در مقاطع مختلف زمانی دلایلی برای گران شدن محصولات داشته اند و طی چند هفته اخیر ،افزایش نرخ ارز (پای ثابت گرانی ها) می تواند بهترین بهانه برای افزایش قیمت به ویژه برای خودروهای وارداتی باشد.

بر این اساس اگرچه هنوز تغییر چندانی در قیمت خودرو در بازار مشاهده نشده اما برخی کارشناسان معتقدند اگر قیمت دلار کنترل نشود امکان افزایش قیمت خودرو وارداتی وجود دارد و این امر بر قیمت خودروهای داخلی هم می‌تواند اثر بگذارد.

بر اساس این گزارش تمدید تحریم 10 ساله ایران نیز از جمله خبرهایی است که می تواند بازار خودرو را تحت الشعاع قرار دهد؛برخی فعالان بازار معتقدند قیمت خودرو تحت تأثیر این قضیه قرار می‌گیرد و شاید خودروهای داخلی و وارداتی گران شود و از سویی حضور خودروهای جدید در بازار با تأخیر همراه شود.

محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، بد عهدهای آمریکا ، نوسان نرخ ارز، بی ثباتی قیمت نفت در چند ماه آینده و به هم خوردن تعادل بازار تقاضا و عرضه داخلی ایران را از عمده ترین عوامل موثر بر تعیین قیمت نهایی خودرو برشمرد.

وی افزود : البته نقض برجام و بدعهدی آمریکا بیشتر از این که اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد اقتصاد اروپا و آمریکا را به دلیل بی ثباتی قیمت نفت به خطر خواهند انداخت زیرا در شرایط کنونی به طور قطع و امیدورانه به استقبال افزایش قیمت وفروش نفت می رویم ،در این صورت با ورود قابل توجهی ارز به داخل کشور مواجه می شویم و این بستر مناسبی برای ارتقای  قدرت رقابت و توانایی خودروسازان برای عرضه محصولات خود در بازار های جهانی و ارتقای صادرات است در حقیقت تولیدکنندگان فرصت مناسب برای رقابت با کشورهای دیگر را به دست می آورند .

این نماینده مجلس در خصوص احتمال دست یابی به فرصت های خوب اقتصادی در آینده ایران گفت : باید با مطالعه و برنامه ریزی های اساسی و با یک مدیریت درست از فرصت های به دست آمده برای رشد اقتصاد کشور به خوبی بهره مند برد و نباید مانند سال های گذشته به دلیل نبود مدیریت صحیح با وجود افزایش فروش و قیمت نفت ، با افزایش نرخ تورم و رکود اقتصادی مواجه شویم . 

 منصوری تصریح کرد : با رشد اقتصادی و دست یابی به فرصت های برتر جهانی می توان با ایجاد استاندارد های لازم  مانند کیفیت ، قیمت و ارتقای صادرات ، بازار یابی خوبی در سطح بین الملل داشت و با تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی خودرو ، بازار عرضه و تقاضای داخلی را با نگاه متعادل و سوددهی هم برای مصرف کنندگان و هم خودرو سازان تعیین کرد . 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود : توانایی و قدرت خرید مردم به طور مستقیم در بازار عرضه و تقاضا تاثیر گذار است هرچه مردم قدرت و توانایی خرید خودرو را داشته باشند به دلیل نوسانات موجود در بازار قیمت نهایی خودرو نیز افزایش می یابد. 

وی تاکید کرد : با توجه به میزان تمایل مردم برای خرید و تهیه خودرو حتی با پس اندازهای اندک ، سپرده گذاری در بانک ها و یا خرید اقساطی با افزایش میزان تقاضا و عرضه و افزایش قیمت نهایی خودرو مواجه می شویم ؛ اما با توجه به میزان تولید و عرضه متناسب با بازار تقاضای داخلی انتظار می رود خودروسازان داخلی محصولات خود را گران نکنند . 

منصوری گفت:افزایش نرخ ارز یکی از مهم ترین عواملی است که نمی توان تاثیر آن را بر بازار داخلی پنهان کرد ؛ در شرایطی که واردات قطعات و خودروهای خارجی به کشور صورت می گیرد هرچه بر قیمت خودرو های خارجی افزوده شود خودرو سازان نیز محصولات خود را  با توجه به میزان قطعات وارداتی اولیه و مورد نیاز تولیدات داخلی و افزایش قیمت خودرو های خارجی گران تر می کنند ولی خوشبختانه در حال حاضر با وجود افزایش قیمت خودرو های خارجی خودرو سازان محصولات خود را گران نکردند شاید دلیل آن بی رغبتی مردم به تهیه خودروهای داخلی باشد .

افزایش کیفیت خودرو راه ورود به بازارهای جهانی و تعادل قیمتی

سلیمان عباسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عوامل گرانی خودرو افزود:  رقابت خودروسازان  در بازارهای جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار داخلی به حساب آمده و  سبب ورود ارز به کشور می شود.

وی تاکید کرد: تولید داخلی و توسعه صادرات از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد کشور برای تحقق این امر باید همگام با این شعار حرکت کند.

وی ادامه داد: زمانی که کیفیت خودرو بالا باشد به همان مراتب عرضه به کشورهای دیگر بیشتر می شود که این امر سبب اشتغال زایی درکشور می شود.

عباسی در ادامه با بیان اینکه کیفیت خودرو باید در اولویت قرار گیرد عنوان کرد: واردات خودرو می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و همین امر سبب رقابت با دیگر کشورها از لحاظ کیفیت در خودرو خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار