شیراز؛

آشنایی با نیازهای تغذیه ای در سنین مدرسه

تغذیه کودکان در سنین مدرسه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یاسمین فتحی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: دوران جنینی و سال نخست تولد، مهم ترین دوران رشد یک کودک است و رسیدن مواد مغذی شامل پروتئین، انرژی و ریز مغذی ها نقش بسیار مهم و اساسی در رشد او تا پیش از مدرسه دارد.
فتحی ادامه داد: عوارض بعضی از این کمبود ها اگر کودک با آن روبرو شده باشد، در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.
وی افزود: عمده ترين مشکلات تغذيه ای در اين گروه سنی، سوء تغذيه ناشی از دريافت کم پروتئين و انرژی  (PEM)، کمبود يد، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن است.
فتحی با اشاره به اینکه دانش امروز نشان داده است که بسیاري از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، بعضی از سرطان ها، افزایش چربی خون و دیابت با نحوه تغذیه مرتبط است، بیان کرد: چون عادت های غذایی از دوران کودکی شکل می گیرد، بنابراین اصلاح عادت های غذایی این دوران می تواند از بروز این بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری کند.  
وی افزود: در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت یکنواخت ادامه دارد و سال های پایان دبستان به ویژه در دختران، همزمان با شروع جهش رشد است، بنابراین تامین انرژی مورد نیاز، بسیار ضروری است.  
فتحی خاطر نشان کرد: کربوهیدرات ها که بیشتر در نان و غلات (نان، برنج، ماکارونی، تنقلاتی مانند برنجک و گندم برشته) وجود دارند و چربی ها (مغزها، روغن ها و کره) منابع تامین کننده انرژی هستند؛ در صورتی که انرژی مورد نیاز از این منابع تامین نشود، پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن شود، به مصرف تولید انرژی می رسد و از وظیفه اصلی خود که رشد سلول و ترمیم بافت ها است، باز می مانند و در نهایت رشد کودک مختل می شود، بنابراین در برنامه غذایی کودکان باید از این منابع در حد اعتدال استفاده شود.
وی گفت: پروتئین براي نگهداري و ترمیم بافت ها و سنتز سلول ها و بافت های جدید مورد نیاز است، ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژي دریافتی کودك کافی باشد، می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید.
فتح تصریح کرد: تا حد امکان، پروتئین حیوانی(شیر، گوشت و تخم مرغ) که پروتئین با کیفیت خوب محسوب می شوند و اسید های آمینه ضروری را براي رشد سلول ها تامین می کنند در برنامه غذایی روزانه کودکان در سنین مدرسه گنجانده شود.
او در پایان افزود: نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ، کتلت، انواع کوکو ها مانند کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی و شیر و کیک، می تواند میان وعده های مناسبی برای کودکان باشد و بخشی از پروتئین مورد نیاز کودکان در این سنین را تامین کند.  
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.