شیراز؛

استفاده از انواع رژیم کتوژنیک برای بیماران تشنجی مقاوم به درمان

برای کمک به بیماران تشنجی مقاوم به درمان، رژیم کتوژنیک برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کلید خورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ طیبه ظهرابی مسئول تغذیه بیمارستان نمازی گفت: هدف رژیم کتوژنیک این است که سوخت سلول های مغزی از گلوکز که سوخت عادی بدن است به چربی( کتون) تغییر یابد، چرا که کتونها به عنوان محصول متابولیسم چربی ها در کبد، با اثری که بر سلولهای مغزی دارند، باعث کاهش تشنج و در بعضی موارد، قطع تشنج می شوند.
وی با بیان اینکه رژیم کتوژنیک کلاسیک به عنوان موثرترین روش درمانِ در دسترس برای بیماران صرع مقاوم به درمان معرفی شده است، افزود: در 80 سال اخیر پژوهش ها نشان داده است که یک سوم کودکان مورد درمان قرار گرفته با این رژیم، کاهش چشمگیری در تعداد تشنج داشته اند.
مسئول تغذیه بیمارستان نمازی تصریح کرد: با توجه به محدودیت در میزان دسترسی، اجرا و نگهداشت این رژیم، سایر انواع رژیم های کتوژنیک نیز برای کمک به بیماران در بیمارستان نمازی راه اندازی شده است.
طیبه ظهرابی گفت: از جمله این رژیم ها، نوع low glycemic index treatment  است که با توجه به افزایش مقدار کربوهیدرات در این رژیم از سه درصد در رژیم کتوژنیک کلاسیک به 10 درصد، برای برخی از بیماران قابل قبول تر است.
مسئول تغذیه بیمارستان نمازی با اشاره به آغاز استفاده از این رژیم از سال 2005 میلادی، افزود: در پی این امر، این فرضیه مطرح شد که یکی از مکانیسم های اثر رژیم کتوژنیک می تواند با ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون صورت گیرد که باعث تعدیل ترشح انسولین و اثرات متابولیک دیگر می شود.
ظهرابی ادامه داد: در روش low glycemic نیز از همین اثر استفاده شده و البته در این روش، مقدار کربوهیدرات موردنظر رژیم با استفاده از مواد غذایی که سطح قند خون را  با سرعت کمتر افزایش می دهند یعنی غذاهایی با اندکس گلیسمیک کمتر از 50، تنظیم می شود؛ همچنین سایر انواع رژیم کتوژنیک modified atkins diet) ، glycemic index treatment   low، mct diet  ) برای کمک به طیف وسیعی از بیماران، مانند کودکان  با گروه های سنی مختلف و شرایط فیزیکی و بیماری های متفاوت، راه اندازی و اجرا شده است.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.