کرمان؛

مرگ 57 رفسنجانی در اثر ابتلا به ایدز

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در رفسنجان 103 نفر مبتلا به بیماری ایدز وجود دارد که از این تعداد تا کنون 57 نفر فوت شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جمالی زاده در مراسم روز جهانی ایدز که صبح امروز در سالن زکریای رفسنجان برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز جهانی ایدز افزود: در رفسنجان تا کنون 103 نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد: امسال 9 نفر مورد جدید از ایدز در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد 6 نفر از طریق انتقال جنسی به ایدز مبتلا شده اند .

جمالی زاده تصریح کرد: یک نفر نامعلوم و دو کودک که از طریق مادر بیمار ،مبتلا شده اند در حالیکه پارسال تنها یک مورد داشتیم .

وی با بیان اینکه سعی کردیم با راه اندازی مراکز اعتیادهای تزریقی را کم کنیم خاطرنشان کرد :رفتارهای پر خطر در بحث اعتیاد را کم کردیم .

جمالی زاده تصریح کرد: با وضعیت در جامعه و آسیب های جامعه و مصرف داروهای روان گردان و مشروبات الکلی رفتارهای پر خطر جنسی افزایش پیدا کرده است .

وی با اشاره به اینکه انتقال بیماری دراین گونه رفتارهای پر خطر اتفاق می افتد گفت :54 نفر مبتلایان ایدزی در رفسنجان در قید حیات هستند و34 نفر آقا و مابقی خانم هستند .

وی افزود:12 نفر ناشناس هستند واطلاعی از آنها در دست نداریم

جمالی زاده خاطرنشان کرد: بین 37 میلیون مبتلا به ایدز در جهان هستند که 18 میلیون نفر آن تحت درمان هستند .

وی تصریح کرد:در ایران بین 80 تا 90 هزار نفر مبتلا ایدزی وجود دارد بالغ بر 32 هزار نفر بیماری آنها ثابت شده که بعضی ها فوت و برخی تحت درمان هستند .

جمالی زاده گفت: اقدامات لازم برای این گونه بیماران رایگان است .

وی با بیان اینکه نه هزار نفر تا کنون در اثر این بیماری فوت شده اند افزود: ما چند سال پیش 84 درصد مبتلایان مردان بودند جدیدا امار مبتلایان از بین زنان دیده می شود .

جمالی زاده با اشاره به اینکه در 30 سال گذشته 86درصد مبتلایان مرد بودند و مابقی زن بوده است خاطرنشان کرد:پارسال 40 درصد مبتلایان خانمها بوده اند .

وی با بیان اینکه این ارقام و امار زنگ خطری است برای جامعه اظهار داشت: طبق تحقیقات به عمل آمده در کشورهای توسعه یافته 95درصد بیماران کشف شده رفتارهای پر خطر داشتند .

جمالی زاده افزود :برای جلوگیری از این بیماری ،باید از رفتارهای پر خطر در جامعه جلوگیری کرد .

وی تصریح کرد:برخی از این رفتارها باعث انتشار بیشتر بیماری می شود .

جمالی زاده گفت :بیشترین گروه سنی مبتلایان بین 25 تا 45 است .

وی افزود: در حقیقت گروه های فعال جامعه دامن گیر این بیماری می شوند .و این امر باعث اهمیت موضوع می شود .

وی خاطرنشان کرد:متاسفانه بین نوجوانان موارد جدید ایدز را مشاهده می کنیم .بیشتر از 50 درصد مبتلایان جوانان هستند .

جمالی زاده تصریح کرد:در سی سال گذشته بیشتر مبتلایان از طریق تزریق سرنگ مبتلا می شدند ولی اخیرا میزان انتقال از طریق جنسی زیاد شده است.

وی گفت: انتقال جنسی قبلا 18 درصد بوده ولی در چند سال اخیر به 40 درصد رسیده است .

جمالی زاده گفت :از 32هزار و670هزار نفر مبتلا در ایران تا خرداد 84 آقایان و مابقی خانمها بوده است.

وی افزود: بیشترین راه های انتقال از طریق جنسی و تزریق و مادر و فرزند و انتقال خون از جمله دندان پزشکی و غیره بوده است .

جمالی زاده خاطرنشان کرد :ایدز یک نوع بیماری پر خطر می باشد و همه باید کمک و همکاری کنند و رفتارهای پر خطر را اصلاح کنیم و در تشخیص زود هنگام کمک کنیم تا از راه های انتقال بیماری جلوگیری شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: مرگ ، ایدز ، رفسنجان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار