دانش آموزان با اصول ایمنی مقابله با زلزله آشنا می شوند!

آموزش به دانش آموزان در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه در کاهش آسیب های در زمان وقوع زلزله نقش چشمگیری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هجدهمین مانور سراسری زلزله با به صدا در آمدن زنگ‌زلزله و ایمنی از رادیو سراسری به طور همزمان در تمامی مدارس کشور برگزار گردید.

در این مانور دانش آموزان مدرسه دخترانه ایوب به همراه  13 میلیون دانش آموز در 120 هزار واحد آموزشی کشور در ساعت 10:18 صبح با به صدا در آمدن زنگ زلزله از رادیو سراسری به طور همزمان در بزرگترین مانور سراسری زلزله و ایمنی را شرکت کردند.

در این مانور دانش آموزان با حفظ خونسردی و آرامش به پناه گیری در مناطق امن پرداختند، همچنین گروه هایی با حضور داوطلبان محلی و دانش آموزانی که لباس هایی به رنگ های سفید، قرمز و سبز به تن داشتند به همراه نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس به کارهای امدادی و کمک رسانی به مصدومین و نیروهای آتش نشانی به اطفاء حریق پرداختند.

در این حادثه تمامی دانش آموزان شعی در امداد رسانی به هم نوعان و دوستان خودشان بودند، یکی از این دانش آموزان صدای دوستش را می شنود که درخواست کمک می کند و سپس با برداشتن جعبه کمک های اولیه جهت کمک به سوی او می رود و با استفاده از باند، جهت جلوگیری از خونریزی پاهایش را می بیندد. 

مسعود حبیبی رییس سازمان جوانان هلال احمر اظهار داشت: ما در هشت هزار مدرسه کانون دانش‌آموزی ایجاد کردیم. در طرح دادرس هشت نوع از مهارت های مرتبط با کمک های اولیه مانند‌برخورد و ارزیابی مصدوم، احیای مصدوم، برخورد با شکستگی، حمل مصدوم، برخورد با خونریزی و پیشگیری از آن، اطفاء حریق از مواردی است که ما در طرح دادرس به دانش آموزان ارائه می دهیم.

وی با بیان اینکه در این آموزش ها دانش آموزان با کمک های اولیه آشنا می شوند، تصریح کرد: این آموزش ها به مدت هشت ساعت انجام می شود که در قالب مسابقات و المپیاد ها انجام می شود و این تمرینات در سطح مدرسه، شهر، منتخبان در سطح استان و در نهایت تیم های برگزیده در سطح کشوری برگزار می شود و تیم های برگزیده انتخاب می شوند.

حبیبی افزود: در سال گذشته با تعامل بسیار ارزشمند بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان جوانان هلال احمر توانستیم 400 هزار نفر از دانش آموزان را با آموزش های کمک های اولیه در زمان حوادث آشنا کنیم که بسیار‌ حرکت مفیدی بوده است.

رییس سازمان جوانان هلال احمر اظهار داشت: ما شاهد چندین مورد گزارش در رابطه با نجات جان برخی افراد خانواده و اطرافیان این دانش آموزان بودیم که توانسته اند در تصادفات عکس العمل خوبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم این آموزش ها را گسترده تر کنیم و این آموزش ها از طریق دانش آموزان به خانواده ها برود و آنها تشویق به یادگیری این مهارت ها و آموزش ها بشوند و در نهایت جامعه ای آماده در برابر بحران داشته باشیم تا هرچه بیشتر در بربابر حوادث تاب آوری داشته باشد.

سلیمی رییس سازمان امداد و نجات کشور با بیان اینکه تمرین، آمادگی، مانور و آموزش در وهله اول نقش بی بدیلی در کاهش اثرات حوادث دارد، اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه آموزش نتیجه خوبی در پاسخدهی و کاهش اثرات خواهد داشت.

وی افزود: جدی گرفتن موضوع آموزش و توجه ویژه به آموزش هایی که می تواند، در اطلاع رسانی و تخلیه اضطراری به دانش آموزان در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه ، بستر بسیار خوبی است که در مدارس وجود دارد که می تواند در کاهش آسیب های در زمان وقوع زلزله می شود.

رییس سازمان امداد و نجات کشور اشاره کرد: آموزش پناه گیری صحیح یا کمک های اولیه و انتقال  صحیح  مصدوم می تواند بسیار در کاهش تلفات، معلولیت ها و هزینه های درمان موثر باشد، بنابراین نقش آموزش در این خصوص و در تمام عرصه ها بی بدیل است.

یک دانش آموز کلاس هفتم گفت: ما در این آموزش ها نحوه جلوگیری از خونریزی های شدید، پانسمان شکستگی دست و پا تا رساندن مصدوم به بیمارستان، نحوه پناه گیری در مکان ها و شرایط مختلف مناسب، مثل گوشه دیوار، ستون و زیر نیمکت ها که بهترین جا برای پناه گرفتن است، را آموختیم.

وی ادامه داد: نحوه خروج اضطراری در زمان زلزله آمادگی در برابر پس لرزها از دیگر نکات آموزش بود که ما فراگرفته ایم.

دانش آموز کلاس هفتم تصریح کرد: من نکات آموزش دیده را که از هلال احمر آموخته ام به خانواده و دوستانم منتقل نموده ام،همچنین ما آموخته ایم که زلزله یک بلا نیست و با کسب آگاهی و اطلاعات در خصوص نحوه برخورد با آن می توان آسیب های ناشی از آن را کاهش داد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار