شفیع پور مطرح کرد؛

تمدید دوره پنج ساله فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهران

مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با امضای سند چهارچوبی توافقنامه بین ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهران به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.

تمدید دوره پنج ساله فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهرانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید شفیع‌پور مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم امضاء سند چهارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران که امروز (شنبه) بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل برگزار شد، اظهار داشت: حدود 15 سال پیش برای نخستین بار با پیشنهاد و تصویب کنوانسیون بازل برای مدیریت و نقل و انتقالات فرامرزی پسماندهای خطرناک که روح حاکم بر این کنوانسیون است، مرکزی برای آموزش کارشناسی ، ظرفیت سازی و مشورتی در تهران مستقر شد.

وی ادامه داد: این مرکز با حدود پنج عضو با کشورهای همسایه در آسیا کار خود را در دوره اول ریاست ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز کرد، برای قانونی شدن فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهران این موضوع در محل به تصویب رسید تا به عنوان رکن پایدار فعالیت کند.

مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: با توجه به ظرفیت قانونی و علمی و ارائه خدمات در حوزه مدیریت پسماندهای خطرناک در عرصه کشورهای آسیا و اقیانوسیه، فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهران کم نظیر است.

شفیع‌پور با بیان اینکه در عرصه جهان شش مرکز منطقه‌ای بازل وجود دارد، افزود: ایران میزبانی یکی از این مناطق شش گانه بازل را در تهران بر عهده دارد.

وی بیان داشت: طی تحولات کنوانسیون بازل با فعالیت مرکز منطقه‌ای نوتردام و استکهلم که هر یک مأموریتی برای مدیریت پسماند خطرناک و شیمیایی دارند، مرکز منطقه‌ای بازل با مأموریت اجازه جابجایی این نوع از پسماندها تشکیل یافت.

مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست تأکید داشت: با امضای توافقنامه امروز از سوی رولف پایت دبیر اجرایی کنوانسیون‌های سه گانه نوتردام ، استکهلم و بازل استمرار فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهران طی یک دوره پنج ساله و با مأموریتی گسترده‌تر نسبت به قبل تمدید شد.

وی درباره دو بعد مهم گنجانده شده در تمدید فعالیت پنج ساله مرکز منطقه‌ای بازل تهران بیان داشت: ارتباط با مجامع علمی، آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی، که البته در این زمینه ایران از پشتوانه قوی برخوردار بوده و آن را به اثبات رسانده است از جمله ابعاد مهم این فعایت است.

شفیعی‌پور ادامه داد: عملکرد و سرمایه‌گذاری در حوزه پسماندهای ویژه و خطرناک در مقیاس ملی ، که این دوره پنج ساله با اجرای برنامه ششم توسعه کشور تقارن یافته است.

مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنابراین تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی از خدمات کارشناسی و ظرفیت‌های علمی و تکنولوژیکی بهره‌مند خواهند شد.

وی تأکید کرد: فعالیت مرکز منطقه‌ای بازل در تهران یک فعالیت فرامنطقه‌ای است که کشورهای همسایه از غرب آسیا در این مرکز حضور دارند، البته در تلاشیم تا کشورهای همسایه از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که عضو این مرکز نیستند را با سرفصل‌های جدید آغاز شده در توافقنامه امروز جذب کنیم.

شفیعی‌پور بیان داشت: کنوانسیون‌های سه گانه پسماندها به ویژه پسماندهای شیمیایی خطرناک طی سه سال گذشته با تشکیل کنوانسیون خاصی به نام مینا ماتا که به کنوانسیون جیوه اطلاق می‌شود، شکل جدیدی از مدیریت پسماندهایی است که ایران از اولین کشورهای ملحق شده به آن است.

مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: کنوانسیون جیوه در مجلس کشور ما تصویب شده و دربرگیرنده تمامی تلاش‌های کشور در بخش نفت، گاز و پتروشیمی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار