مشهد؛

۴۳ درصد شهر مشهد موقوفه است

۴۳ درصد شهر مشهد موقوفه است که از این میزان ۵۰ درصد آن موقوفه آستان قدس رضوی است.

۴۳ درصد شهر مشهد موقوفه استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،معاون امور حقوقی در موقوفات آستان قدس رضوی در نشست خبری با اشاره به اینکه اراضی مشهد و اطراف آن ۴۳ درصد وقف است که از این میزان نزدیک به ۵۰ درصد اراضی وقف آستان قدس رضوی است گفت : این موقوفات هم از لحاظ تعداد و هم رتبه دارای مستاجران زیادی است که ارتباط حقوقی یا استیجاری دارند.

حجت السلام و المسلمین رضا دانشور ثانی افزود:۴۲۰وقف نامه در آستان قدس داریم که بعضی از آنها دارای چندین رقبه هستندو هم اکنون ۲۲۰ از این رقبه ها در تصرف آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۰ ده وقف،۹۱ بیست و چهار وقف، ۹۲بیست و یک وقف، ۹۳ بیست و هشت وقف و سال ۹۴ نوزده وقف جدید در آستان قدس رضوی داشته ایم.

معاون امور حقوقی در موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد:برای ایجاد وقف اشتراکی پیشنهاداتی داده ایم که از جمله زایر شهر ها و زایر سرا هاست که خدمات آن زائر محور است که 20 مجتمع در مسیرهای بین راهی احداث شده که باید طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی باید به 100 مجتمع برسد.

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی موضوع بهرمندی از موقوفات در راستای نیازهای محرومان و مستضعفین است که فعالیت های خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد تصریح کرد:هم افزایی و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های مردمی و سرمایه گذاری در زمینه موقوفات ،توسعه و گسترش خدمات خادمان بارگاه رضوی که به تازگی راه اندازی شده از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی است.

وی با بیان اینکه در دهه وقف نمایشگاه وقف و واقفان در سازمان کتابخانه های آستان قدس ایجادشده است، ادامه داد:همچنین دفاتر مشاوره وقف که با هدف مشاوره و راهنمایی افراد علاقمند به حوزه وفف نیز ایجاد شده است.

مدیرفرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد:دیدار با علما حوزه علمیه،تجلیل از واقفان ،برگزاری نشست هم اندیشی وقف و امام رضا(ع)، از دیگر اقدامات در دهه وقف آستان قدس رضوی است.

معاون عمران و فنی آستان قدس هم درادامه این نشست گفت: رویکرد آستان قدس در بحث عمرانی بیشتر در راستای نیات واقفینی است که تاثیر گذاری بیشتر در ترغیب واقفین داشته باشد تا ارایه خدمات بهتری به زایرین داشته باشیم که بیشتر این وقف ها در زمینه وضوخانه و سرویسهای بهداشتی در محدوده حرم و مکانهای عمومی که در اختیار زایرین قرار گرفته است.

خلیل اکبری با اشاره به اینکه برای تسهیل زیارت زایرین زایر سراها را کلنگ زنی کرده ایم،ادامه داد: در حوزه وقف درزایر سراها و زایر شهرها بسیاری از خیرین اعلام آمادگی کردند که نوعی وقف اشتراکی است که برای رفاه و تسهیل زیارت زایران کم درآمد و محروم ایجاد شودکه ۳میلیارد تومان آن جذب شده است و قرار است تا سقف ۱۰ میلیارد تومان توسط خیرین وقف شود.

وی با بیان اینکه سعی می شوداز ورود به پروژه های که احداث آن پروژه ها حاشیه ایجاد می کند پرهیز شود، افزود: همچنین مرکز اقامتی ویژه زوج های جوان در دستور کار پروژه های عمرانی آستان قدس رضوی است تا زوجین با شرایط بهتر به زیارت نایل شوند.

معاون عمران و فنی آستان قدس رضوی گفت: حفاظت فیزیکی از اراضی و دیوارکشی موقوفه های آستان قدس در دستور داریم تا از موقوفه های آستان قدس حفظ و صیانت کنیم.

انتهای پیام/ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.