لمس طبیعت بکر با دوچرخه، یکی از جذابیت های این رشته است

گروهی از دوچرخه سوارن در کشور، برای دیدن مناطق بکر با دوچرخه به قاره های مختلف سفر می کنند، این رکابزنان باید با اطلاعات از پیش برنامه ریزی شده به سفر بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رکابزنان ایرانی به یک نوع سفر علاقمندند که معرف به سایکل توریست است. در این نوع سفر ورزشی رکابزنان علاقمند با دوچرخه در آسیا یا کشورهای اروپایی رکاب می زنند و علاوه بر استفاده از امکانات طبیعی و گردشگری و دیدن طبیعت بکر بین شهرها و در سفر تمرینات دوچرخه سواری خود را انجام می دهند.

البته این نوع از ورزش خطرات و خستگی های خاص خودش را دارد و باید به صورت کاملا مجهز و آشنا با آداب و رسوم هر منطقه دست به این ورزش وسفر زد زیرا هر کسی نمی تواند در این سفرها دوام بیاورد زیرا در حین سفر امکانات کامل وجود ندارد و در نهایت 30 درصد این سفر آمادگی رکابزن است و 70 درصد بقیه شامل علاقمندی افراد می شود.

 معمولا هنگام سفر وسیله نقلیه است که انسان را جابجا می کند اما اینجا خود وسیله نقلیه هم با نیروی انسان جابجا می شود بنابراین شرایط آب و هوایی در اینجا بسیار بیشتر از سایر مسافرت ها دارای اهمیت است.

همچنین معمولا در این نوع سفر که با طبیعت و آب و هوا رابطه نزدیکی دارد، ممکن است رکابزن دچار بیماری های ناشناخته شود به این خاطر باید با تمامی مشکلاتی که حین سفر ممکن است به وقوع بپیوندد از قبل آشنایی کافی داشته باشیم.

از برجسته ترین بخش ها در دوچرخه سواری  قسمت زین است و علت آن نیز طی مسافت های طولانی و نشستن بدون وقفه بر روی زین است، که در صورت مناسب نبودن جنس و شکل و ارتفاع زین می تواند موجب ایجاد عوارض جدی و حتی غیر قابل برگشت برای دوچرخه سوار شود. زین باید از جنس نرم و دارای سطح تقریبا وسیع باشد و شکل آن به نحوی باشد که در مسافت های طولانی به سر استخوان های لگن و لوله های ادراری مخصوصا در مردان فشار وارد نکند.

در این خصوص با رضا چراغی صفا یکی از رکابزنان سایکل توریست کشور مصاحبه ای انجام دادیم که وی در این خصوص اظهار کرد: یکی از عمده ترین مشکلات رکابزنان ما نداشتن ویزا برای رکاب زدن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، اما من در اروپای شرقی و غربی رکاب زده ام و باید بگویم رکاب زدن در این سفرها بسیار متفاوت است یکی از رکابزنان معروفی که در این حوزه فعالیت خوبی دارد محمد تاجران است که از سال 86 در حال رکاب زدن است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در این سفر ها رکابزنان کشورمان با آن مواجه می شوند گرفتن مکان اقامت است باید در کشورهای دیگر پیش از ساعت 6 عصر خودمان را برای گرفتن مکان اقامت به مکان مورد نظر برسانیم در غیر این صورت رزویشن فعالیتش را تعطیل می کند و با مشکل مواجه خواهیم شد اما در خصوص بقیه مسائل 30 درصد آمادگی دوچرخه سوار مطرح است و بقیه علاقمندی خود رکابزن است.

چراغی صفا در ادامه بیان کرد: امسال که برای رکاب زدن به روسیه سفر کرده بودم  و با وجود داشتن ویزا و غیره حدود 3 ساعت  سر مرز در هوای سرد  به خاطر اینکه ایرانی بودم از حضورم در این کشور جلوگیری کردند اما اگر بخواهیم این کشور را با اروپا مقایسه کنیم باید بگویم اگر ویزا شینگن داشته باشی در اروپا برای رد شدن از شهرهای مختلف با مشکل مواجه نخواهی شد.

رکابزن سایکل توریست کشور در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر مشکلاتی که در سفر با آن مواجه می شویم حمل پول به صورت زیاد است این اتفاق بسیار ناشایست و خطرناک است زیرا برای یکی از دوستانم پیش آمده بود که پول سفرش را گم کرده بود و این اتفاقات معمولا پیش می آید به این خاطر همیشه باید نگران باشیم اما خداروشکر با تمهیداتی که انجام شده این مسئله را به زودی برطرف می شود.

وی در خصوص سفرهایی که با دوچرخه در کشور انجام داده است تصریح کرد: در ایران هنگامی که تصمیم گرفتم رکاب بزنم همه می گفتند این کار خطرناک است اما اولین رکاب زدنم به صورت توریستی به بندرعباس بود و باید بگویم با وجود اینکه مردم فقیرند اما بسیار مهمان نواز هستند و قشنگ ترین جایی بود که دیدم به نظرم همین شهر است.

چراغی صفا در ادامه عنوان کرد:البته به تازگی یک کانال رسمی برای کل دنیا به اسم سایکل توریست شکل گرفته است که در ایران خیلی فعال شده است و برای رکابزنان توریستی است که می خواهند هنگام رسیدن به شهر دیگر مکان اقامت بگیرند می توانند از طریق این سایت محل اقامتشان را بگیرند و در قبال یک شب اقامتشان درهر منطقه ای هیچ پولی پرداخت نمی کنند البته این سایت چندسالی است که راه اندازی شده و با توجه به اینکه بین المللی است 99 درصد برای استفاده توریست هایی  است که مکان اقامت می خواهند یکی از رکابزنان فعال در این سایت اکبر نبی است که به همه رکابزنان در این حوزه کمک می کند.

وی در خصوص رکاب زدن های طولانی در این سفرها و مشکلاتی مانند زانو درد که در مسیر با آن مواجه می شوند خاطر نشان کرد:مشکل زانو درد هم پیش می آید و باید خیلی اصولی و فنی رکاب زد اما  من برای مواجه نشدن با این مشکل کوه نوردی هم انجام می دهم اگرچه قد دوچرخه هم اهمیت دارد به این خاطر دوچرخه هایی که هم اکنون در بازار موجود است رکابزنان براساس قدشان تهیه می کنند که به سطوح بدنشان فشار وارد نکند.

رکابزن سایکل توریست کشور در ادامه بیان کرد:تغییر شرایط جوی در هر کشوری یکی دیگر از مشکلات رایج است در سفرهای تابستانی امکان دارد پشه کل بدن رکابزن را بزند که به این منظور مجبور است سه روز پشت سر هم دوش بگیرد یکی از دوستانم در سفر اروپا دچار این مشکل شد و ما با توجه به اطلاعاتی که داشتیم در سفر به دانمارک کنار دریا چادر زدیم تا بتواند راحت بدنش را شست و شو دهد اما اگر می خواستیم از پالم کینگ(یکی از محل های اقامت بین شهری) استفاده کنیم در سایتی که مطرح کردم درخواست می دادیم و اگر شبی 30 یورو از هر کدام از ما می گرفتند با تخفیفی که در سایت می گرفتیم شبی 10 یورو می شد و در نهایت چادر خودمان را برای خواب باز می کردیم و تنها از سرویس بهداشتی و حمام استفاده می کردیم. 

گزارش از :الهه طائمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.