دبیر جشنواره سینما حقیقت در نشست خبری:

74 فیلم در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت شرکت کردند

نشست خبری دهمین جشنواره سینما حقیقت با حضور طباطبایی‌نژاد دبیر این جشنواره برگزار شد.

74 فیلم در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت شرکت کردند
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دهمین جشنواره سینما حقیقت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره، اظهار داشت: در ابتدا دو ضایعه‌ای که ملت ایران را مصیبت زده کرد، تسلیت می‌گویم.

وی درباره جشنواره سینما حقیقت گفت: دهمین جشنواره سینما حقیقت، از روز چهاردهم آذر ماه در پردیس سینمایی چارسو با دورهمی مستند‌سازان آغاز خواهد شد و تا 24 آذر ادامه می‌یابد. حدود 1100 فیلم ثبت‌نام کردند و 830 فیلم مورد قضاوت قرار گرفتند.

وی گفت: در بخش مسابقه ملی 74 فیلم، پذیرفته شدند که 30 فیلم بلند، 17 نیمه بلند و بقیه آن‌ها در قالب فیلم کوتاه هستند.

وی ادامه داد: در بخش شهید آوینی، فیلم‌های مقاومت و حوزه دفاع مقدس به نمایش در می‌آید. 15 اثر به طور اختصاصی برای این بخش و 7 مورد از فیلم‌ها هم به بخش مسابقه سینمای ملی راه یافته است.

وی عنوان کرد: در جشنواره امسال، بزرگداشت سینمای مستند کرمان را خواهیم داشت و از منوچهر عسگری در این بخش تقدیر خواهیم کرد.

دبیر دهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: در بخش خارج از مسابقه هم 17 فیلم به نمایش در می‌آید و در بخش تاره «خرد و تجربه» 10 فیلم داریم و موضوع این بخش سالمندی پویا است.

وی ادامه داد: در دهمین جشنواره سینما حقیقت، بخشی به نام مجموعه کارستان را داریم که در این قسمت توسط رخشان بنی‌اعتماد و ایرج میر طهماسب که از برگزارکنندگان این قسمت هستند، ورکشاپی تحت عنوان حذف سود در تولید خواهیم داشت.

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: هیات انتخاب در بخش تولید چیزی نزدیک به شش ماه وقت را صرف رصد تولیدات کردند و در مجموع 27 فیلم در بخش مسابقه انتخاب شد و برای نمایش ویژه در جشنواره ها هم، هشت فیلم را انتخاب کردیم.

وی عنوان کرد: در بخش «روزگار ما» هفت فیلم داریم که معضلات اجتماعی را به تصویر می‌کشد و بخش دیگری به نام «مستند پرتره» هم داریم.

وی در ادامه گفت: 184 فیلم ایرانی و خارجی و خارج از مسابقه برای علاقه‌مندان به نمایش در خواهد آمد. ما امسال به لحاظ کیفی سختگیرانه‌تر عمل کردیم. بازار فیلم مستند را در جشنواره خواهیم داشت که از 17 تا 19 آذر ماه در طبقه ششم پردیس چارسو به نمایش در خواهد آمد.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: ورک‌شاپ‌های تخصصی‌ را هم برگزار خواهیم کرد که از جمله آن می‌توان به ورک‌شاپ تخصصی رنگ و نور که توسط سهراب نوربخش برگزار می‌شود و کارگاه پژوهشی واقعیت و خیال و کارگاه تدوین و فیلم مستند اشاره کرد.

دبیر جشنواره مستند گفت: در این جشنواره از چهار کتاب هم رونمایی خواهیم کرد و کار طراحی پوستر را علی باقری بر عهده دارد.

وی در خصوص میزان تولیدات مرکز سینمای مستند و تجربی در این جشنواره اظهار داشت: کمتر از 10 درصد از آثار تولیدات مرکز است و بخش‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد که کار تولید را انجام می‌دهد و ما از مکان‌های مختلفی فیلم را دریافت کردیم و مرکز سهم حداقلی در آثار دارد.

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: فیلم‌هایی هم که توسط مرکز تهیه شده است، به هیئت انتخاب ارسال شده و آنها خود انتخاب می‌کنند که باشند یا نه. اگر فیلمی برای بار دوم بخواهد که به جشنواره بیاید، باید حداقل 60 درصد تغییر داشته باشد تا با فیلمی جدید مواجه شویم.

وی ادامه داد: فیلم سیروس الوندی‌پور که دوباره درخواست شرکت در جشنواره را داشت، قابل نمایش در جشنواره نبود؛ چون تا 60 درصد تغییر نکرده بود و ما ناگریز شدیم که فیلم را کنار بگذاریم.

دبیر جشنواره در خصوص مفاهیم فیلم‌هایی که امسال در جشنواره حاضرند، گفت: درصد قابل توجهی از فیلم‌های ما رویکرد اجتماعی دارد البته از فیلم‌های حیات وحش هم حمایت کردیم و من خودم یک فیلم حیات وحشی را وارد جشنواره کردم.

وی در خصوص ممیزی‌هایی که بعد از اکران ممکن است به فیلم‌ها وارد شود، گفت: تا امروز موردی نداشتیم ولی ممکن است برای یکی از آثار اتفاق بیفتد؛ ولی ما امیدواریم که مشکلی پیش نیاید و فیلم‌های ما با حداقل سانسور مواجه شود.

طباطبایی‌نژاد در خصوص تولید مشترک جشنواره با کشورهای دیگر گفت: در بحث تولید مشترک ما با دو شبکه خارجی این کار را دنبال کردیم. تجربه تولید مشترک در ایران نقصان دارد و ما کارهای قابل توجهی در این زمینه نداریم، ولی انجمن تهیه کنندگان این کار را برای ما انجام می‌دهد.

وی در خصوص عرضه و اکران این فیلم‌ها گفت: عرضه و اکران به پخش کننده و سینماداران مربوط است اما درباره فیلم مستند شهابی از جنس نور قرار بر این شد، مجموعه‌ای از راش‌ها و بخش‌هایی را که فیلم داشت را تبدیل به یک مینی‌سریال کنیم تا از تلویزیون پخش شود.

دبیر جشنواره در خصوص مهمانان این مراسم گفت: ما 44 مهمان خارجی را دعوت کردیم و همه آنها قطعا می‌آیند اما آقای رزی چون فیلمش در اسکار پذیرفته شد و پخش کننده مانع از حضور او در این جشنواره شد نتوانست به ایران بیاید و مجبور است که به سفرهای اسکاری برود. این فیلم نه تنها نماینده فیلم سینمای مستند در ایتالیا شد که به طور کلی تنها نماینده سینمای ایتالیا در اسکار امسال است.

وی ادامه داد: البته ما شاخص‌ترین کارگردان محیط زیستی جهان را دعوت کردیم اما چون ایشان 92 سال داشت، به دلیل کهولت سن نتوانست در جشنواره ما حاضر شود و به غیر از آقای رزی 43 مهمان ما حتما می‌آیند.

طباطبایی‌نژاد در خصوص سفرهای توریستی به برای بازدیدکنندگان خارجی از جشنواره تدارک دیده شده است، گفت: ما نمی‌توانیم قبل از جشنواره سفر توریستی را برایشان فراهم کنیم. مدیرانی که در جشنواره حاضرند، اگر از ایران اطلاعات کاملی نداشته باشند اصلا دعوت این جشنواره را نمی‌پذیرند.

وی در خصوص بودجه جشنواره گفت: این بودجه توسط سازمان سینمایی تامین می‌شود ولی همکاری‌هایی را به صورت مشترک داریم. مثل همکاری با صندوق بازنشستگی در بخش خرد و تجربه و همکاری با اداره ارشاد کرمان در بخش مستند سینمای کرمان.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار