قزوین؛

برگزاری دو سالانه شعر واعظ

دو سالانه شعر آیینی واعظ قزوینی با پیام حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی در قزوین برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ این دوسالانه در دو بخش معرفی شخصیت و شعر واعظ قزوین و همچنین شعر آئینی برگزارشد.

برگزاری دو سالانه شعر واعظ

محمد ملقب به رفیع الدین معروف به واعظ قزوینی فرزند ملا فتح الله از شعرا و علمای بزرگ دوره صفویه است که در فنون شعر و ادب از کم نظیران روزگار خود به شمار می رفت.

واعظ قزوینی در علوم معقول و منقول، فقه وتفسیر، وعظ و خطابه توانایی کامل داشت.
کتاب معروف ابواب الجنان که در مراتب پند و نصیحت تالیف شده اثر این شاعر دانشمند است.

واعظ با کلیم کاشانی و صائب تبریزی معاصر بوده و شیوه او در شعر به سبک هندی است.

وفات واعظ در سال ۱۰۷۲ - ۱۱۰۵ هجری - اتفاق افتاده است.

دبیر دوسالانه شعر ائینی واعظ قزوینی ، هدف از برگزاری این دو سالانه را  احیا شعر ائینیو  تقویت شبکه شعر آئینی بیان کرد.

در ادامه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت : قزوین دارای پیشینه تاریخی و تمدن درخشان است، قزوین متعلق به همه سرزمین کهن است و روزگاری محل مراوده عالمان و اندیشمندان بوده است و در مقطعی که قزوین پایتخت ایران اسلامي بوده است تردد اندیشمندان و دانشمندان را داشتیم که به فرموده رهبری اگر قرار باشد اسامی اینها را فقط نام ببریم ساعت ها طول می کشد.

 حجت الاسلام علی نعمت اللهی در این مراسم گفت : شخصیت واعظ قزوینی همچنان غبارگرفته و غریب و مظلوم است و برگزاری این جشنواره و دوسالانه ها می تواند بخشی از این غبار را پاک کند.



وی افزود: واعظ قزوینی  گنجینه گرانبهایی است که در آئین دینی اشعار گیرایی دارد و شعرش مملو از نکات اخلاقی و پند و اندرز، استعاره، کنایه و تشبیه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: شبکه مداحی در کشور تاثیرگذار و تولید آثار فاخر در ادبیات آئینی بسیار مهم است و اشعار واعظ در این عرصه میتواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد .
حجت الاسلام نعمت اللهی افزود:  با استقرار دائمی دبیرخانه شعر آئینی واعظ در قزوین تلاش می کنیم در برنامه های بعدی به سایر شعرای آئینی هم توجه کنیم .

حجت الاسلام زکریا اخلاقی از شعرای آیینی و حوزوی  و مدرس فلسفه  هم در این دو سالانه  گفت: معرفی شعر واعظ ، بعنوان شعر اخلاقی و توام با پند و اندرز از نیازهای جامعه کنونی است.

وی افزود: واعظ قزوینی در کنار کارهای متداول حوزوی  به فقه، اصول، تفسیر، و فقه و شعر آئینی تسط کامل داشت.
این مدرس حوزه گفت: واعظ قزوینی در زمینه محتوی، مضمون، فرم، شکل از شعرای مطرح است و با سبک هندی توانسته اشعاری مردم پسند بسراید.

حجت الاسلام اخلاقی افزود: دوری از دلبستگی در اشعار واعظ قزوینی کاملا مشهود و حکمت اشعارش برگرفته از معارف دینی است

وی  ، نو بودن و تازگی اشعار را از دیگر شخصه های این شاعر آئینی دانست وگفت: امروز با گذشت بیش از ۳۵۰ سال هیچ غبار کهنگی ندارد و در میان معاصران هم این اشعار دیده می شود.

استاندار قزوین دیگر سخنران این دو سالانه هم گفت: در جریان تندبادهای جهانی سازی و ترویج فرهنگ غربی ، معرفی شخصیت های برجسته دینی و علمی و ادبی در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است


فریدون همتی افزود: فرهنگ زیرساخت هر تحول و پیشرفت در جامعه است و توجه به ادبا و علما به عنوان فرهنگ سازی بسیار مهم و قابل توجه است.

برگزاری دو سالانه شعر واعظ

فریدون همتی  در کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، گفت : در هفته بسیج قرار داریم و این هفته را به همه بسیجیان تبریک می گوییم.

وی گفت : بسیج در زمان دفاع مقدس متولد و بارور شد و به فرموده امام بسیج شجره طیبه است که به مناسبت این ایام توسط مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به خوبی به ابعاد آن پرداخته شد.


استاندار قزوین اضافه کرد: ما در همه حوزه ها نیاز به بسیجیان داریم؛ همه کسانی که در حوزه فرهنگ هستند باید در خدمت هنر و فرهنگ انقلاب باشند و در حوزه اقتصاد و اقتصاد مقاومتی دولت با تمام توان و امکانات بسیج شده تا منویات رهبری را در این حوزه به سرانجام رساند و این نیاز به حضور بسیج و اقدامات بسیج  وار دارد.


وی با اشاره به لزوم تجلیل از مشاهیر و فرهیختگان فرهنگی افزود: تکیه به داشته هایمان یکی از وظایف ما در حوزه فرهنگی است؛ قزوین را به عنوان ديار هنرهای هفتگانه می شناسند و بلندی و دقت نظر عالمانش دوستداران علم و ادب را به سوی خود می کشاند، قزوین خواستگاه هزاران عالم، هنرمند و اندیشمند بوده است و یکی از این عالمان واعظ قزوینی است که در نهایت زهد زندگی کرد.


همتی تصریح کرد: فرهنگ زیرساخت هر تحول و پیشرفتی است و توجه به مشاهیر به عنوان فرهنگ سازان توجه به زیربنای تغییرات و تحولات در هر جامعه ای است.


وی توضیح داد: برگزاری اینگونه همایش ها فرصتی مبارک برای آشنایی نسل جوان با این مخزن معرفتی، مذهبی و اخلاقی است، باید در حوزه شناخت، تجلیل از این مفاخر، نام آوران و مشاهیر از حالت سمبليک، نمادین و رفع تکلیف خارج شود و نیازمند برنامه جدید با هدف تبیین مضامین فرهنگی، اخلاقی و ارزشی هستیم و نباید برنامه های بزرگداشت حالت فرمایشی و نمایشی پیدا کند.

استاندار قزوین اعلام کرد: در جریان تندباد جهانی سازی و ترویج فرهنگ غربی و فرهنگ دیگر کشورها، ضرورت پرداختن به مفاخر و شخصیت های فرهنگی ارزش و اعتبار این کار را دو چندان می کند، آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی، اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه های جمعی و سازمان های مردم نهاد می توانند در این زمینه نقش اثرگذار داشته باشند و این مشاهیر را به مردم بشناسانند به ویژه به نسل جوان که تشنه این معارف بلند است.


وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه خروجی فرهنگ قابل اندازه گیری و محاسبه نیست، این درک ناقص ایجاد شده که گویی حوزه فرهنگ و هنر هزینه بر است در حالی که اشتباه است.

استاندار قزوین تأکید کرد: برای پاسداشت فرهیختگان می توان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشت و لازم است اتاق فکری با حضور صاحب نظران و پژوهشگران راه اندازی شود تا هدفمند قدم برداشت و با توجه به این امر هم شورای سیاستگذاری برای برگزاری این کنگره شکل گرفت و آرزوی موفقیت برای اهداف این کنگره داریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری باشکوه اربعین حسینی یادآور شد: این حماسه بزرگ بنا  به فرمایش رهبری از نعمت هایی است که باید به عنوان پشتوانه عظیم انقلاب و نظام بشناسیم و از آن بهره ببریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در دین مبین اسلام به عنوان آموزه های دینی نسل به نسل منتقل شده شعرا نقش بزرگی داشتند.
 
 داود محمدی در کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی گفت : شعر آیینی و شاعران ما در انتقال مواریث گرانقدر شیعه و تعظیم و تکریم آن نقش بسزایی داشتند و وقتی به اشعار شاعران مختلف دقت می کنیم سراسر مملو از مضامين مربوط به آیات قرآن کریم است.

 وی گفت : آنچه در دین مبین اسلام به عنوان آموزه های دینی نسل به نسل منتقل شده شعرا نقش بزرگی داشتند و وقتی اشعار شعرا را می بینیم از فردوسی تا به حال، این مضامین در اشعار آنها موج می زند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند و نقش شان هم جاودان و ماندگار بوده است.

 نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای نمونه ترکیب بند محتشم کاشانی در تکیه ها خودنمایی می کند و این نقش و رسالت شعرای ما در انتقال مبانی دینی و بحث امامت و ولایت بوده است؛ شعرای ما نقش والایی داشتند به خصوص آنها که در باب اشعار آئینی نقش آفرینی کردند و امروز یکی از مصادیق بارز نقش آفرینی آنها را در باب انتظار می بینیم.

 وی با اشاره به شخصیت واعظ قزوینی توضیح داد: واعظ قزوینی به عنوان یکی از مردم این خطه آیینه زمان خود بودند به معنای واقعی کلمه هم با توجه به مشکلات  زمان خود و هم به زبان زمان خود شعر می گفتند و سبک هندی ایشان برای مردم عادی هم قابل فهم بود و در واقع واعظ قزوینی از مردم هم دور نشد و ویژگی شعرش این بود قابلیت فهم عمومی را داشت.

محمدی گفت : ما به اشعار ایشان افتخار کرده و جزو مفاخر ارزشمند این استان و کشور است و انشاالله انعقاد این کنگره ها به این امر منتهی شود که مفاخر خود را بشناسیم.


وی با اشاره به لزوم معرفی هرچه بیشتر آیت الله واعظ قزوینی افزود: به واعظ قزوینی جفا شده است و چهره ایشان آآنگونه که باید روشن نشده و باید با برگزاری اینگونه کنگره ها بیشتر شناسانده شود.

انتهای پیام/


 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.