قم؛

نمای رومی ممنوع شد

شهرداری اجرای نماهای موسوم به نمای رومی را در قم ممنوع وساخت و ساز متناسب با معماري اسلامي ايراني را دردستورکارقرارداد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛معماري اسلامي ايراني داراي شاخصه اسلامي بوده و از طرفي ديگر بايد با فرهنگ ايراني همخواني داشته باشد به طوري كه در سال‌هاي اخير در قم با توجه به تاكيد رهبر معظم انقلاب و مراجع در دستور كار قرار گرفته است لذا شهرداری قم اجرای نماهای موسوم به نمای رومی را در قم ممنوع وانجام ساخت و ساز متناسب با معماري اسلامي ايراني را دردستورکارقرارداده است. 

معماري اسلامي ايراني از قدمت فراواني برخوردار است ولي با پيشرفت زندگي مدرن بايد مراقب بود تا معماري اسلامي جايگاه خود را از دست ندهد، پس از سفر مقام معظم رهبري در سال ۸۹ به قم و تاكيد خاص ايشان در زمينه معماري اسلامي ايراني و نمادهاي اسلام و انقلاب، ساخت و سازهايي در اين حوزه انجام شد. 
 
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان دراین خصوص گفت: پس از سفر مقام معظم رهبري كميته ويژه‌اي در زمينه معماري اسلامي ايراني تشكيل شده و سلسله نشست‌هايي در زمينه معماري اسلامي ايراني برگزار مي‌شود.
 
مقومي افزود: در بحث ساخت و ساز‌ها نظارت صورت مي‌گيرد ولي در زمينه كارهاي داخلي معماري ساختمان به طور معمول نظرات مالكان و كارفرمايان در اولويت قرار دارد، ولي در ساخت وساز فني بر اساس آنكه مالك مي‌داند نظر فني است نظر را مي‌پذيرد.
 
وي خاطرنشان مي‌كند: اخيرا سازمان نظام مهندسي با حوزه علميه تفاهم‌نامه‌اي را منعقد كرده و حتي در اين زمينه مهندسان حوزوی وجود دارند كه مي‌توانند در زمينه معماري اسلامي ايراني كمك كنند.
 
شهرداري در بخش نما به راحتي مي‌تواند كنترل كند زيرا حداقل در ظاهر معماري اسلامي تفاهم بيشتري نسبت به مباحث داخلي وجود دارد، بنابراين در اين بخش نهادهايي مانند شهرداري، نظام مهندسي، راه و شهرسازي و كميته سيما و منظر شهري مي‌توانند ورود پيدا كنند.
 
مقومي تصريح کرد: برخي از محورها را مي‌توان در كميته سيما و منظر شهري الزام شوند و مهندسان ناظر و شهرداري به عنوان بازوي اجرايي در جلوگيري از تخلفات وارد شوند.
 
استان قم از جمله استان‌هاي استراتژيك محسوب مي‌شود كه از ظرفيت حوزه علميه برخوردار بوده و همچنين به دليل نزديكي به پايتخت مي‌توان از محضر استاداني استفاده كرد تا حداقل توقع علما و مراجع در اين زمينه برآورده شود.

نمای رومی ممنوع شد
 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
خب از این پس شاهد حمام فین و ارگ بم هستیم که مردم در آنجا سکونت دارند یا حداقل جمعیت کارتن خوابی را ترجیح میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
عجب بدبختی
ما که آخر نماکاری هستیم باید چه گلی به سر یگیریم
Iran (Islamic Republic of)
بلا
۱۳:۰۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
احسنت . . .
Iran (Islamic Republic of)
کریمیان
۱۲:۳۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
عجب مسئولین باحال متعصبی داریم
آخرین اخبار