شیراز؛

دلایل ایجاد و نشانه های خشکی چشم

هر عاملی که باعث کاهش تولید یا تغییر کیفیت اشک شود، موجب بروز خشکی چشم می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر فریبا فتاحی یک جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: مهم ترین عوامل ایجاد خشکی چشم شامل بالارفتن سن، عوامل محیطی، کار چشمی طولانی مدت، استفاده از داروها، تغییرات هورمونی، بیماری ها، مشکلات تغذیه ای و استفاده از لنزهای تماسی است.    
وی افزود: قرار گرفتن در معرض باد شدید، هوای سرد و خشک ارتفاعات، محیط های گرم و خشک، گرد و غبار و دود به ویژه دود سیگار، می‌تواند باعث بیشتر شدن خشکی چشم شود و با بالا رفتن سن، تولید اشک کاهش و تبخیر لایه آبکی اشک افزایش می یابد.
او اضافه کرد: بسیاری از داروهای معمولی شامل داروهای ضد فشارخون، داروهای سرماخوردگی(آنتی هیستامین ها)، داروهای ضد افسردگی، داروهای قلبی، قرص های جلوگیری از بارداری، قطره‌های چشمی(بویژه داروهایی که برای درمان گلوکوم استفاده می‌شوند)، می‌توانند باعث کم شدن ترشح اشک و ایجاد خشکی چشم شوند.
این متخصص بیماری های چشم، ادامه داد: مشکلات تغذیه بویژه کمبود ویتامین Aدر بدن و وجود بیماری های مختلف، شامل بیماری های تیروئیدی و برخی از بیماری های سیستم ایمنی، مانند شوگرن و لوپوس از عوامل شدید و خطرناک خشکی چشم است.
دکتر فتاحی، پلک زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشک بر روی چشم را، ضروری دانست و بیان کرد: در مواردی مانند کار با رایانه، تماشای تلویزیون یا مطالعه، که فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلک نزند، نشانه های خشکی چشم، بیشتر می‌شود.
او بسته نشدن پلک ها و استفاده از لنزهای تماسی را، از دیگر عوامل خشکی چشم عنوان کرد و افزود: اگرچه این بیماری، خشکی چشم نامگذاری شده است، اما در بیشتر موارد، فرد مبتلا احساس نمی‌کند که چشمش خشک شده، بلکه بیشتر افراد از سوزش، خارش و گاهی از اشک‌ ریزش چشم ها شاکی هستند.
این متخصص بیماری های چشم اضافه کرد: شایع ترین نشانه های خشکی چشم، شامل سوزش و خارش چشم ها، احساس وجود جسم خارجی(شن ریزه) در چشم ها، تاری دید که با پلک زدن برطرف می‌شود، قرمزی چشم ها، درد و اشکال در حرکت پلک ها، حساسیت به نور های شدید، اشک‌ ریزش بیش از اندازه و تحمل نکردن لنز تماسی، به شمار می رود.  
انتهای پیام/ن
برچسب ها: نشانه های ، خشکی ، چشم ، اشک ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ارمغان
۰۹:۰۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
بیماری خشکی چشم


خشکی چشم اغلب با بیماری‌های خودایمنی بروز می‌کند. با وجود این، افراد مبتلا به بیماری لوپوس می‌توانند از مشکلی به نام «سندروم چشم خشک» هم رنج ببرند. «سندروم چشم خشک»، حالتی است که علائم خشکی چشم نسبتاً شدید می‌شوند و اغلب باعث ایجاد یک حس شنی و ریگ‌دار و همچنین سوزش و خارش در چشم می‌شوند. حجم طبیعی اشک در چشم به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد و روی سلامت عمومی بخش‌های خارجی چشم همچون قرنیه و ملتحمه اثر می‌گذارد.

اگر «سندروم چشم خشک» همراه با آرتروز و خشکی دهان رخ دهد؛ این حالت، «سندروم شوگرن» نامیده می‌شود. «سندروم شوگرن» در میان افراد مبتلا به مشکلات آتروز خودایمنی و لوپوس، شیوع بیشتری دارد.
آخرین اخبار