تبریز؛

بررسی مسائل و مشکلات شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی دارای 53 شهرك صنعتی است كه حدود 7600 واحد صنعتی تولیدی كوچك و بزرگ با حدود 60 هزار نفر در آن مشغول به فعالیت است.این واحدها با مشکلاتی نیز روبرو هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تبریز با تاكید بر ضرورت فعالیت واحدهای صنعتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: شهرك های صنعتی نقش مهمی در پویایی و رونق تولید دارند.

نیرومند با  اشاره به تامین زمین برای صنعتگران  و شرکت های صنعتی در استان گفت : باید باور داشت که فعالیت در حوزه صنعت دشواری های خود را دارد  و به جهت اینکه صاحبان این صنایع موجبات نان آوری را مهیا میکنند قدر عمل و تلاش خود را متوجه باشند.

مدیر عامل شهرک های صنعتی در استان آذربایجان شرقی  افزود : در این شهرک ها 60هزار نفر نیروی  کار در حال فعالیت می باشند البته نمیتوان از مشکلات اساسی در این شهرک ها چشم پوشی کرد اما میتوان گفت که نسبت به چالش های دیگر استانها  یعنی دیگر استانهای همسنگ با ما و درمقایسه با آنها از وضعیت مطلوبی بر خوردار هستیم.

وی افزود: مثل دیگر استانها از مسئله  نقدینگی  در مشکل هستیم  و باید گفت که با تولید هرچه بیشتر داخلی و ایجاد فرهنگ مصرف کالای داخلی  بتوانیم با صادرات و حل مشکلات اقتصادی در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی چاره اندیشی کنیم.

نیرومند همچنین دررابطه با نبود تسهیلات بانکی  و یا کم کاری بانکها گفت: نباید گفت که بانکها همکاری نمیکنند  بلکه بانکها بر اساس توان و قوانین و آیین نامه های خود عمل میکنند  و الان در حال همکاری با ما هستند.

 وی افزود: ما از لحاظ پرداختهای  تسهیلات  صنعتی و کشاورزی کشور در سطح ششم هستیم اما از لحاظ  پرداخت بخش  صنعتی در رتبه اول می باشیم  .

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان  گفت: این تسهیلات بر اساس اوامر و منویات  اخیر مقام معظم رهبری در چارچوب  اقتصاد مقاومتی  تاکید شده  و دارای اهمیت خاصی است و برای همه لازم الاجراءست  و همه باید با همه ی توان خود  به فکر تنفیذ آن باشیم و نیز به بخش صنایع کوچک که در فرمایشات مقام معظم  رهبری آمده توجه خاصی معطوف داشته باشیم.

نیرومند در مورد مصوبات جلسه اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی نیز گفت :  برخی از مشکلات که مربوط به اخذ مجوز و در حوزه زیست محیطی و صدور پروانه بوده که برطرف شده است.

رئیس هیات مدیره شهرک شهید سلیمی نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  در سال 92  تعداد     17 هزار بیمه شده   در این شهرک وجود داشته  و در سال 95 ما تعدیل نیرو نداشتیم و تعداد شاغلان 18800 بودند یعنی  اینکه کسی از آمار ما حذف نشد بلکه به تعداد نیروی کار در این شرکت افزوده شده  است.

ارجمند با اشاره به مشکلات نقدینگی و صادرات  و ارائه نشدن برخی از تسهیلات در اختیار برای صاحبان این شرکتها  گفت:یا در دادن این تسهیلات بطور اساسی مشکلی هست یا امر دیگری وجود دارد  اما باید این سرمایه جاری صورت پذیرد  و دسترسی به آنها آسان گردد .

ارجمند در ادامه طرح  مسایل مربوط به شهرک های صنعتی استان ، معضلات خیابان های  مواصلاتی را از دیگر مشکلات خواند و گفت : باید در شهرک شهید سلیمی به دنبال  تهیه زیرساخت ها لازم بود فی المثال  عدم تکمیل پروژه  پل غیر هم سطح  در ایجاد ترافیک   و حتی تصادفات  در  این شهرک دخالت دارد از  سال 72 تابحال  بخشی از این پروژه  انجام شده  و ادامه این خدمات به فراموشی سپرده شده است .

 وی درباره اعطای تسهیلات نیز گفت :  باید به فکر سرمایه جاری باشیم  و بدانیم که تمامی مشکلات را  با صادرات و پویایی این بخش  حل کنیم و کیفیت بالای تولیدات و بسته بندی مناسب بازار مورد هدف و ارز آوری بیشتر برای کشور باشد و این امکان پذیر نیست جز در سایه برطرف کردن مشکلات مالی  شهرک های صنعتی .

وی  از اینکه ستاد اقتصاد  مقاوتی  تشکیل شده ابراز امیدواری کرد و گفت : حتما تشکیل چنین ستادی مفید واقع میشود اما در حوزه تولید کنندگان تاثیر معتنابهی دیده نمیشود  مثلا بعضی آمار بی معنا از نواحی صنعتی  و تعداد  شرکت ها  میدهند که این ها وجود خارجی ندارند .  


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.