در نخستین واکنش جدی به شکست کلینتون؛

دموکرات‌ها لایحه حذف آرای الکترال از نظام انتخاباتی آمریکا را ارائه دادند

سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا، لایحه اصلاح نظام انتخاباتی آمریکا را تقدیم مجلس سنا کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن فری‌بیکن، به دنبال شکست غیرمنتظره هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته، «باربارا باکسر،» عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا، روز گذشته (سه‌شنبه) لایحه لغو انتخاب رئیس‌جمهور از طریق آرای الکترال را تقدیم این مجلس کرد.

کلینتون در انتخابات هفته گذشته علیرغم کسب حدود یک میلیون رای مردمی بیشتر نتوانست در برابر دونالد ترامپ – رقیب جمهوری‌خواه خود – پیروز شود. پس از پیروزی «جرج بوش» در برابر «ال‌گور» در انتخابات ریاست جمهوری 2000، این دومین باری است که دموکرات‌ها قربانی نظام انتخاباتی دولایه‌ای آمریکا می‌شوند. 

باکسر پس از تقدیم این لایحه طی بیانیه‌ای خطاب به اعضای مجلس سنا اعلام کرد: "من در طول عمرم امسال برای دومین بار شاهد انتخاباتی بودم که برنده آن حائز بیشترین آرای مردمی نشد. دونالد ترامپ در سال 2012 در حساب توییتر خود وجود کالج انتخاباتی را یک فاجعه برای دموکراسی آمریکا برشمرد و خواستار انتخاب رئیس جمهور تنها از طریق آرای مردمی شد؛ اما امسال همه شاهد بودیم که خود او با همین روش در انتخابات به پیروزی رسید."

وی در ادامه در گفتگو با رسانه‌ها، طرح لایحه لغو آرای الکترال را واکنشی به پیروزی ترامپ در انتخابات امسال و در راستای دفاع از آرای رای‌دهندگان آمریکایی اعلام کرد.

باکسر در این لایحه خواستار اصلاح قانون اساسی آمریکا برای حذف آرای الکترال از نظام انتخاباتی این کشور شده است. این لایحه حتی اگر در کنگره نیز به تصویب برسد، برای اجرا شدن باید دستکم سه چهارم ایالت‌های آمریکا نیز با آن موافقت کنند.

باکسر تنها دموکراتی نیست که پس از انتخابات هفته گذشته خواستار برچیده شدن کالج انتخاباتی آمریکا شده است. اوایل هفته جاری «برنی سندرز،» رقیب هیلاری کلینتون، در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات نیز خواستار تجدیدنظر جدی در این باره شد. همچنین «مایکل دوکاکیس» نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 1998 روز دوشنبه گفت پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته، اکنون تمام تلاش حزب دموکرات برای دفاع از دموکراسی و رای مردم باید معطوف به حذف آرای الکترال از نظام انتخاباتی آمریکا باشد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار