چرا خواب بد می‌بینیم؟

کابوس رویای روشن و ترسناکی است که به تدریج اضطراب ناشی از آن در خواب زیاد می شود و نهایتا شخص را هراسان از خواب بیدار می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کابوس ها بیشتر با احساس نگرانی، ناامنی و اضطراب همراه هستند که این حالات واکنش طبیعی نسبت به رویاهای ترسناک است.

کابوس ها بیشتر حوالی صبح اتفاق می افتند و شروع آن ها از سنین 4 تا 6 سالگی است و بیشترین شیوع در سنین 10 تا 12 سالگی است. دیدن کابوس الزاما غیر طبیعی نیست. تقریبا همه افراد طی عمرشان کابوس دیده اند و 50 درصد بزرگسالان گاهی دچار کابوس می شوند؛ اما کابوس های هر فرد دارای معانی روانشناختی است که با توجه به زندگی شخصی و روانی او معنا می شود.

همیشه کابوس، حول زندگی شخصی و روانی بیننده خواب ساخته می شود. در واقع می توان گفت خواب و کابوس هر فرد معرف وضعیت روانی و حالات روحی اوست. زمانی که انسان در زندگی خود تحت تاثیر فشارهای روانی قرار می گیرد مسلما یکی از تغییرات مهمی که ممکن است رخ دهد، تغییر در خواب و کابوس دیدن است.

دلایل تکرار شدن یک کابوس

افراد تحت تنش روانی بیشتر دچار کابوس می‌شوند. کابوس نوعی از حملات اضطراب به هنگام خواب است و علامت یک بیماری نیست. کابوس ها معمولا تجلی اتفاقات روزمره، دغدغه های فکری، ناراحتی ها، نگرانی های هیجانی و عاطفی خواب بیننده است. اگر فرد، خواب هایی با یک محتوا و به طور مکرر می بیند نشان می دهد که یک مسئله، یک اختلال یا یک موضوع فکر او را آزار می دهد. مثلا فردی که دائم خواب می بیند دارد از دست فردی فرار می کند، به نظر می آید که زمینه اضطراب، خود را در ناخودآگاه به این فرم نشان می دهد.

7 توصیه برای پیشگیری از کابوس

1- قبل از خوابیدن، کاغذ و قلم کنار رختخواب بگذارید و به مجردی که بیدار شدید کابوس هایی را که دیده اید ، یادداشت کنید. پس از یادداشت به مدت یک یا دو دقیقه افکار، احساسات و خاطره هایی را که نسبت به کل و اجزاء کابوس در شما بیدار می شود، بنویسید. پس از آن به این پرسش ها پاسخ دهید: هر یک از افراد و اشیاء درون کابوس شما، چه حالت و رفتاری دارند؟ درباره آن ها چه موضع و حالتی داشته اید؟ منظورشان از آنچه می کنند یا می گویند، چیست؟

2- درباره کابوس هایتان حرف بزنید. آن ها را به دنیای بیرون منتقل و سعی کنید ریشه این کابوس ها را بیابید.

3- از خود بپرسید هم اکنون در زندگی‌تان چه چیز شما را نگران می کند؟! وقتی نگران هستید به چه می اندیشید؟ چه تصویری در ذهنتان می آید؟ آیا با همین نگرانی ها به رختخواب می روید؟ آیا همیشه نگران هستید یا وقت خاصی دچار نگرانی و اضطراب می شوید؟ لازم است نگرانی ها، دغدغه های ذهنی، ترس ها و افکارتان را مرور و بررسی کنید.

4- وضعیت خانوادگی و شغلیتان را بررسی کنید. آیا در حال حاضر رضایت و آرامش کافی در خانه دارید؟ آیا در رابطه با همسرتان احساس آرامش می کنید؟ اگر مسئله ای هست که به حل و پیگیری نیاز دارد توصیه می شود آن را برطرف کنید؛ زیرا مسائل استرس زا به میزان زیادی می تواند کابوس هایتان را تشدید کند و موجب تداوم آن شود.

5- از خوردن پیش از خوابیدن خودداری کنید. خوردن پیش از رفتن به رختخواب می تواند موجب کابوس دیدن شود چون غذا سرعت متابولیسم شما را افزایش می دهد و سیگنال‌هایی به مغز ارسال می کند که فعال‌تر شود؛ بنابراین بهتر است از صرف غذا یا میان وعده پیش از خواب پرهیز کنید، به ویژه غذاهایی که قند زیادی دارند.

6- حتما استرس تان را کاهش دهید. استرس می تواند در کابوس شبانه نقش داشته باشد؛ بنابراین زمانی در روز را صرف آرام سازی بدن و ذهن کنید و با ذهنی آرام به رختخواب بروید. فعالیت هایی مانند عبادت و دعا کردن می تواند باعث کاهش تشنج شما شود و شما را آرام کند. فعالیت های دیگری مانند مطالعه، دویدن، بافتنی یا تنها صرف زمان بیشتر با خانواده و عزیزان، می تواند استرس را کاهش دهد. در ضمن توصیه می شود پیش از خواب حمام گرم بگیرید تا به خالی شدن ذهنتان از استرس های روز و آرام شدن شما کمک کند.

7- اتاق خواب خود را به محیطی آرام تبدیل کنید. اتاق خواب خود را تمیز و مرتب نگه دارید، به اندازه کافی آن را تاریک کنید و دمای اتاق را مساعد کنید (خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد). مطمئن شوید رختخواب‌تان راحت است. اتاق خواب را مختص خواب کنید و از کار کردن در آن بپرهیزید چون موجب می شود اتاق خواب برایتان با استرس همراه باشد.

هشدار

اگر کابوس دیدن تان پس از یک ماه متوقف نشد، باید به دنبال کمک حرفه ای باشید. ممکن است به دلیل از دست دادن فرد نزدیکی دچار کابوس شده اید، در این موارد غلبه بر این شرایط بسیار دشوار است. اگر دائم در فائق آمدن بر مسئله ای در زندگی مشکل دارید و همیشه درباره آن موضوع کابوس می بینید با متخصص صحبت کنید.

منبع:روزنامه خراسان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۵ تير ۱۴۰۱
سلام وقت بخیر من همیشه خواب میبینم یا جنگل یا خواب آب میبینم که غرق میشم خیلی تکرار میشد باید چکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
من همش خواب مییمرم یکی مرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
بخاطر خوابهایی که میبینم حالم بده خیلی بد اونقد که شبها نمیخوابم
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۰:۲۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
سلام من ۱۲ سالمه خواب دیدم که یه کسایی میان خونه ما بعدش من رو میخوان بکشن من اولش نمیدونستم چی کار میخوان بکنن بعدش فهمیدم میخوان سرمو ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
من همیشه خواب میبینم و تعبیر میشه.... و این داره منو روانی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
سلام، من باید چیکار کنم اصلا خواب نبینم؟
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۰۱:۱۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام من خواب میبینم که همیشه خونمون دزد میاد و مادرم را میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
من چندشبه خوابای بدی میبینم فکر میکنم این خوابها بخاطر اینکه ازکسی نفرت بسیارشدیدی دارم تو دنیای واقعی باخودم میگم درآینده ازش انتقام میگیرم وسعی میکنم آروم باشم اما نمیتوتم وتمام روزبهش فکر میکنم هرموقع میبینمش بهش تنفرم بهش بیشتر میشع چون خیلی اذیتم کرده فقط منواذیت نکرده خیلی هارواذیت کرده اونام ازش تنفردارن ولی ن ب اندازه من فکر میکنم بخاطر اینکه من این خوابهای وحشتناک وآزاردهنده رومیبینم
France
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۰ تير ۱۴۰۱
فقط باید رهاش کنی. نه اینکه ببخشیش فقط رهاش کنی. چجوری میخوای ازش انتقام بگیری که دوباره خودت تو دردسر نیوفتی؟ من هم همین موردو داشتم ولی گفتم بیخیال کارما خودش به حسابش میرسه و واقعا هم رسید و کلا هم فهمیدم که بدبختیش از خودشه که به منم آسیب رسونده. سخته ولی دیگه راحت میشی وقتی رهاش کنی بره. بدرود
Netherlands
خندوانه؟.........
۱۰:۰۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام سعی کنید خواب خود را برای کسی تعریف نکنید؟ اگر تعریف کنید دیگر مکن دیدن خواب وجود ندارد باطل می شود اسرار غیب در عالم خواب سفر به مکان مقدس و جاهای خوب اگر تعریف نکنید برای کسی اسرار باقی می ماند مکن است دوباره در عالم خواب به مکان مقدس و جاهای خوب سفر کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
roodabeh
۰۵:۱۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام روز بخیر
من زیاد خواب نمیبینم شاید دوماهی یه بار ولی خوابایی همو میبینم خیلی وحشتناکن و اینم بگما من ادم فوق العاده پر انرژی هستم و اصن به چیزای استرس زا فکر نمیکنم؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز اگر فردی را نارحت کنید یا از طریق تماس یا پیام بدان افکار خودتان را اعصانی کردی به یقین خواب ترسناک می بینی؟ اگر دیگران را خوشحال کردی افکار مغز شاد شد خواب خوب می بیی اگر غذا خوردی فوری به رختخواب نروید انچه دریافت کردم تقویت مغر روح روان مهم است ویتامین ؟لبخند؟ ویتامین شاد بودن؟ ویتامین راستگوی صداقت و غیره لازم است افکار پریشان را از خود دور کنید؟اعصبانی شدن ماننده نیش مار است اگر نیاز ویتامین ها همه را دریافت کردید دیگر بدان خواب سالم را برای ویتامن هادارید خواب خوب می بیند؟ خدا نگهدار دوست عزیز؟.............:
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۴۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
منم هر شب خوابهای بد میبینم ی شب نمیشه که خواب بد نبینم شبا موقع خواب همش استرس دارم ک بخوابمو دوباره خواب بد ببینم دو سال اینجوریم واقعا این دنیا خیلی برام ترسناک شده استرس بیجا همش نگرانم اگه میتونید کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ملین
۰۰:۱۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
اگ خواب بدمیبینیدیه سیب سرخ بزاریدموقع خواب بالای سرتون یابالشتکایی که مخصوص خوابن ویسری گیاهای خوش بودارن روامتحان کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۲۱:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من 10 سالمه خواب یک کسی که تبدیل به عروسک زنده شده را دیدم که کسی میره نوشیدنی بخره و بعد عروسک زنده میشه و میگه که اون نوشیدنی را نخور به عروسکی شبیه من تبدیل میشی بعد عروسک شبیه جوکر بود انابل هم از موزه فرار کرده
Iran (Islamic Republic of)
گندم
۰۶:۵۹ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
عزیز دل من تو ۱۰ سالته و دیدن چهره جوکر و فیلم ترسناک آنابل روت تاثیر میزاره خب نباید ببینی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
من گیسو هستم من یه پسر۸ ساله دارم بهم میگه کابوس های خونی میبینه اونم شدییییید
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۲:۴۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
من دیشب خواب بد مرگ خوانواده را دیدم چیکار کنم 11 سالمه
Iran (Islamic Republic of)
ممدشونم
۲۰:۱۶ ۳۱ تير ۱۳۹۹
همتون میمیرید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام عزیزان همه این خوابهای شما ریشه در استرس های قبلی افکار و اظطراب های فعلی شما ست که مغز مدام در خواب مرورمیکند منتها باچندین وجه و باخاطرات بد گذشته امیخته میشود که شمارانگران میکند کاملا رفع میشود منتها بامرور زمان و علاقه مند شدن به موسیقی. عبادت .گردش و ایجاد شغل و زود بیدارشدن درصبح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من خیلی خوابهای ناراحت وترسناک نگران ودلهوره کابوس اونم دمه صبح بیشر میبینم تورخدا کمک کنیو چند سالمه همش بیشتر خاطرهای خیای تلخ داشتم گذشه های بد داشتم توروخدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۲۳:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
من همیشه خواب مرگ مو میبینم تو رو خدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۹:۴۱ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
باسلام وخسته نباشیدبرای رضای خدااگه راهنمایی میتونیدبفرماییدمن خیلی وقته همش خواب بدمیبینم تازه عروس هم هستم چیکارکنم همش حس مرگ پیدامیکنم وقتی صبح ازخواب بیدارمیشم یمدتم هست نمیتوتم نمازبخونم چیکارکنم علت این همه خواب بدبامفهوم مرگ چیه؟
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام من هر روز خواب میبینم از اول شب تا صبح خواب میبینم صبح که بیدار میشم سرم بدنم درد میکنه چه کار کنمم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۰۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
هر شب
United States of America
یاسمن
۲۳:۴۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
من همیشه خواب پسر خالم ک تازه فوت شده رو میبینم ک میاد منو ببره تورو خدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
منا
۲۱:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
هرشب از اول خوابم تا بیدار شدنم خوابهای بد وترسناکی میبینم وقتی از خواب بیدار میشم تمام بدنم درد میگیره وکسالت پیدا میکنم .ظهرها هم که میخوابم بازم خواب میبینم تو حسرت این موندم که یه بار بخوابم و خواب نبینم واقعا خیلی اذیتم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۳:۲۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
من همین جوری هستم یا خونت خیلی غلیز هست یا طبع خیلی سرد هست که باعث میشه خون جریان نکنه خوابه بد ببینیم اول طبع گرم بکن خیلی چی گرمی بخور اگر نشد باید خون پیگیری کن ی مدت اصلا سردی نخور ی قاشق غذاخوری زنجبیل بخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
من زیاد خواب میبینم و وقتی از خواب بلند میشم چیزی یادم نمیاد همش هم از خواب میپرم احساس ترس زیاد داره و البته نگرانی های زیاد کمکم کنید
Mauritius
علی
۲۲:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من ۸سالمه یه خواب دیدم من جنگجو هستم و یک هیولای بزرگ به من حمله کرده
Netherlands
مصطفی
۰۴:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
هرشب خواب های عجیب غریب مبینم ساعت چهار شب همیشه از خواب میپرم
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۰۴:۰۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
تو رو خدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۰۴:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
من خیلی کابوس می بینم بزرگسال هم هستم.۳۵سالمه.
گاهی تو خواب چون دیگران در حال اذیت کردن من هستند درصدد دفاع برمیام و حرف میزنم که اطرافیانم بیدارم میکنند که در بیشتر مواقع می ترسند میگن وحشتناک حرف زدنهات .
زندگیم خیلی داغونه و بهم ریختست شوهرم داره طلاقم میده میخواد بچه مو ازم بگیره خیلی بهم ریختم .این خوابها بدترم کردن از لحاظ روحی