برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از سرطان روده و هپاتیت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با پیشگیری از بروز برخی بیماری های حوزه گوارشی، تعداد مرگ و میرها به طور چشمگیری کاهش می یابد.

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیروز کبدی ناشی از هپاتیت و سرطان ها را دو علت اصلی مرگ زودرس در حوزه بیماری های گوارشی خواند و گفت: برخی از این بیماری ها قابل پیشگیری بوده و می توان به طور چشمگیری از تعداد مرگ و میر آنها را کاهش داد. 

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ و هپاتیت های B و C قابل پیشگیری هستند، اظهار داشت: برنامه ای در راستای پیشگیری از سرطان روده بزرگ به صورت آزمایشی در اسلام شهر، استان گلستان و برخی دیگر از استانها شروع شده که افراد بالای 50 سال و افرادی که بستگان درجه یک آنها به این بیماری مبتلا شده اند، مورد بررسی و غربالگری قرار می گیرند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: اگر نتایج این طرح آزمایشی موفقیت آمیز باشد، به صورت سراسری در کل کشور اجرا می شود. 

ملک زاده ریشه کن کردن هپاتیت B و C را از اهداف نظام سلامت کشور دانست و تصریح کرد: سالانه بیش از 50 هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلا به سیروز کبدی از دست می دهند که با برنامه ریزی منسجمی برای پیشگیری از آن، می توان حداقل این عدد را به نصف رساند. 

وی واکسیناسیون هپاتیت B در افراد زیر 40 سال را ضروری دانست و یادآور شد: توصیه می شود افرادی که سابقه دریافت خون یا رفتن به زندان دارند و همچنین معتادین و بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی آزمایش هپاتیت C بدهند و در صورت مثبت بودن سریع تر برای درمان اقدام کنند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار