در باغی را باز نکنیم که عاملی برای تشویق سودجویان شود/ سهم 2 هزار میلیاردی دارو از فروش محصولات دانش بنیان

وزیر بهداشت گفت: به زودی کنترل بر تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت در صبحانه کاری با معاون علمی فناوری ریاست جمهور که امروز در دفتر وزارتی برگزار شد، گفت: خوشبختانه دوره‌ای از همکاری سه ساله بسیار نزدیک با معاونت علمی را شاهد بودیم. وزارت بهداشت نیز علی‌رغم تمام مسئولیت‌های خطیر برای پیشگیری از بیماری‌ها برای توسعه علم و فناوری و استفاده از محصول سرآمد است تعداد اعضای علمی، مراکز رشد و تحقیقاتی نیز از وظیفه ملی این وزارتخانه فراتر حرکت کرده است. اگر به مقایسه تعداد اعضای علمی مراکز دانشگاهی وزارت بهداشت و بودجه‌ای که در اختیار این وزارتخانه قرار دارد نسبت به خروجی کار بپردازیم متوجه فایده و ذی قیمتی دستاوردهای این وزارتخانه می‌شویم.

هاشمی ادامه داد: امروز تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا می‌رسد که بخشی از همکاری‌های وزارت بهداشت با این معاونت است.

اکنون دانشگاه‌های وزارت بخشی از زیرمجموعه معاونت علمی محسوب می‌شود که نشان دهنده این است که حرکت ما در مسیر درست است از طرفی اگر بنا به خودباوری تولید علم کسب تجربه و خلق ثروت باشد وزارت بهداشت به ویژه بخش دارو در این مسیر پیشتاز است. البته در برخی موارد نظارت و حمایت نیاز است تا شرکت‌ها به بیراهه نروند در تشخیص سهم هر کدام از شرکت‌ها سختگیری‌های مضاعفی در حوزه دارو و تجهیزات اعمال می‌شود اما در مورد تجهیزات رضایت کافی وجود ندارد.

هاشمی عنوان کرد: به خصوص در حوزه تجهیزات نباید در باغی را باز کنیم که عاملی برای تشویق سودجویان شود بلکه باید افق دید شرکای خود را وسیع‌تر کنیم تا از بازار ایران به وسیله رانت‌خواری برای رسیدن به مطلوب سوء‌استفاده نکنند. 

وزیر بهداشت با اشاره به ورود بیش از 100 قلم داروی جدید در طول این دولت به بازار افزود: هیچ دارو و وسیله‌ای علی‌رغم گذشته رونمایی نمی‌شود مگر اینکه در بازار به عرضه گذاشته شود تاکنون 2 هزار میلیارد تومان خرید داخل سهم دارو بوده است البته 100 داروی جدید با نگاه به ارزش دلاری و ریالی رقم ارزشمندی است.

هاشمی سهم 10 درصدی بازار دارو را 4 میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: این سهم در طول دو سال گذشته از 61 درصد به بیش از 70 درصد افزایش داشته است و تلاش داریم سهم ریالی تولید داخل را در بازار نیاز کشور افزایش دهیم البته هنوز به دوره بلوغ در صنعت صادرات دست پیدا نکرده‌ایم با وجود اینکه صادرات در طول سه سال گذشته رشد 2.5 برابری داشته است اما شرکت‌ها به کمک معاونت علمی برای دریافت تسهیلات نوسازی نیاز دارند تا امکان حضورشان در بازارهای بین‌المللی افزایش یابد. علاوه بر ارائه تسهیلات از سوی معاونت علمی خواستار تشخیص تولیدکننده حقوقی را از مدعی توسط این معاونت هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.