تبریز؛

برگزاری همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز

دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رئیس این دانشگاه با بیان اینکه ادبیات عاشورایی بخشی از ادبیات دینی است که تاریخ آن به 14 قرن پیش برمی گردد؛ افزود: برای ادبیات عاشورایی، شاعران و نویسندگان زیادی قلم فرسایی کرده اند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه اولین کسی که در رثای امام حسین(ع) شعر سرود، عبیدالله جعفی بود، گفت: در زبان فارسی، فردوسی از اولین شاعرانی بود که برای عاشورا و کربلا شعر سرودند.

وی، با بیان اینکه پس از آن شاعران در قرون متمادی به سرایش شعر در مورد عاشورا و امام حسین (ع) را ادامه دادند، افزود: کسایی مروزی در قرن 4، قوامی رازی در قرن 6، محتشم کاشانی در قرن 10 از بزرگ ترین این شاعران بودند.

پورمحمدی به ادبیات عاشورایی از منظر هنرهای دیگر از قبیل طراحی، نقاشی، فیلم و تئاتر پرداخت و گفت: در قرن حاضر، نویسندگان بزرگی چون سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، استاد شهریار، استاد عابد، سید حسن حسینی و قیصر امین پور در موضوع شعر فارسی و نیز سخن سرایان بزرگی در زبان ترکی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی و در حوزه پژوهش و تحقیق، استاد شهید مطهری، دکتر شریعتی، استاد حکیمی، آیت الله شهیدی و استاد محدثی، کارهای خوبی انجام داده اند که امیدواریم این شعله عشق حسینی تا آخر در سینه عاشقان خاموش نشود.

پورمحمدی با اشاره به نقاط قوت و ضعف ادبیات عاشورایی گفت: از نقاط قوت ادبیات عاشورایی پرداختن شاعران به بخش های مرثیه و تعزیه آن است؛ اما متاسفانه در ادبیات کلاسیک به بُعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنان که باید پرداخته نشده است و این وظیفه شاعران و نویسندگان است که در این حیطه نیز به تولید آثار فخیم بپردازند.

حجت الاسلام مجتبی نظری از استادان این دانشگاه نیز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی و عشق به امام حسین (ع) وقتی ارزشمند است که همراه با عمل باشد.

وی گفت: اگر در مورد امام حسین (ع) و عاشورا الفاظی گفته شود ولی قلب آن را همراهی نکند، این الفاظ بی ارزش خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: بر همین اساس، وقتی شاعر رجزی را می خواند و هیات وقتی تعزیه داری می کند، باید با ماهیت امام حسین(ع) همخوانی داشته باشد و گریه کردن اگر با دریافت درونی فلسفه قیام عاشورا همراه باشد، ارزشمند است.

حجت الاسلام نظری اظهارکرد: بهترین نمونه عملی تجلی قیام عاشورا در قلب ها را می توان در مدافعان حرم اهل بیت(ع) پیدا کرد و وقتی ما پیام عاشورا را دریافته ایم که همراهی مدافعان حرم در عراق و سوریه برای ما و در دل ما وجود داشته باشد و از شبهه افکنی های بی مورد دور باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها هم در برابر ادبیات عاشورایی وظایف خطیری دارند، گفت: می توان در دانشگاه ها و گروه های معارف با راه اندازی اتاق فکری برای جوابگویی به شبهات دینی و عاشورایی در این راه پیشقدم شد و رساله ها و پایان نامه های مرتبط را به این سمت، رهنمون کرد.

مدیر موسسه تحققاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز هم در این همایش گفت: هدف ما از برگزاری چنین همایشی در یک محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه‌ آذربایجان را نشان دهیم.

احمد فرشبافیان، افزود: دانشگاه محل علمی است، اما این علم هم اگر با فیض اهل بیت همراه نباشد، ثمری نخواهد داد.

وی با بیان اینکه آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، گفت: از این رو در این صحنه‌ تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر کس به نحوی در نشر فرهنگ اصیل عاشورا سهیم است، از حاضران در این همایش تا مداحین و شعرا خواست خود را وامدار قیام عاشورا دانسته و از هیچ کوششی در این راه دریغ نکنند.

در این همایش سه نفر از مداحان ایران و جمهوری آذربایجان به مداحی پرداخته و 2 شاعر ایرانی-آذربایجانی نیز شعرخوانی کردند و همچنین نواهای عاشورایی توسط گروه‌های همخوان اجرا شد.

در این همایش از 23 نفر شاعر، مداح و محقق داخلی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان، سه هیات‌ مذهبی تبریز و یک هیات دانشجویی تجلیل شد.

گفتنی است: این همایش با حضور 16 نفر از شاعران و مداحان ادبیات عاشورایی از جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع زیادی از علاقمندان و فعالان این عرصه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.