سی‌بی‌اس نیوز: عمل به وعده انتخاباتی ترامپ، توافق هسته‌ای ایران را به خطر خواهد انداخت

سی‌بی‌اس نیوز در مطلبی به گمانه‌زنی درباره عملی شدن مواضع انتخاباتی ترامپ درباره برجام پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌بی‌اس نیوز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – قصد ندارد در نخستین روز حضور در کاخ سفید توافقنامه هسته‌ای ایران را پاره کند؛ اما وعده او مبنی بر مذاکره مجدد درمورد مفاد این توافقنامه و سخت‌گیری بیشتر در اجرای آن می‌تواند این توافقنامه را به خطر بیندازد. بویژه آنکه نمایندگان جمهوری‌خواهی که اکنون با پیروزی ترامپ در انتخابات از روحیه و جسارت مضاعفی برای مقابله با ایران برخوردار شده‌اند به دنبال راهی برای تحمیل شرایط جدید به این توافقنامه هستند.  

این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه نوشت: ترامپ در مقام نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان اظهارات زیادی درباره توافق هسته‌ای سال گذشته دولت اوباما با ایران بیان کرد. او در مقطعی این توافقنامه را "احمقانه" و "مایه شرمساری" خواند و در مقطعی دیگر با انتقاد از محدودیت زمانی در نظرگرفته شده برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین بزرگنمایی امتیازات آمریکا به این کشور، از آن به عنوان "بدترین معامله تاریخ" یاد کرد. ترامپ در یک بازه زمانی دیگر نیز گفت قصد ندارد این توافقنامه را پاره کند اما برای اصلاح آن دوباره باب دیپلماسی را در این خصوص باز خواهد کرد.

بنابراین، موضع ترامپ در برابر توافق هسته‌ای ایران به طور دقیق مشخص نیست؛ اما مذاکره مجدد در این باره نیز با توجه به اینکه نه ایران و نه هیچ یک از 5 کشور دیگر دخیل در این پرونده پس از 10 سال دیپلماسی منقطع و دو سال مذاکره فشرده  تمایلی به انجام دوباره این کار ندارند، دشوار خواهد بود. افزون بر این، آیت‌الله علی خامنه‌ای – رهبر معظم ایران – نیز اعلام کرده است چنانچه آمریکا توافق هسته‌ای را پاره کند، ایران آن را آتش خواهد زد و حسن روحانی رئیس جمهور این کشور نیز پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اشاره به قطعنامه شورای امنیت در حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت هیچ کشوری نمی‌تواند آنچه که مورد توافق قرار گرفته است را تغییر دهد. 

سی‌بی‌اس نیوز در ادامه نوشت: با این حال، در شرایطی که در هر دو کشور افرادی وجود دارند که مخالف توافق هسته‌ای ایران با 1+5 هستند، عملی شدن مواضع قبلی ترامپ درباره این توافق می‌تواند آن را پس از یک سال پایبندیِ هر دو طرف به آن، با خطر جدی شکست مواجه کند. 

در حال حاضر، دلایلی وجود دارد که می‌تواند مانع از بر هم زدن این توافق از سوی هر دو طرف شود. از یک سو، ایران تمایلی به بازگشت تحریم‌های اقتصادی گذشته ندارد و از سوی دیگر، آمریکا نیز به هیچ وجه نمی‌خواهد ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد. ضمن اینکه، تلاش برای تجدیدنظر در مفاد توافق هسته‌ای ایران، روابط آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را نیز با چالش مواجه خواهد کرد. 

با این حال، با توجه به مخالفت‌هایی که در هر دو کشور با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 وجود دارد، ادامه اجرای این توافق را نیز نمی‌توان بدیهی فرض کرد و هرگونه تلاش از سوی ترامپ برای برهم زدن آن ممکن است هر دو طرف را به عقب نشینی از آن ترغیب کند. در این صورت، به عقیده کارشناسان، ابعاد این عهدشکنی، اوضاع سوریه و یمن را نیز به دلیل منافع مشترک آمریکا و ایران در آنها تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۵
ترامپ هم مثل سگهای گذشته هیچ غلطی نمی تواند بکند
آخرین اخبار