نگرانی خودروسازان اروپایی از پیروزی ترامپ و آینده تعامل با ایران

با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خودروسازان اروپایی نگران آینده تبادلات تجاری در سطح جهان شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ خودروسازان بزرگ اروپا مدت کوتاهی پس از پیروزی دونالد ترامپ اظهار کردند ریاست‌جمهوری وی ممکن است به تجارت و بازار آن‌ها لطمه وارد کند.

یک انجمن وابسته به شرکت های فولکس واگن، بی ام و، دایملر و چند تولیدکننده دیگر اعلام کرد: "این نگرانی وجود دارد که آمریکا نیز مانند چین، پس از انتخاب رئیس جمهور جدید بر اقتصاد داخلی متمرکز شود و جریان تجارت جهانی را قربانی این سیاست کند."

پیروزی ناگهانی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا در سیاست شرکت هایی همانند بی ام و، که در مکزیک با هدف تامین بازار آمریکا سرمایه گذاری کرده و شرکت هایی همانند رنو که وارد بازار ایران شده اند خطرساز خواهد بود.

ترامپ در روند کمپین انتخاباتی خود دو قرارداد "توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی" و برجام را در میان بدترین قراردادهای عقد شده خواند.

رئیس شرکت فولکس واگن در خصوص پیروزی ترامپ اظهار کرد امیدوار است انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور، مشکلات بیشتری برای این شرکت ایجاد نکند. ترامپ پیشتر اظهار کرده بود تواقف تجارت آزاد را تغییر خواهد داد و به منظور حمایت از مشاغل کارخانه ای آمریکا، خودروهای تولید شده در مکزیک را شامل مالیات خواهد کرد.

پیروزی ترامپ باعث شد تا ارزش سهام شرکت فولکس واگن 2.3 درصد، بی ام و 1.9 درصد و دایملر 1.4 درصد کاهش یابد.

شرکت بی ام و در ماه ژوئن اعلام کرد در نظر دارد با هدف تولید 150 هزار خودرو در سال، تا سال 2019 2.2 میلیارد دلار در مکزیک سرمایه گذاری کند. سه ماه پس از تصمیم بی ام و، فولکس واگن نیز 1.3 میلیارد دلار به منظور ساخت کارخانه ای با ظرفیت مشابه وارد مکزیک کرد. دایملر نیز در نظر دارد تا در سال 2018، روند مونتاژ خودروهای مرسدس بنز را از یک کارخانه 1 میلیارد دلاری مشترک با رنو-نیسان آغاز کند.

دایملر اعلام کرده است این شرکت 22 هزار کارمند در آمریکا داشته و در نظر دارد با دولت جدید به پای میز مذاکرات جدید بنشیند.

در همین حال بسیاری از خودروسازان اروپایی امیدوار بودند پیروزی حزب دموکرات، موانع موجود در مسیر توافق هسته ای را کنار گذاشته و روند سرمایه گذاری در ایران را بهبود ببخشد.

موسسات مالی به دلیل تحریم های احتمالی آمریکا، تاکنون در خصوص سرمایه گذاری در ایران بسیار با احتیاط عمل کرده اند. با این حال بسیاری از خودروسازان فرانسوی، روند بازگشت خود به بازار ایران را آغاز کرده اند. رنو و "پژو سیتروئن" هر دو از سرمایه گذاری های جدید خود در ایران به تازگی خبر داده‌اند.

چند هفته قبل از انتخابات آمریکا، کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت پژو سیتروئن، گفت امیدوار است اظهارات ترامپ در خصوص توافق هسته ای ایران هیچ گاه وارد مرحله عمل نشوند. وی در این باره گفت: "ممکن است فاصله زیادی میان آن چه که در روند کمپین انتخاباتی گفته می شود و آن چه به اجرا در می آید وجود داشته باشد." وی در ادامه افزود ایران می تواند فرصتی عالی برای این گروه محسوب شود.

تاوارس در پایان گفت: "این فرصتی است که ما از آن رد نخواهیم شد، به خصوص این که حضور ما در ایران با قوانین بین المللی 100 درصد سازگار است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
با سلام.اگر دنبال بهانه برای گران کردن خودرو هستید نیازی به این جو سازیها نیست.
آخرین اخبار