نهاوندیان در آیین اختتامیه نمایشگاه مطبوعات/3

حراست از آزادی بیان مهم ترین وظیفه دولت است

حراست از آزادی بیان مهم ترین وظیفه دولت در قبال رسانه هاست چراکه حیات مطبوعات جدا از حیات جامعه نیست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در آیین اختتامیه نمایشگاه مطبوعات گفت: مطبوعات هم چشم جامعه و هم آیینه جامعه هستند. مطبوعات چشم بیدار مردم است برای دیدن زوایایی که مردم می‌خواهند ببینند و آینه جامعه است چراکه اعتلای مطبوعات آیینه اعتلای رشد جامعه است.

وی ادامه داد: مطبوعات وظیفه روشنگری هم دارد و برای روشنگری چه باید کرد. شعار امسال با تاکید بر شفافیت و صداقت بسیار آگاهانه بود. شفافیت نیاز به رشد جامعه ما است و در پنهان کاری نمیتوانیم رشد کنیم. اگر در اقتصاد رشد می‌خواهیم باید اطلاعات مالی شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، اگر مشارکت سیاسی نیاز داریم باید شفاف بود. عمق شفافیت لازم است و نمی‌شود به بخشی از حقیقت پرداخت. اگر من در رسانه به جای مخاطب انتخاب کردم و به جای او در مسند داوری بنشینم به قوه تحلیل جامعه کمک نکردم.

وی ادامه داد: در مقایسه روزنامه‌ها، روزنامه‌های  عمیق‌تر کم از تیتر‌های درشت‌ استفاده می‌کنند چون می‌خواهند مردم انتخاب کنند. با این کار خواننده متوجه می‌شود که ما اگر با صدای بلند فریاد زنیم شاید خواننده به این نتیجه برسد که با فریاد بلند او صدایی را نمی‌تواند بشنود و باید این شرایط را فراهم کنیم که مخاطب به حقیقت دست پیدا کند، کمک به روشنگری است.

نهاوندیان تصریح کرد: در قواعد اخلاق مطبوعاتی این است که اگر از کسی نام بردیم تریبون در اختیارش قرار بدهیم که از خودش دفاع کند. این افتخار جامعه رسانه‌ای ما نیست که عده‌ای دروغ پراکنی کنند. درست است که هر کس سلیقه‌ای دارد و حق دارد سلیقه‌اش را تبلیغ کند اما نمی‌شود برای اهداف سیاسی از دروغ استفاده کرد.

وی اظهار داشت: صداقت را در چنین نمایشگاهی و جلساتی که در آن برگزار شده می‌بینیم. صداقت یک مفهوم اخلاقی است. یکی از چالش‌های جدی که جامعه ما را تهدید می‌کند این است که سرمایه اجتماعی را آسیب بزنیم. لازمه صداقت، رعایت معیارهای اخلاقی در گزارشگری است. ماحصل انتخابات اخیر در آمریکا هرچه بود یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی آمریکا بود. نحوه سخن گفتن‌هایی که در این مناظره‌ها مردم دنیا دیدند و نحوه پرداختن رسانه‌ها به مسایل مختلف داخل جامعه آمریکا، چشم گشایی برای جامعه جهانی داشت.

نهاوندیان افزود: اخلاق باید معیار پیشرفت کار ما در عرصه مطبوعات باشد. توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور در گرو این است که بتوانیم معیارهای اخلاقی را رعایت کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان گفت: حراست از آزادی بیان مهم ترین وظیفه دولت در قبال رسانه هاست چراکه حیات مطبوعات جدا از حیات جامعه نیست. با پراکندن بذر ناامیدی و سیاه نمایی حرکتی اتفاق نمی‌افتد.  همه باید کمک به انسجام کنند و بر نقاط مشترک تاکید کنند. این هم افزایی بین دولت و مجلس در هفته های اخیر دیده شده و باید در همه عرصه‌ها دیده شود. حمایت از توسعه رسانه ها و توانمند سازی رسانه ها دیگر وظیفه دولت است. تخصیص 100 درصدی یارانه مطبوعات محقق شده و تا 10 روز آینده پرداخت می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار