اشتغال پایدار، شاه کلید ازدواج جوانان

یک کارشناس اقتصادی گفت:امروزه بالا بودن نرخ بیکاری و نبود اشتغال پایدار یکی از معضلات اقتصاد به شمار می رود که رفع این مانع می تواند شاه کلید حل مشکلات باشد.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اشتغال شاه کلید ازدواج جوانان است، اظهار داشت: بالا بودن  نرخ بیکاری یکی از معضلات اقتصاد به شمار می رود و با وجود اینکه بارها در این مورد نقد و بررسی صورت گرفته اما مشکل جوانان رفع نشده است.

وی اظهار کرد: با توجه به بالا رفتن سن ازدواج باید راهکارهای موثری در جهت حل این بحران به کار گرفته شود چرا که با شعار و سخنرانی مشکل برطرف نمی شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با کمک بخش خصوصی باید به سمت ایجاد اشتغال پایدارحرکت کنیم، اظهار داشت:دولت با اعلام معافیت مالیاتی 5 الی 10 ساله برای واردات مواد اولیه و پرداخت بخشی از حق بیمه کارفرما می تواند با کاهش هزینه های تمام شده و مقرون به صرفه بودن تولید گام مثبت در جهت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بردارد.

وی افزود: در شرایط فعلی 90 درصد درآمد دولت صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود و تنها 10 درصد به امور عمران و آبادی اختصاص می یابد در حالیکه در سایر کشورها این امر بالعکس است لذا می بایست با تخصیص هر چه سریع تر مشوق صادراتی به فعالان اقتصادی و راه اندازی بخش های مختلف تولیدی، نقش بخش خصوصی در اشتغالزایی و حقوق دهی به افراد افزایش یابد.

به گفته وی حمایت دولت از تولیدکنندگان و ایجاد انگیزه میان آنها ، تنها نسخه شفا بخش اشتغال و در نهایت ازدواج جوانان به شمار می رود.

*** ضرورت تسریع در پرداخت وام ازدواج

عاشوری قلعه رودخانی در پاسخ به این سوال که قوانین سخت گیرانه اخذ وام ازدواج از دیگر مشکلات پیش روی ازدواج جوانان است، بیان کرد: با ایجاد اشتغال برای جوانان دیگر نیازی به تسهیلات نیست چرا که فرد می تواند براساس حقوق ماهانه خود برای مخارج ازدواج برنامه ریزی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اخذ تسهیلات ازدواج به جوانان که هیچ منبع درآمدی ندارند سیاست درستی نیست چرا که می تواند برای بانک ها ایجاد بدهی نماید.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات 10 میلیون تومانی می تواند کمک هزینه ازدواج جوانان باشد، تصریح کرد: دولت کلیه بانک ها را به پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج به متقاضیان واجد شرایط مکلف کرده، اما بدیهی است که با توجه به افزایش تقاضا و سقف محدود تسهیلات قرض الحسنه،  افراد چند ماه در دریافت تسهیلات منتظر بمانند.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید سهولت و تسریع در پرداخت وام ازدواج جوانان را پیگیری نماید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار