باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

امروز در انتخابات آمریکا / از بسته شدن پرونده ایمیلی کلینتون تا مسدود شدن حساب توییتری ترامپ

اوباما امروز گفت کسی که اختیار توییترش را ندارد، نمی‌تواند رمز تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد.

امروز در انتخابات آمریکا / از بسته شدن پرونده ایمیلی کلینتون تا مسدود شدن حساب توییتری ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا بسته شدن پرونده انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا تنها یک روز دیگر باقیست. مردم آمریکا فردا سه‌شنبه 18 آبان از ساعات اولیه بعد از ظهر به وقت ایران برای انتخاب جانشین باراک اوباما – رئیس جمهور این کشور - در 50 ایالت مختلف پای صندوق‌های رای می‌روند تا این انتخابات با تمام حواشی آن برای همیشه به حافظه تاریخ سپرده شود.

امروز پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در آخرین روز از رقابت‌های انتخاباتی طی نامه‌ای به کنگره اعلام کرد در دور جدید تحقیقات خود درباره پرونده ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون به مورد مشکوکی که نامزد دموکرات‌ها را در معرض اتهامِ افشای اسناد دولتی طبقه‌بندی‌شده قرار دهد، دست نیافته است (اینجا). با این حال، جمهوری‌خواهان که در روزهای پایانی انتخابات چشم امیدشان به نتیجه تحقیقات جدید اف‌بی‌آی بود، سعی کردند تا حد امکان از بسته شدن مجدد پرونده کلینتون نیز بهره‌برداری انتخاباتی کنند. 

«پال رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و «رینس پریبوس» رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه با بیان اینکه نتایج تحقیقات اف‌بی‌آی در هر حال نشان می‌دهد نامزد دموکرات‌ها در زمان تصدی وزارت امور خارجه، از ایمیل شخصی خود برای انجام مکاتبات دولتی استفاده کرده و با این کار امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است،‌ در بیانیه‌های جداگانه‌ای از مردم این کشور خواستند با رای دادن به نامزد جمهوری‌خواهان اجازه ندهند کلینتون بار دیگر به اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده کشور دسترسی پیدا کند. مدیر ستاد انتخاباتی جمهوری‌خواهان نیز گفت مختومه شدن پرونده نامزد دموکرات‌ها، او را از اتهام افشای اسناد محرمانه کشور تبرئه نمی‌کند. (اینجا)

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان نیز در یک سخنرانی انتخاباتی در دیترویت در واکنش به مختومه اعلام شدن پرونده ایمیلی کلینتون با طرح این پرسش که اف‌بی‌آی چگونه توانسته است 650 هزار ایمیل جدید را در زمانی به این کوتاهی بررسی کند، گفت "یک نظام مهندسی‌شده" در آمریکا از کلینتون در برابر اتهامات محافظت می‌کند (اینجا). او همچنین گفت در صورت پیروزی در انتخابات، سیفون فساد را در واشینگتن خواهد کشید! (اینجا) ترامپ پیشتر گفته بود رسوایی ایمیلی کلینتون بعد از "رسوایی واترگیت" در دولت ریچارد نیکسون، بزرگترین رسوایی سیاسی تاریخ آمریکاست.

در حالیکه تبرئه کلینتون از سوی اف‌بی‌آی امروز باعث بهبود وضع بازار سهام در آمریکا و همچنین رونق گرفتن بازارهای مالی اروپا و آسیا شد (اینجا)، واکنش‌های منفی به احتمال پیروزی ترامپ، امروز نیز کماکان ادامه داشت. بلومبرگ پیش‌بینی کرد در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات فردا، ارزش دلار به شدت سقوط خواهد کرد (اینجا). نتایج یک نظرسنجی نیز نشان داد 77 درصد مردم آلمان معتقدند پیروزی ترامپ در انتخابات به روابط کشورشان با آمریکا ضربه خواهد زد؛ اما 67 درصد اعلام کردند در صورت پیروزی کلینتون هیچ تغییری در روابط دو کشور ایجاد نخواهد شد. (اینجا)

با نزدیک شدن به سه‌شنبه بزرگ، بازار شرط‌بندی‌های انتخاباتی نیز حسابی داغِ داغ شده است و میلیون‌ها سایت شرط‌بندی به پول بادآورده‌ای چشم دوخته‌اند که ممکن است از این کارزار انتخاباتی نصیب آنها ‌شود. رویترز امروز پیش‌بینی کرد گردش مالی شرط‌بندی‌های امسال درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از شرط‌بندی درمورد نتیجه همه‌پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا هم بیشتر شود. (اینجا)

اوباما نیز امروز به ایالت فلوریدا رفته بود تا آخرین تلاشهای خود را برای جلب حمایت از کلینتون انجام دهد. وی در سخنرانی خود گفت در انتخابات امسال تنها یک نامزد وجود دارد که زندگی خود را وقت پیشرفت آمریکا کرده است و او هیلاری کلینتون، رئیس جمهور آینده آمریکاست. اوباما همچنین در این سخنرانی بار دیگر تاکید کرد در صورتی که دموکرات‌ها در انتخابات امسال پیروز نشوند تمام پیشرفت‌های 8 سال اخیر از دست خواهد رفت. وی همچنین با اشاره به اهمیت آرای فلوریدا به هواداران خود گفت: "اگر ما در فلوریدا پیروز شویم، برنده این انتخابات خواهیم بود." (اینجا) تاکنون تقریباً در تمامی دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نتیجه آرای فلوریدا با نتیجه کلی انتخابات یکسان بوده است؛ به این معنا که هر نامزدی که در این ایالت پیروز شده در نهایت پیروز انتخابات آمریکا شده است.

امروز نتایج نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی و سروی مانکی نیز نشان داد کلینتون با 6 درصد اختلاف نسبت به ترامپ همچنان پیشتاز رقابتهای انتخاباتی است و جایگاه او نسبت به نظرسنجی هفته گذشته هیچ تغییری نداشته است (اینجا). بلومبرگ نیز در آخرین نظرسنجی ملی خود، برتری نامزد دموکرات‌ها بر رقیب جمهوری‌خواه خود را در شب انتخابات، 3 درصد اعلام کرد. (اینجا)

امروز همچنین خبر رسید مشاوران ترامپ برای جلوگیری از حاشیه‌سازی‌های انتخاباتی او چند روز است کنترل حساب توییتری‌اش که زمانی یکی از منابع اصلی خبرگزاری‌ها برای رصد فعالیت‌های انتخاباتی او بود را‌ از دستش خارج کرده‌اند. نیویورک تایمز دلیل تصمیم مشاوران ترامپ برای مسدود کردن دسترسی او به حساب کاربری‌اش در توییتر که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی از آن برای حمله به رقبا و منتقدانش استفاده می‌کرد را بازخوردهای منفی آن در سطح جامعه عنوان کرد. (اینجا)

به نوشته این روزنامه، ترامپ دیگر به حساب توییتری‌اش دسترسی مستقیم ندارد و تنها می‌تواند به مشاورانش بگوید که چه مطلبی را می‌خواهد توییت کند. با این حساب، او دیگر نمی‌تواند هر مطلبی که در هر ساعت از شبانه‌روز به ذهنش خطور کرد را در انتقاد از کلینتون یا منتقدان جمهوری‌خواه خود برای مخاطبانش ارسال کند.

ترامپ پیش از مسدود شدن دسترسی‌اش به توییتر، علاقه زیادی به استفاده از این شبکه اجتماعی داشت؛ تا جاییکه اوباما چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی در لس‌آنجلس در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او درباره تفاوتش با ترامپ پرسید، با خنده گفت: "بزرگترین تفاوت من با او این است که من ساعت 3 نیمه شب توییتربازی نمی‌کنم!"

وی امروز نیز در یک سخنرانی انتخاباتی به خبر بسته شدن حساب توییتری ترامپ واکنش طنزآمیزی نشان داد و گفت: "شنیده‌اید که حساب توییتری ترامپ را نیز از دست او خارج کرده‌اند؟ چون احساسات او در این روزها به قدری از کنترل خارج شده که ستاد او تصمیم گرفته است حساب توییتری او را از دسترس‌اش خارج کند." البته اوباما سپس از این مسئله بهره‌برداری انتخاباتی لازم را نیز کرد و گفت: "کسی که نتواند حساب توییتری خودش را کنترل کند، مسلماً نمی‌تواند به عنوان رئیس جمهور آمریکا و فرمانده کل قوای مسلح، رمز استفاده از تسلیحات اتمی را نیز در اختیار داشته باشد." (اینجا)

پس از ماه‌ها فعالیت انتخاباتی فشرده و افشاگری‌های مختلفِ نامزدها علیه یکدیگر، فرصت تبلیغاتی آنها صبح 8 نوامبر (بعد از ظهر فردا به وقت ایران) به پایان می‌رسد و دیگر آرای مردم در صندوق‌های رای است که درمورد آنها قضاوت خواهد کرد.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۵
انتخابات که دست مردم آمریکانیست

کنگره ولابی هرکس روکه بخوان انتخاب میکنن مردم فقط نمایش رواجرا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۵
خیال همه مردم ایران راحت باشه هیلاری کلینتون ریس جمهور ایالات متحد امریکا شد 8 سال اینده جنگ اتمی نداریم تمام دیگه حرفی ندارم
آخرین اخبار