یک محقق فلسفه و عرفان اسلامی گفت: امروزه احدی از فلاسفه ایران و عراق نیست که دم از فلسفه اسلامی بزند و با واسطه شاگرد میرزا حسن کرمانشاهی نباشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛منوچهر صدوقی سُها در نشست علمی بررسی ویژگی‌های شخصیتی و علمی فیلسوف برجسته معاصر آیت‌اله میرزا حسن کرمانشاهی اظهار کرد: ایشان سه خصلت بزرگ کثرت علم، شاگرد پروری و روحیه زهد و قناعت را داشتند و یکی از ارکان حوزه عظیم فکری تهران که عمری 200 ساله دارد، هستند.

وی به شاگردان بسیار این فیلسوف بزرگ اشاره کرد و افزود: خود میرزا حسن کرمانشاهی مکتب چهار استاد بزرگ فسلفه معاصر ایران را درک کرده بوده و از اساتید ایشان می‌توان به میرزا حسن نوری و حکیم ابوالحسن جلوه زواره‌ای اشاره کرد و همین امر و استماع از محضر این بزرگان موجب شد تا خود ایشان بتوانند شاگردان بسیاری در مکتب فسلفه تربیت کنند.

صدوقی سُها افزود: از جمله شاگردان ایشان می‌توان به آقا میرزا احمد آشتیانی، آقا میرزا مهدی آشتیانی، سید ابوالحسن قزوینی، میرزا هادی خان حائری مازندرانی و آقا شیخ مهدی کلایی اشاره کرد.

این نویسنده برجسته یادآور شد: من به محضر هشت نفر از شارگردان ایشان رسیده‌ام که از جمله آنها می‌توان به میرزا احمد آشتیانی، محمدعلی لواسانی، حسینقلی مستعان (نویسنده معروف و رمان نویس)، محمد تقی آملی و میرزا هادی خان حائری مازندرانی اشاره کرد.

صدوقی سها به زندگی دشوار این فیلسوف عالیقدر کرمانشاهی اشاره کرد وافزود: ایشان به حدی در فقر و تنگنای مالی قرار داشتند که هزینه کفن و دفن وی نیز توسط میرزا مهدی آشتیانی یکی از شارگردانش پرداخت شد.

صدوقی سها، میرزا حسن کرمانشاهی را آخرین فیلسوف مشائی عنوان کرد و افزود: در ساحت فسلفه چهار مکتب وجود دارد از جمله مشا، اشراق، عرفان و کلام که میرزا حسن کرمانشاهی آخرین فیلسوف از مکتب مشائی است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.