کرمانشاه؛

هویت تاریخی کرمانشاه ناشناخته مانده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت:کرمانشاه شهری با هویت تاریخی و فرهنگی عمیق در طول تاریخ مهجور و ناشناخته مانده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نشست علمی بررسی ویژگی‌های شخصیتی و علمی فیلسوف برجسته معاصر آیت‌اله میرزاحسن کرمانشاهی معروف به "خاتم الحکما المشائین" همزمان با صدمین سال وفات ایشان، با حضور جمعی از اساتید، انديشمندان و دانشجویان کرمانشاهی، امروز(16 آبان) در محل تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد.

ابراهیم رحیمی زنگنه تصریح کرد: ما در استان بزرگان بسیاری داریم، اما متاسفانه بیشتر آنها از جمله شخصیت برجسته‌ای مانند میرزا حسن کرمانشاهی با همه کارهای بزرگی که انجام داده‌اند، در شهر و دیار خود و بویژه در میان نسل جوان ناشناخته مانده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر به این غفلت خود ادامه دهیم و از پرداختن به هویت فرهنگی و تاریخی خود غافل شویم، قطعا نمی‌توانیم انتظار توسعه فرهنگی داشته باشیم.

رحیمی زنگنه گفت: این نشست مقدمه‌ای است تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک کنگره "میرزا حسن کرمانشاهی" را در استان برگزار کرده و ابعاد شخصیتی و عملی این فیلسوف برجسته را بیش از پیش به همگان معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه به معرفی شخصیت بزرگ میرزا حسن کرمانشاهی پرداخت و افزود: این بزرگوار ملقب به "آخر الحکما المشائین" بوده‌ و ایشان را حکیم می‌دانستند و حکیم زمانی به فردی اطلاق می‌شود که در همه علوم زمانه خود تبحر داشته باشد.
رحیمی‌زنگنه کثرت علم و دانش، شاگردپروری و روحیه زهد و تقوا را سه خصلت برجسته این حکیم بزرگ عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به توصیفات سیدجلال الدین آشتیانی بزرگترین فیلسوف مشائی معاصر در وصف میرزا حسن کرمانشاهی اشاره کرد وافزود: ایشان در پاورقی شرح بر "زاد المسافر" می‌نویسد که آقا میرزا حسن کرمانشاهی از بزرگترین فلاسفه مشائی در اعصار اخیر است که در حکمت ذوقی و فلسفه به سبک ملاصدرا و عرفانیات به سبک محیی الدین و اتباع او صاحب حظی وافر و در علوم ریاضی و طب متداول قدیم، استاد و در تدریس بعضی از مباحث اسفار مانند جواهر و اعراض و سفر نفس این کتاب بی‌‎نظیر بود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.