معاون آمار و اطلاعات استان قم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

افغانستانی‌ها حضور خوبی در سرشماری داشته‌اند/اتباع غیرمجاز از مأموران آمار نترسند

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: هر چه آمار مهاجرین واقعی‌تر باشد سهمشان از تسهیلات بیشتر خواهد شد.

افغانستانی‌ها حضور خوبی در سرشماری داشته‌اند/اتباع غیرمجاز از مأموران آمار نترسندجواد شاکر معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره نحوه آمارگیری در استان قم و استقبال اتباع افغانستانی از این طرح با بیان اینکه 12درصد جمعیت این استان را اتباع تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: از آغاز طرح سرشماری کشوری سه منبع آمارگیری شامل «اداره آمار سرشماری کشور»، «اداره اتباع و مهاجرین خارجی» و «جامعة المصطفی العالمیه» در استان قم به کسب اطلاعات از مردم مشغول هستند.

وی تصریح کرد: طبق آمارهای سرشماری نفوس ایران در سال 1390 که در اختیار داریم 95000 مهاجر خارجی در استان قم سکونت دارند که بیشتر این تعداد را مهاجرین افغانستانی تشکیل می‌دهند و این یعنی 12 درصد جمعیت استان قم را مهاجرین خارجی تشکیل می‌دهند.

شاکر با اشاره به اینکه بیشتر مهاجرین افغانستانی که در استان قم سکونت دارند را نسل سوم و چهارم مهاجرین تشکیل می‌دهند افزود: با یک نگاه ساده به آمار وضعیت مهاجران وارد شده به استان قم طی دوره‌های مختلف سرشماری و با در نظر داشتن نرخ تولد و مرگ بین این افراد، این نتیجه به دست می‌آید که قریب به اتفاق مهاجرین افغانستانی که در استان قم سکونت دارند، متولد ایران هستند و از آن مهاجرین نخستین تعداد چندانی باقی نمانده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم با تاکید بر اینکه مبنای تمامی برنامه‌ریزی‌های یک کشور و توزیع منابع آن براساس آمار صحیح از جمعیت است تصریح کرد: این جمعیت یعنی  تمامی نفوسی که در یک کشور زندگی می‌کنند و این امر فارغ از ملیت، مذهب و نژاد است، لذا حضور آگاهانه اتباع در این سرشماری قطعا به نفع آنان خواهند بود.

وی با بیان اینکه توزیع منابعی چون آب، برق و یا حتی آرد در میان مردم بر اساس همین اطلاعات است، یادآورشد: برخی خدمات نیز وجود دارند که مختص به خود مهاجرین است، برای مثال کمیساریا و یا اداره اتباع می‌خواهد یک خدمتی را به آنان ارائه دهد، آن زمان است که آمار جمعیتی مهاجرین اهمیتی خاص پیدا می‌کند و اطلاعات ناقص می‌تواند به زیان آنان تمام شود.

شاکر خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های سرشماری این است که ما تمام اعضا را شمارش می‌کنیم و مجاز یا غیرمجاز بودن افراد برای ما اهمیتی ندارد، لذا از مهاجرین تقاضا داریم مأموران آمارگیری را یاری دهند تا بتوانیم آمار دقیقی از آنان داشته باشیم. چرا که هر چه تعداد جمعیت مهاجرین واقعی‌تر باشد، سهمشان از خدمات و تسهیلات نیز بیشتر خواهد بود.

شاکر با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون اتباع افغانستانی حضور خوبی در سرشماری داشته‌اند و ميزان همکاریشان با هموطنان ایرانی برابری می‌کند، گفت: تا امروز که به نوعی در اواسط مهلت سرشماری هستیم تنها 2/5 در صد نرخ عدم همکاری را داشته‌ایم که این عدد هم اتباع ایرانی و هم اتباع غیر ایرانی را شامل می‌شود که یک نرخ کاملا طبیعی و نرمال است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی خانواده‌های غیرمجاز در مناطق روستایی و کارگاهی خود را از مأموران سرشماری پنهان می‌کنند و این باعث نگرانی است، خاطرنشان کرد: مامورین ما هیچ کاری به مجاز و یه غیر مجاز بودن افراد ندارند و از این افراد خواهش می‌کنم از ماموران نترسند و با آنان همکاری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار