اصفهان؛

سه واقعه مهم تاریخی در یک روز

سیزده آبان به دلیل تأثیرگذاری در تاریخ کشور و شکل گیری انقلاب اسلامی، روز مبارزه با استکبار نام گذاری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سیزده آبان از آن روزهای بی بدیلی است که همواره در ذهن مردم ایران خواهد ماند، روزی که جوانان ایران زمین اثبات نمودند با توکل بر خدای یکتا و تلاش بی دریغ می توان بر ظلم فائق آمد. در این روز بر همگان ثابت شد که با وحدت و همدلی می توان استعمار را بر خاک افکند و با ایمان به آرمان های الهی و انسانی، با یکدلی و خودباوری می توان حق خود را بازپس گرفت و به جهانیان نشان داد که دژ ستم شکستنی است.
سیزده آبان روزی ست که 3 واقعه مهم در تاریخ ایران، در سه دوره مختلف رخ داده است، روز دستگیری و تبعید حضرت امام، کشتار دانش آموزان و تسخیر لانه ی جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان معتقد و عدالت خواه و به دلیل تاثیرگذاری این روز در تاریخ کشور و شکل گیری انقلاب اسلامی، روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده است. در زیر به تفصیل توضیحاتی داده شده است:
13 آبان 1343، تبعید امام خمینی به ترکیه
کاپیتولاسیون (برابرنهاده فرهنگستان زبان فارسی: قضاوت‌سپاری)، سپردن حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع خارجی به نماینده حقوقی دولت خارجی است. کاپیتولاسیون که به آن «قضاوت کنسولی» هم می‌گویند، حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را از شمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.
کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و در ایران در زمان معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس ازآن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیازرا به علت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ جهانی اول لغو شد.

سه واقعه مهم تاریخی در یک روز
هنوز بیش از 3 دهه از لغو کاپیتولاسیون نمی‌گذشت که کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور محمدرضا پهلوی، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیتت دولت تصویب کرد.
هنگامی که این خبر به حضرت امام رسید، ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند. رژیم که نتوانست با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود.
در شب 13 آبان 1343، مأموران رژیم شاه، حضرت امام (ره) را در قم دستگیر و پس از انتقال به تهران، با یک هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند.
13 آبان 1357، روز دانش‌آموز
روزهای سرنوشت ساز نزدیک بود، همه اقشار مردم در حد بضاعت خود ایفای نقش می کردند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان پرشور هم برای دفاع از آرمان های خود لحظه ای درنگ نمی کردند، تا اینکه صبح روز 13 آبان 1357، پس از تعطیل کردن مدارس خود، به سمت دانشگاه تهران، حرکت و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند تا صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی خود را به گوش جهانیان برسانند.
ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان جمعیت پرتاب کردند، اما اجتماع کنندگان همچنان با شعار الله‌اکبر، مبارزه با استکبار را فریاد می زدند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و نوجوانان و جوانان وطن را به خاک و خون کشیدند.
در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند و به منظورگرامیداشت یاد این شهیدان، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.
سه واقعه مهم تاریخی در یک روز
تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان 1358
در سیزدهم آبان 58، سالگرد قربانی شدن دانشجویان و تبعید سرسلسله ی آزادمردان، مردان خدایی با هدف وادار کردن آمریکا به استرداداموال ملت، لانه ی فساد را درهم کوبیدند.دانشجویان دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و با راهپیمایی تا سفارت آمریکا، از دیوارهای سفارت بالا رفته و با وجود مقاومت آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.
در این هنگام، آمریکایی‌ها تلاش کردند بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود را نابود کنند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ و در اختیار همگان قرار گرفت. امام خمینی‌(ره) در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.
هرچند حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران از جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر انجام دادند اما تمامی برنامه های آن ها بی ثمر ماند
و هیچ‌کدام از برنامه های آن ها درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی خللی وارد نکرد.

سه واقعه مهم تاریخی در یک روز
و این گونه سیزدهم آبان در تاریخ ماندگار شد و همواره یادآور این مطلب است که خداوند فطرت ظلم ستیزی را در نهاد انسان قرار داده تا همواره به دنبال عدالت خواهی و مخالف با ظلم و جور باشد. درواقع، اراده خداوند کریم بر این منطق قرار گرفته که مظلوم به پا خیزد و داد خود را از طغیان گران و مستکبران بازپس گیرد.
حماسه های این روز به همه آموخت که مردم سرافزار ایران برای نجات اسلام و فریاد علیه مستکبران لحظه ای از پای نمی نشینند و جز از خداوند از هیچ قدرتی بیم به خود راه نمی دهند.

سه واقعه مهم تاریخی در یک روز

گزارش از آسیه دهباشی



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار