مصری الیوم: اعمال فشار قاهره منجر به استعفای ایاد مدنی شد

روزنامه مصری الیوم به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد استعفای دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به دلیل اعمال فشار از سوی مصر صورت گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه «مصری الیوم»، گزارش داد بعد از توهین و تمسخر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به وسیله ایاد مدنی، مصر از کانال‌های دیپلماتیک خود به ریاض فشار آورد تا مدنی را وادار به استعفا کند.

خبر استعفای مدنی که سه سال دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بود، تنها چند ساعت بعد از بیانیه این سازمان مبنی بر نشست اضطراری برای بررسی ادعای عربستان درباره حمله به مکه، منتشر شد.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود به مصری الیوم گفت: مصر اعلام کرده بود در هیچ نشستی که مدنی در آن حضور داشته باشد، مشارکت نخواهد کرد و به همین دلیل مدنی از پست خود استعفا کرد و عربستان مدعی شد دلیل استعفای او مسائل پزشکی مربوط به سلامت اوست.

عربستان همچنین «یوسف بن عثیمین» را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای جانشینی مدنی پیشنهاد داده که مصر اعلام کرد از گزینه پیشنهادی عربستان حمایت می‌کند.

به گفته این منبع آگاه هنوز تاریخی برای برگزاری جلسه ‌ای به منظور انتخاب دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی مشخص نشده است.

دالیا یوسف عضو کمیته روابط خارجه پارلمان مصر اعلام کرد استعفای مدنی اختیاری نبوده و بعد از اعمال فشار از سوی مصر و به اجبار صورت گرفته است.

یوسف تأکید کرد این نتیجه اشتباهی بود که مدنی با مورد تمسخر قرار دادن رئیس جمهور یکی از کشورهای بزرگ موسس سازمان همکاری اسلامی متحمل شد و مصر تلاش فراوانی کرد تا مدنی برکنار شود و به این ترتیب قاهره نشان داد که در منطقه صاحب قدرت و جایگاه است.

مدنی روز جمعه گذشته در بدو سخنرانی‌اش می‌خواست «محمد باجی قائد سبسی» رئیس جمهور تونس را مورد خطاب قرار دهد که اشتباها نام السیسی را بر زبان آورد و گفت: اشتباه فاحشی بود اما من مطمئنم در یخچال خانه شما به غیر از آب چیز دیگری هم پیدا می‌شود بر خلاف آقای السیسی.

این کنایه مدنی که سابقه عهده داری وزارت حج و رسانه و فرهنگ عربستان را نیز در کارنامه خود دارد، به اظهارات اخیر رئیس جمهور مصر بود که در نشست ملی جوانان این کشور گفته بود من در یک خانواده ثروتمند بزرگ شدم اما زمانی رسید که حدود 10 سال یخچال خانه‌ام جز آب چیز دیگری نداشت اما با عزت نفس کسی صدای مرا نشنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار