زاهدان؛

ابلاغ الکترونیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی

ابلاغ الکترونیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: ابلاغ الکترونیک در آینده نزدیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد.

محمدرضا طاهری از اجرای ثبت‌نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی از ابتدای آبان ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 و آیین نامه اجرایی آن قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند.

 معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: به موجب ماده 655 آیین دادرسی کیفری ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی کافی بوده و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می‌داند و باید تمام اصحاب دعوا، وکلا، کارشناسان وغیره در سامانه مربوطه حساب کاربری داشته باشند. 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک ابلاغ سنتی در دستگاه قضایی به حداقل رسیده و نهایتا تعطیل خواهد شد.
وی افزود: یکی از اهداف اجرای این طرح، ارائه خدمات‌رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی و تسریع در روند رسیدگی است.

 طاهری تصریح کرد: مسئله اطاله رسیدگی و پیچیدگی امر ابلاغ همواره به عنوان یکی از مشکلات دستگاه قضایی در سطح ملی مطرح بوده که امروز با راه‌اندازی این سامانه در سیستم سمپ قوه قضاییه شرایطی فراهم شده است که با ابلاغ اوراق به صورت الکترونیکی بخش عظیمی از مشکلات مرتفع و باعث رضایتمندی طرفین دعوا خواهد شد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام برای اوراق الکترونیک قضایی به صورت رایگان در دادگستری‌های استان انجام می‌شود، یادآور شد: علاوه بر دادگستری‌ها مردم برای ثبت‌نام در سطح شهر زاهدان می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند.

طاهری گفت: رعایت حریم خصوصی افراد یکی از مزایای این طرح است به طوری که در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل یا محل کار اشخاص مراجعه می‌کرد و در صورت عدم حضور اوراق به سایر اشخاص از جمله بستگان و خادمین ابلاغ و یا به درب منزل و یا محل کار الصاق می‌شد که این امر تبعاتی برای ابلاغ شونده در پی داشت لیکن امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری ماموران ابلاغ، اشخاص می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه یا ایمیل خود اوراق خود را دریافت و از روند رسیدگی مطلع شوند.
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار