مشهد؛

پرهیز از دوستی با انسان خیانتکار و سخن چین

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: از دوستی با انسان خیانتکار، ستمکار و سخن چین، باید پرهیز کرد، زیرا دوستی با آن ها باعث می شود تا روزی به خودمان خیانت و ظلم کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید آبادی، در ویژه برنامه های عزاداری حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه دوست خوب باعث پیشرفت دنیوی و اخروی انسان می شود، اظهار کرد: در مورد انتخاب دوست، روایات زیادی از اهل بیت(ع) وجود دارد، آموزه های اسلامی بر این نکته تاکید دارند که انسان باید در انتخاب دوست بیش ترین دقت را داشته باشد، زیرا دوست می تواند در سرنوشت انسان تاثیر شگرفی به جا گذارد.

وی درباره معیارهای انتخاب دوست عنوان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: از سه کس بر حذر باش: خیانتکار، ستمکار و سخن چین.

حجت الاسلام سیدآبادی درباره دوستی با افراد خائن گفت: انسان خائن به تعهد خود پایبند نبوده و حیثیت و آبروی کسی برایش مهم نیست. از این رو امام صادق می فرمایند: با خائن دوست نشو، زیرا کسى که به خاطر تو به دیگرى خیانت می کند، به تو نیز خیانت خواهد کرد.

وی دوستی با انسان سخن چین را مذموم برشمرد و عنوان کرد: سخن چینی یکی از آفات زبان و رذایل اخلاقی است که انسان را از راه خدا دور می سازد. این عمل ناپسند در بیشتر موارد، مصداقی از غیبت است و در قرآن کریم نیز به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است.

این استاد حوزه افزود: سخن چینی، به معنای سخن دیگران را برای کسی نقل کردن است و اگر فرد راضی نباشد، سخن چین علاوه بر سخن چینی، مرتکب گناه غیبت هم شده است. در اغلب موارد این گونه افراد باعث قطع ارتباط دوستی بین افراد می شوند.

وی عنوان کرد: مومنان باید مراقب باشند افزون بر دوری از این عمل پلید، با افراد سخن چین نیز رفاقت و دوستی نداشته باشند زیرا هر کس عیب دیگران را نزد شما می گوید، بی گمان عیب شما را نزد دیگران خواهد گفت.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار