شیراز؛

شفاف سازی رویکرد های برنامه باروری سالم در شیراز

مسوولان سلامت خانواده، کارشناسان باروری سالم و کارشناسان و مربیان بهورزی استان فارس در شیراز با آخرین فعالیت ها و رویکردهای برنامه باروری سالم آشنا شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به تأکید بر سیاست های کلی خانواده و سیاست های کلی جمعیتی و نیاز به ایجاد هماهنگی میان مسوولان سلامت خانواده، کارشناسان باروری سالم و کارشناسان و مربیان بهورزی در شهرستان ها، نشست آموزش توجیهی باروری و ناباروری در شیراز برگزار شد.
دکتر فریبا مرادی با بیان اینکه این نشست در راستای ارایه خدمات یکپارچه از سوی مراقبان سلامت و بهورزی در زمینه شفاف سازی فعالیت ها و رویکردهای برنامه باروری سالم برگزار شده است، افزود: در این نشست اهمیت لزوم هماهنگی بین کارکنان ارایه دهنده خدمت با توجه به تغییرات اخیر در برنامه ها، ضرورت همگامی با طرح تحول سلامت و ارایه خدمت به کمک سامانه الکترونیکی "سیب" مورد تأکید قرار گرفت.
او برگزاری این نشست ها را گامی به سوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار، مرور کلی بر برنامه های باروری سالم و رویکردهای کشوری برنامه باروری سالم و جمعیت دانست.
مرادی تاکید کرد: لازم است ضرورت نظارت جامع برای ارایه خدمت با کیفیت به مراجعان، مورد توجه قرار گیرد.
کارشناس مسوول باروری سالم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست ضمن آگاهی رسانی وضعیت، ویژگی ها و روند تغییرات از گذشته تا حال و آینده در جمعیت ایران، تلاش یکپارچه کارکنان را برای افزایش TER ( نرخ باروری کلی کشوری ) که در حال حاضر حدود یک و هشت دهم درصد است و نیز افزایش ازدواج به هنگام و کاهش طلاق ها، کاهش مرگ مادر و نوزاد و بارداری های پرخطر، تأمین خدمات باروری سالم و ارادی، ضروری عنوان کرد.
سیده زهره بلاغی" همچنین ضمن بیان تأثیر عملکرد مراکز مشاوره "بهارنکو" در زمینه آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج برای کاهش نرخ طلاق ها که در حال حاضر در شهرستان های شیراز، مرودشت، آباده و داراب در حال فعالیت است، افزود: با توجه به حمایت و تقدیر کشوری از این طرح که در سال 89 برای نخستین بار از سوی استان فارس پیشنهاد و اجرا شد، در نظر است که در آینده نزدیک در تمام شهرستان ها راه اندازی شود.
او ادامه داد: در راستای لذا اجرای این طرح با هدف افزایش تحکیم بنیان خانواده، مشارکت یکپارچه کارکنان و هماهنگی با فرمانداری شهرستان ها برای فراهم ساختن زیرساخت ها، ضورورت دارد.
ارمغان ترنجی" کارشناس باروری سالم دانشگاه هم در این کارگاه، با ارایه مبحث ناباروری، علت های مرتبط با آن، از ادغام طرح شناسایی زوجین نابارور در بسته خدمتی و سامانه "سیب" در آینده نزدیک خبر داد و هدف از اجرای این طرح را آگاهی رسانی، تغییر نگرش جامعه، شناسایی زوجین در معرض ناباروری و زوجین نابارور، برآوردی از ناباروری کشور و در نهایت افزایش نرخ باروری کلی عنوان کرد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار