قبادی در اختتامیه نمایشگاه لباس عاشورایی:

یکی از کارکردهای لباس نمایان کردن اندیشه دینی است

لباس کارکردهای متنوع و گوناگونی است و یکی از کارکردهای آن نمایان کردن اندیشه‌های دینی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه  مد و لباس، سردار طلایی نایب رییس شورای اسلامی، هیات داوران و جمعی از طراحان عرصه مد ولباس پنجم آبان برگزار شد.

حمید قبادی در ابتدای مراسم گفت: طراحان و هنرمندان برای ادای دین به امام حسین علیه السلام پرچم عاشورایی و محرم را با نگاه به لباس و ابزار لباس در جامعه معرفی کنند. به همین خاطر اندیشه و فکر پرپایی اولین نمایشگاه در ذهن طراحان و تولید کنندگان رقم خورد.

وی ادامه داد: طی جلساتی با طراحان، مبانی به نگارش درآمد تا هنرمندان طراح بتوانند آمیختگی فکری را در گام اول ایجاد کنند تا به این شکل نمایشگاه ایجاد شود.

دبیر کارگروه مد ولباس اظهار داشت: لباس کارکردهای متنوع و گوناگونی دارد. به عنوان یک عنصر فرهنگی اجتماعی آمیخته با ارزش‌ها قرار دهیم. یکی از کارکردهای لباس نمایان کردن اندیشه های دینی است.

وی تصریح کرد: تمسک به سنت پیامبر (ص) به ما این تاکید را دارد لباس مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی شکل بگیرد. طبعا هر جامعه‌ای اندیشه خود را دارد ما که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم باید نگاهی معنوی و معناگرا داشته باشیم و خلاقیت‌ها بر اساس اصول اخلاقی باشد.از روزی که واقعه عاشورا رقم خورد یکی از مهمترین راههای انتقال دهنده این واقعه در جای جای تاریخ لباس بود و از زمانی که بنی اسد پیکر شهدا را تشییع کرد نشانه‌های پارچه را می‌بینیم.

وی در خصوص کارکرد اقلیم در لباس عنوان کرد: کارکرد لباس در اقلیم گوناگون است چراکه مفاهیم ارزشی را در ساختار اقلیمی می‌توانیم نمایان کنیم. در همین نمایشگاه از اقلیم‌های کشور خودمان از جنوبی ترین تا شمالی ترین نقطه را شاهد بودیم .

قبادی بیان کرد: نکته بعدی لباس و کارکرد هویت فردی آن است چراکه در گام اول لباس هویت فرد را نشان می‌دهد. یک فرد با تن پوش خود هویت فردی اعتقادی را نمایان می‌کند. همچنین لباس و هویت اجتماعی نیز حایز اهمیت است که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به این مسئله واقف هستیم که حتی در خاطرات خود از سفرهای خارجی پیرامون تفکیک هویتی لباس را با تذکر مصادیق و نمونه ها برشمردند.

وی افزود: به راحتی شما هویت اجتماعی رادر برش منطقه‌ای می‌توانیم ببینیم یکی از روش های انتقال مفهوم عاشورا در قالب هویت اجتماعی است پیش از شنیدن گویش‌ها لباس است که پیام و هویت یک گروه را نشان می‌دهد.

قبادی در بخش پایانی تصریح کرد: انشالله همه مباحث در دوره‌های بعدی تفکیک شود و شکل جزئی به خود بگیرند. یکی از اهداف نمایشگاه جریان سازی فرهنگی است. البته تولید کنندگان حتی پیش از نمایشگاه لباس عاشورایی را اجرایی کردند. حتی به گزارش افراد 35 درصد آثار در این نمایشگاه به تولید انبوه رسیدند.

همچنین در این نمایشگاه توجه به اقتصاد مقاومتی شده است اکثر لباس ها عرضه شده در این نمایشگاه از پارچه های و ظرفیت داخلی استفاده شده است.

سردار طلایی نایب رییس شورای اسلامی تهران گفت: سال ۸۰ تا ۸۱ خانمی به من مراجعه کرد و از من خواست تا با وی همکاری کنیم تا نمایشگاهی پیرامون لباس‌های متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی برگزار شود اما آن زمان شرایط برای برگزاری این نمایشگاه فراهم نشد تا اینکه کارگروهی با عنوان کارگروه مد و لباس شکل گرفت تا فعالیت در حوزه پوشاک را سامان بدهد

وی ادامه داد : امروز کارگروه مد و لباس فعالیت‌های خوبی را انجام داده است که مهمترین فعالیت آنها جلوگیری از ورود پوشاک خارجی است. همچنین  برگزاری همین نمایشگاه لباس عاشورایی از فعالیت مهم این کارگروه است ما باید به این نتیجه برسیم که لباس نشان دهنده هویت و اندیشه مان است.

سردار طلایی خاطرنشان کرد: امیدوارم کارگروه مد و لباس با اندیشه متناسب با نیاز جامعه لباسهایی در شأن فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی تولید و طراحی کند.

در پایان نیز از برگزیدگان نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی تقدیر شد.

لباس مردانه و لباس کودک برگزیده اول نداشتند.

برگزیده دوم و سوم لباس مردانه: فرحناز امیدی، فاطمه نعمتی
برگزیده دوم و سوم لباس کودک: سمیه شیخی، منا پاکار

سوم محمد مهدی دافعیان


لباس زنانه
مقام نخست زهرا علینقیان 
دوم نرگس طافی 
سوم رفیعه راز بانی


برگزیدگان کاربردی
مقام نخست مهدی غفوری
دوم مجید افتخاری
سوم زهرا خداویردی پور


از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه تقدیر شد.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.