ابتکار:

مشارکت جوامع بومی و محلی تا پایان سال جاری باید اجرا شود

رئیس سازمان محیط زیست با ارائه گزارشی از جلسه اخیر شورای مدیران سازمان محیط زیست صفحه اینستاگرام خود را به روز رسانی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش عنوان کرد که نگاه سنتی به موضوع حفاظت از محیط زیست پاسخگوی تحولات کنونی نیست .

وی نوشت:
"در جلسه اخیر شورای مدیران سازمان تاکید کردم که طرح مدیریت یک منطقه در هر استان با مشارکت جوامع بومی و محلی تا پایان سال جاری می بایست اجرا شود. نگاه سنتی به موضوع حفاظت از محیط زیست پاسخگوی تحولات کنونی نیست به همین دلیل حتی در اجلاس وزرای محیط زیست که چندی پیش در نایروبی کنیا برگزار شد، از مهم ترین موضوعات، استفاده از توان مردم بومی و بخش خصوصی برای کمک به دولت ها در حفاظت از مناطق طبیعی بوده است.

ایران تاکنون منطقه ای را اینگونه مدیریت نکرده است، در حالی که بسیاری از کشورها دست کم 40 درصد از مناطق حفاظت شده خود را با مشارکت بخش خصوصی و جامعه محلی تحت نظارت ارگان مسئول محیط زیست خود، حفاظت می کنند.

بابرنامه ریزی صحیح برای مشارکت مردم بومی و محلی در حفظ محیط زیست و اجرای برنامه های مدیریتی مناطق نه تنها توان حفاظتی افزایش می یابد، بلکه منجر به کاهش آسیب های اجتماعی، ممانعت از مهاجرت فزاینده به شهرها و ایجاد معیشت، اشتغال و توسعه پایدار به ویژه در مناطق روستایی می شود. اگر جامعه محلی و مردم بومی از طبیعتی که دارند به طور صحیح منتفع نشوند، گزینه بعدی تخریب آن طبیعت است."


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار