سردار فتحی‌زاده مطرح کرد؛

ایجاد شعبات تخصصی به استرداد مجرمان کمک کرده است/ منشاء جرائم امروزه حد و مرز نمی‌شناسد

معاون هماهنگ کننده ناجا گفت :منشأ و عامل جرم‌های امروزه، به فراتر از مرزها می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سردار،سرتیپ، پاسدار محسن فتحی‌زاده معاون هماهنگ کننده ناجا در پنجمین نشست مشترک پلیس بین الملل ناجا با قضات و کارشناسان قضایی که امروز ( چهارشنبه) در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، اظهار داشت: امروزه حوزه جرایم بین المللی، شرایط خاصی یافته که آثار و تبعات آن، وضعیت و امنیت جامعه را تحت تأثیر قرار داده، به ناچار باید در این عرصه، حضور اثر گذاری داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه پلیس و دستگاه قضایی دو رکن اساسی تأمین امنیت و پیشگیری از جرم است ،افزود : بسیاری از جرائمی که امروزه با آن‌ها درگیر هستیم، به داخل مرزها محدود نشده و منشأ و عامل جرم، به فراتر از مرزها می‌رسد.  

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا افزود: حقیقتا هر چه بیشتربررسی و تعامل می‌کنیم به اهمیت نقش دو دستگاه قضایی و پلیس بیشتر پی می بریم خدا رو شکر که امروز بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی همکاری‌ها در اوج قرار دارد و ما با استفاده از ظرفیت موجود در دو نهاد و هم افزایی به تسهیل در انجام ماموریت و تحقق اهدافمان کمک می‌کنیم‌.

سردار فتحی زاده تصریح کرد: قاچاق انسان، قاچاق کالا و ارز، جرائم مواد مخدر و میراث فرهنگی انواع جرائمی است که امروزه دیگر مرز نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: در بعضی از جرائم اقتصادی  فرد پس از ارتکاب جرم به خارج از کشور  متواری شده و منافع بسیاری از مردم عزیز را تضیع می‌کند، بنابراین ضرورت حضور موثر قوه قضائیه و پلیس در عرصه بین الملل کاملا مشخص است، به واسطه این تعاملات و نگاهی که در هر دو دستگاه مذکور وجود دارد وقتی به سنوات قبل نگاه می‌کنیم متوجه ارتقا ظرفیت و توانمندی خود می‌شویم. 

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا تصریح کرد:  از وقتی پلیس بین الملل با جدیدت در این عرصه وارد شده توانستیم ظرفیت‌های بسیاری برای نظام فراهم کنیم به طوری که امروزه پلیس اینتر پل به واسطه برخورداری از مقررات خوب بین المللی از قابلیت‌های قابل توجهی در منطقه برخوردار شده که شاید باقی دستگاه‌ها از آن برخوردار نباشند.

سردار فتحی زاده ادامه داد: باید از این قابلیت برای حمایت از نظام، مردم و دستگاه‌های مختلف استفاده کنیم امروزه پلیس اینترپل به عنوان ضابط قضایی بین المللی و مرجع هماهنگی و تبادل اطلاعات جنایی با سایر کشورها به عنوان مرجعی تلقی می‌شود که در عرصه بین المللی از ظرفیت خوبی در تقیب مجرمان برخوردار است.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا تاکید کرد: باید از توانمندی و ظرفیت پلیس اینترپل به نفع نظام استفاده کنیم .

سردار فتحی زاده گفت: با تهدیدات زیادی از جانب استکبار جهانی و دیگر دشمنان مواجه‌ایم بنابراین شناسایی ظرفیت موجود در حوزه پلیس بین الملل ایران و قوه قضاییه می تواند در احقاق حقوق کشور بسیار اثرگذار باشد.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا  با اشاره  به قراردادهای چندجانبه پلیسی و قضایی ایران و دیگر کشورهای دنیا  گفت: ما امروز حتی با کشورهایی که سطح تعاملات سیاسی مان بسیار پایین است ارتباطات پلیسی خوبی داریم و حتی در دوره ای علی رغم کاهش سطح تعاملات مختلف با برخی کشورهای دنیا، تعاملات پلیسی خوبی داشتیم.

وی تاکید کرد: تعامل پلیس و قوه قضاییه می تواند تاثیر بسیاری در پیشگیری از فرار مجرمین و فرار آنها از دست عدالت داشته باشد و امیدواریم برگزاری این نشست ها به افزایش این تعاملات منجر شود.

فتحی زاده تعقیب مجرمان در خارج کشور را از وظایف پلیس و اینترپل دانست و گفت: ما با تعاملات بین المللی خود می توانیم به تمکین کردن کشورهای مقصد جهت مسترد کردن مجرمان  استفاده کنیم.

وی بیان داشت:با توجه به چالش‌های موجود در کشورهای متخاصم به واسطه این نشست‌ها راهکارهای برای ظرفیت سازی یافته ایم تا مجرمان تحت تقیب را به کشور برگردانیم که در این بین ایجاد شعبات تخصصی بسیار کمک کننده بوده است.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: ارتقا سطح دانش و مهارت پلیس در حوزه بین الملل و همچنین قضات از دیگر نتایج این گونه نشست‌ها می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار