گیلان؛

تهیه شناسنامه آبخیزهای گیلان

بررسی اطلاعات آبخیزداری به منظور تهیه شناسنامه در گیلان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اعلام این خبر گفت: بخش‌های تخصصی حفاظت خاک و آبخیزداری، اصلاح و تهیه نهال و بذر، گیاه‌پزشکی و آفت‌ها، دامپزشکی، تحقیقات خاک و آب، فنی و مهندسی کشاورزی، علوم دامی، منابع طبیعی و واحد ثبت بذر و گواهی نهال در استان راه‌اندازی شده است.

مریم فلاحی‌کپورچالی به مساحت 180 هکتاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در رشت اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه‌های تخصصی بخش‌های تحقیقاتی به مساحت یک‌هزار متر مربع در این مجتمع ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌ها و پایگاه‌های تحقیقاتی با کادر متخصص با رویکرد علمی و اکولوژیک در نقاط مختلف استان ساماندهی شده است، تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات صنوبر و درختان سریع‌الرشد "صفرابسته" در آستانه‌اشرفیه ایجاد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان را از مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خواند و بیان کرد: ایستگاه تحقیقات زیتون در رودبار، ایستگاه تحقیقات جنگل "پلمبرا" در پره‌سر و ایستگاه تحقیقات زراعی لشت‌نشا راه‌اندازی شده است.

مریم فلاحی‌کپورچالی با اشاره به تاسیس و راه‌اندازی نخستین واحد ثبت بذر و نهال در استان، خاطرنشان کرد: نخستین تست پانل روغن زیتون کشور در ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار با مجوز موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال ایجاد شده است.

وی بررسی روند خشکسالی و مکان‌یابی آن را از اهداف و چشم‌اندازهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خواند و یادآور شد: افزایش نفوذپذیری و ذخیره آب‌های سطحی، تعیین مناطق مستعد به منظور پخش سیل و هرزآب و پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش از اهداف مرکز مذکور است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه کنترل و حفاظت از حاشیه رودخانه‌های سیل‌خیز از اهداف مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان است، اظهار کرد: افزایش ظرفیت آب‌گذاری مسیل‌ها، بررسی سواحل دریای خزر در گیلان و تشخیص مناطق حساس ساحلی از چشم‌اندازهای این مرکز در استان محسوب می‌شود.




انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.