سمنان;

بازدید استاندار سمنان از بافت تاریخی سمنان

استاندار سمنان و جمعی از مسئولان استان و شهرستان سمنان، از صبح امروز در حال بازدید از محور فرهنگی تاریخی بافت قدیم سمنان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، استاندار سمنان از صبح امروز تا كنون از خانه‌های تاریخی كلانتر و طاهری و موزه گرمابه پهنه سمنان بازدید كرده است.
استاندار سمنان و هیات همراه، در این بازدیدها در جریان مرمت خانه‌های تاریخی قرار گرفته‌اند و در ادامه از تكیه پهنه و بازارهای شمالی و جنوبی سمنان، خانه تاریخی ادب، حمام قلی، خانه ترابی بازدید می‌كنند.
برنامه پایان بخش بازدید نیمروزه استاندار و جمعی از مسئولان استان، بازدید از محوطه پارینه سنگی میرك و بازدید از روند فعالیت باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در این محوطه باستانی است.
گفتنی است ؛ خانه كلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع است و این بنا متعلق به خانواده رجبی (كلانتر وقت سمنان ) بوده و دارای یك حیاط مركزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، بادگیر و .... است.
این بنا دارای یك بادگیر بلند و منحصر به فرد در روی قسمت جنوبی است كه از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است و  خانه كلانتر به شماره 1787 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خانه طاهری در محله اسفنجان درجنوب غربی شهر سمنان قرار دارد و این خانه در سال 1346هـجری قـمری ساخته شده است که سبك و سـیاق این بنا یادآور معمــاری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است .
موزه گرمابه پهنه نیز در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع است و بیش از شش قرن قدمت دارد.
انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار