فراغت از روزمرگی های همیشگی با هنرگردی

بهانه ای برای فراغت از روزمرگی ها و گریز از هیاهوی همیشگی شهر به لطف هنر و هنرمندان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراکز فرهنگی هنری بار دیگر در این هفته با هنر فضایی را برای جدا شدن از این دنیای پر هیاهو و شلوغ فراهم کرده اند.

در این گزارش به مرور و معرفی برخی از این مراکز و برنامه هایی که در آخرین هفته مهرماه دارند، می پردازیم: 

ماورای طبیعت

گالری سایه با نمایشگاهی با عنوان "ماورای طبیعت" از 30 مهرماه پذیرای هنردوستان می شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از جواد وطن دوست به نمایش گذاشته می شود.

برای بازدید از این مجموعه می توانید تا 5 آبان به این گالری مراجعه کنید.

گالری نگر

مهرناز غفوریان هنرمندی است که با آثارش از جمعه به گالری نگر می آید.

عکس های موجود در این مجموعه با عنوان " سیاه-سفید" به نمایش گذاشته می شوند؛ نمایشگاهی که حمیدرضا کرمی در توضیح آن نوشته است: مهرناز غفوریان در تازه‌ترین کارهایش از دغدغه های قبلی خود دور نمی افتد. هنوز با حوصله و وسواس پرتره هایی بزرگ اندازه را نقش می زند. برای انتخاب سوژه هایش به سراغ عکس های قدیمی می رود، آنها را از بستر پیشین شان بیرون می کشد، و در ترکیب و آرایشی نو با رنگ هایی نه چندان آشنا از نو تصویر می کند. او در دلبستگی اش به بازگوییِ باز آفرینی های تصویریِ هویت های فردی با زبان نقاشی کوتاه نمی آید؛ شاید شوریده وار شیفتۀ نگاه خیرۀ آدم هایی ست که زمانی تمام هستی شان در کسری از ثانیه به کلیک عکاسی در عکسی ثبت شده و به یادگار مانده است. حالا او در مقام نقاش، مفتونِ جان بخشیدنِ دوباره به نقش و نگاه آنها می شود. عامدانه از سیاه و سفید بودنِ عکس هایی که دستمایۀ  خلق نقاشی هایش شده اند می گریزد - و بازیگوشانه از آن تنها به برگزیدنِ عنوان کارنمایِ پیشِ رو بسنده می کند - تا با رنگ گزینی هایی نامعمول، بر سویۀ گاه غریبِ چهره های نقش زده بیافزاید. تصویر گری های واقع نمایانۀ مهرناز - که دقیق پردازانه و پُر وسواس، نشان از تسلط او بر رسانۀ مورد استفاده اش دارند - گاهی در بعضی از ترکیب بندی ها، به مدد نشانه ای خُرد شاید برگرفته از فرهنگ عامه، به رنگی درخشان و پُرتلالو، جلوه ای طنز آلود و کنایه آمیز می یابند. تلاش او برای توجه دادنِ مخاطب به لایه ای پنهان، و شاید ناگفتنی، از هویت زنانه یا مردانۀ تصویر شده، به یاری همین اشارات ظریف و شیطنت آمیز موفق می نماید. نقاش در بازگوییِ روایتِ چند و چونِ آدمهایی که نقاشی می کند،این بار حتی پیشتر می رود، و با ترکیب بندی هایی از پرتره های گروهیِ جشن ازدواج و کودکان، می خواهد که بیننده را بیش از پیش به تامل بر سوژه کانونیِ کارهایش ناگزیر سازد.

گفتنی است این نمایشگاه تا 5 آبان برقرار است.

رویای آشویتس

نقاشی هایی از یک هنرمند با عنوان "رویای آشویتس" از 30 مهر تا 5 آبان در گالری 25برگزار می شود.

نیلوفر ساسانی هنرمند این مجموعه است که در خصوص آن نوشته: مربع هايى كه در آن زندگى مى كنيم شايد گرم و آرام ، اما واقعيت سردى دارند از جنس هراس. آتشفشان آشويتس از هراس انگيز ترين مربع هاى تاريخ است كه تا ابد خاموش نمى شود. كوره هاى آدم سوزى معاصر نه تنها جسم كه ذهن و روح انسان را مى سوزاند. مرزهاى آبستن از تاول هاى جبر و تقدير، عقده ...كه پاى مسافران ان خيس از لذت، واهمه ى زندگى و جنون است. هركس را توان ادامه نيست مگر با پيدا كردن چرايى و معنا براى زندگى.

گالری شیرین

امیرحسین حشمتی در نمایشگاهی 26 هنرمند زن عکاس را دور هم جمع کرده و مجموعه ای با عنوان 26 زن عکاس را برگزار کرده است.

در این مجموعه هنرمندانی از سه نسل عکاسان ایرانی حضور دارند و اسامی آن ها به شرح زیر است: آبنوس البرزي ،مريم تخت‌کشيان ،سمیه جعفری ،رعنا جوادي ،زهرا خرمی ،گوهر دشتي ،هلیا رضایی ،مريم سعيدپور ،نغمه قاسملو ،شادي قديريان ،کتايون کرمي ،هنگامه گلستان ،نسيم گلي ،تهمينه منزوي ،مهشید نوشیروانی ،مهروا آروین ،غوغا بیات ،باران جعفری ،پاتريسيا گودريچ ،کمند رضوی ،کیمیا رهگذار ،آزیتا سمناک ،نازلی عباس‌پور ،یلدا معیری ،حنا میرجانیان ،همیلا وکیلی.
این نمایشگاه نیز تا 12 آبان برقرار است.

مثل یک انسان

این عنوان نمایشگاهی است که در گالری مستقل تهران برگزار می شود. سولماز جلیلوند هنرمند این مجموعه نقاشی است که از 1 تا 12 آبان با آثارش در گالری مذکور حضور دارد.

گالری دنا

نمایشگاهی با عنوان "جامی است که..." در گالری دنا از جمعه برگزار می شود.

در این نمایشگاه عکس هایی از آزاد احمدی وجود دارد که تا 10آبان  پذیرای بازدید کنندگان هستند.

احمدی در خصوص این مجموعه در بخشی از متن معرفی آن نوشته است: خیام به دم است و لحظه ! به گذرِ عمر و غم ِ جهان ِ فرسوده را نخوردن!حکیمِ عکاس  در این مجموعه ی "جامی ست که... " شیشه ی شکننده عمر را نشان می دهد که آنسویش همه سراب است، جام با گل ِ کوزه در می آمیزد و گردون ِ زمان هر لحظه به زمین می زندش.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه گروهی از 9 هنرمند که به همت مهدی وثوق نیا جمع آوری شده از 30تا 17 آبان در گالری راه ابریشم برگزار می شود.

وثوق نیا در خصوص این مجموعه که با عنوان خیابان ولیعصر به نمایش درمی آید، نوشته است: در ازدحام روزمرگی‌های زندگی شهری، ثبت خيابان‌های پوشيده شده با آسفالت و حاشيه‌های آن، بستری مهم برای واکاوي شهر به حساب می‌آيند. مکانی که در طول تاريخ عکاسی موضوع عکاسان بوده و ثبت و عرضه آن در قالب کتاب و نمايشگاه همواره قابل تأمل و بررسی است.  در همين راستا ثبت بي‌واسطه ی «خيابان ولي‌عصر» به عنوان يکي از شاهراه‌های مهم کلان شهر تهران، که تاريخ و فرهنگ پايتخت را از «ميدان راه آهن» تا «ميدان تجريش» در خود جای داده اولين انگيزه‌ی شکل‌گيری اين گروه در يک کارگاه عکاسی مستند بوده‌است. آنچه که اکنون به تماشايش نشسته‌ايد مجموعه عکس‌های آن کارگاه است.  در امتداد مسير هجده کيلومتری «خيابان ولي عصر» بسياری از مهم ترين مراکز اجتماعی، اقتصادی، تفريحی و آموزشی جای گرفته‌اند؛ اين موضوع سبب تنوع ديداری گسترده در چشم اندازهای شهری و کار عکاسانی شده که تلاش کرده‌اند در زمانی نزديک به يک سال کنش عکاسانه‌ی خود را در اين خيابان به گونه‌های متفاوت شکل دهند.  در انتها ذکر اين نکته ضروری است که اگرچه کار بر روی پروژه‌های شهری نظير «خيابان ولي‌عصر» به دليل تغييرات دائمی اين بسترها مي‌تواند به عنوان مجموعه‌هايی طولانی مدت ادامه داشته باشد، اما در مجموعه‌ی پیش رو تنها به تصوير کشيدن بخشي از زمان حال اين خيابان (1394-1395) مدنظر بوده‌است.


گالری اثر

نمایش ده سال طراحی‌های ایمان صفایی برای گالری اثر، به مناسبت هفدهمین سالگرد تاسیس این گالری، مجموعه ای است که با عنوان "10 از 17" در این محل صورت می گیرد.

نمایشگاه مذکور از 30 مهر تا 4 آبان برقرار است.


گالری اعتماد

" سکوت" عنوان نمایشگاهی است که از 30 مهر در گالری اعتماد1 برگزار می شود. کامبیز شریف هنرمند این مجموعه است که آثارش را در قالب چیدمان و مجسمه ارائه می دهد.

فرهنگسرای ارسباران، ملل، نیاوران و گالری ها و مجموعه های دیگری نیز با آثار تازه ای از هنرمندان در این هفته  پذیرای علاقه مندان و هنردوستان می شوند.


گزارش از فاطمه شهدوست

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محدثع
۱۶:۴۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
خانم جلیلوند
من عاشق نقاشیای بی نظیر شما هستم:)
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۱:۴۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
عاشق نقاشیاتم