محرم و عاشورا در قاب هنر

روایت هنری عاشورا و وقایع محرم از جمله رویدادهایی است که در گالری ها،فرهنگسراها و نگارخانه ها صورت گرفته است.

محرم و عاشورا در قاب هنر
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  همزمان با فرارسیدن ماه محرم و عزای حسینی علاوه بر تکیه ها و هیأت ها هنر هم با زبان ویژه اش سیاهپوش این ماه شده است.

گالری ها و نگارخانه ها در این روزها با آثار متنوعی در قالب های گوناگون از هنری میزبانی می  کنند که راوی عاشورا شده اند. مجموعه هایی که درادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
 
خانه هنرمندان ایران

این مجموعه از 11 مهر میزبان نمایشگاهی از علی وزیریان شده است.

در این نمایشگاه آثاری با عنوان "رنگ نجوی" از هنرمند مذکور به نمایش درآمده، کارهایی که در قالب پوسترهای عاشورایی این ماه را به تصویر کشیده اند.

«علی وزیریان» فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.
 
فعالیت او در زمینه طراحی گرافیک نزدیک به سه دهه می‌رسد. شرکت در نمایشگاه‌های گوناگون داخلی و خارجی، سابقهٔ تدریس در دانشکده‌های هنری دانشگاه تهران، الزهرا و شاهد، مدیریت هنری نشریات، فستیوال‌ها و نمایشگاه‌های تجسمی، انتشار اولین نشریه تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی در ایران با عنوان «هنر معاصر» درسال ۱۳۷۲ و انتشار کتاب تجسمی «نگاره» در سال ۱۳۷۰ به مدیریت و سردبیری او بخشی از کارنامه هنری وی است. بنیان‌گذاری اولین نمایشگاه بین‌المللی سالانه تایپوگرافی پوستر در جهان با عنوان «اسماء الحسنی» که هر ساله در ماه رمضان برگزار می‌شود و انتشار پنج جلد کتاب مستقل از مجموعهٔ آثار او در حوزه گرافیک و به‌ویژه طراحی پوستر بین سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۹ بخش دیگری از کارنامهٔ او را شکل می‌دهد. طراحی نشانه فستیوال بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و طراحی پروانه زرین این جشنواره از جمله آثار ماندگار اوست.
 
«وزیریان» جزو طراحان برگزیدهٔ بین‌المللی "اجی‌آی‌دیا" در سال ۲۰۱۰ ملبورن و تنها سخنران ایرانی مدعو در بیستمین سالگرد این رویداد هنری جهانی توسط بنیاد بین‌المللی دیزاین در استرالیا بوده است.
 
گفتنی است علاقه مندان می توانند تا 19 مهرماه برای بازید از این آثار به خانه هنرمندان مراجعه کنند.
 
موزه عکسخانه شهر  
مجموعه موزه عکسخانه شهر که همواره با برگزاری نمایشگاه های گوناگون عکاسی از مقاطع مختلف زمان این هنر را منعکس می کند، در این ماه نمایشگاهی با عنوان "محرم" را برگزار کرده است.

"محرم" شامل عکس هایی از 23 هنرمند است که از سراسر کشور با آثارشان در این مجموعه حضور دارند.

این نمایشگاه تا 12 آبان برقرار و پذیرای علاقه مندان است.
 
گالری لاله  
بعد از برگزاری یک کارگاه تصویرسازی در گالری لاله با موضوع عاشورا این مجموعه آثار حاصل از کارگاه مذکور را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.

در این نمایشگاه هنرمندانی چون اکبر نیکان پور، عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، پژمان رحیمی زاده، کیانوش غریب پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، حسام الدین طباطبایی، حسن عامه کن، علی رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری و رضا مکتبی با آثارشان حضور دارند .

این نمایشگاه تا 16 مهر برقرار خواهد بود.
 
فرهنگستان هنر

موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگستان هنر که به مدیریت علی معلم دامغانی مدت ها است خانه ای برای هنر شده در حال حاضر میزبان نمایشگاه عکس رشد است و بعد از آن برای محرم نمایشگاهی از کارهای گنجینه هنر فرهنگستان را با موضوع محرم به نمایش می گذارد.

دراین مجموعه آثاری از نام آوران هنر و اساتید برجسته ای که برخی از آن ها در قید حیات نیستند و در این حوزه فعالیت داشته اند با عنوان "سقاخانه" به نمایش در می آید.

گالری هنر ایران  
نمایشگاه گروهی عکاسی که آثار متنوعی  با موضوع ماه محرم را در برگرفته است از جمعه در گالری هنر ایران به نمایش گذاشته می شود.

بعد از این مجموعه که از 14 تا 19 مهرماه برقرار است نمایشگاه دیگری در قالب خوشنویسی با موضوع محرم از اساتید برجسته و به نام این حوزه برگزار می شود.
 
حوزه هنری
نمایشگاهی با عنوان "حضرت علی اکبر" در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شده است.

در این مجموعه آثاری در قالب گرافیک و نقاشی حول عاشورا و محرم وجود دارد که برای بازدید از آن تا 30 مهر فرصت دارید.
 
فرهنگسرای نیاوران
این فرهنگسرا از 12 تا 16 مهرماه با برگزاری مراسم تعزیعه میزبان عزاداران حسینی می شود.

این تعزیه ها هر شب ساعت 20 آغاز می شود و در آنها به روایت رویدادهای عاشورایی می پردازند.
 
فرهنگسرای ارسباران
سلسله نشست هایی با محوریت هنر اسلامی با آغاز محرم در این فرهنگسرا آغاز شده است.

مابین این نشست ها کارگاه های عملی برپا می شود که اولین کارگاه آن به نقاشی عاشورایی تعلق دارد.

در این کارگاه پس از خلق اثر نمایشگاهی از این اثار برپا خواهد شد.
 
موارد مذکور شامل تعدادی از مجموعه هایی که با هنر روایتگر محرم و وقایع این ماه شده اند بود، اما مجموع ها و گالری های دیگر نیز آرام آرام به طرق مختلفی میزبان هنر عاشورایی می شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار