معاون فرمانداری تهران:

درصورت اطمینان از عدم خسارت جانی و مالی، با تخریب اضافه بنای علاءالدین موافقت می‌شود

معاون سیاسی، انتظامی فرمانداری تهران گفت: تا کسب اطمینان کامل از جوانب تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین از جمله تأمین جانی افراد با تخریب موافقت نخواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل فرمانداری تهران علی اصغر ناصربخت با اشاره به اینکه روز سه شنبه (فردا) جلسه ای با حضور دستگاه ها و نهادهای ذی ربط به منظور اتخاذ تصمیم تشکیل خواهد شد مطالبی را به شرح زیر بیان کرد: شما اگر به سایت میزان مراجعه کنید، پنجم مهر ماه یک کار خبری را آقای قناعتی(عضو هیات ریسه شورای شهر تهران) صورت داده که به صراحت می گوید  شهرداری منطقه اعلام کرده که تردد زیاد افراد در پاساژ علاءالدین و ترافیک سنگین در اطراف این مجتمع تجاری، علت تخریب نشدن کامل اضافه بنای این پاساژ است.

این گفته به این معناست که خود آقایان اذعان دارند به این نکته که اجرای این رای کمیسیون ماده 100 در واقع مستلزم پیش بینی و تمهیدات لازم و خاص خودش است.

همچنین شما اگر به قانون شهرداری ها ماده 100 مراجعه داشته باشید در آنجا اشاره می کند که شهرداری مکلف است حکم کمیسیون ماده 100 را به مالک ابلاغ کند و هرگاه مالک در مهلت مقرر اقدام به اجرای حکم نکند شهرداری راسا اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات وصول عوارض، از مالک دریافت بکند.

در این قانون اشاره ای به نیروی انتظامی و ورود دستگاه قضایی و پشتیبانی سایر مجموعه ها برای اجرای حکم ماده 100 پیش بینی نشده است. این عدم پیش بینی قانون را در کنار اظهار نظر آقای قناعتی قرار می دهیم معنا و مفهوم آن این است که این اجرای ماده 100 هر رای نیست که آقای قناعتی در مصاحبه اخیرشان به آن اشاره کرده اند.

الان اطلاعاتی که من دارم آماری که دست کم 10 سال از آن گذشته در شهرداری تهران می گویند بیش از 30 هزار پرونده ماده 100 داریم که اجرای رای نشده است . وقتی که می خواهند یک رای را با این ترتیب و پیش بینی و تدابیر اجرا کنند معنا و مفهوم اش این است که این هر رای نیست . یک رای است که اجرای آن تبعات خاص خودش را دارد و برای پرهیز از آن تبعات ما می بایست تمهیدات و تدابیر لازم را داشته باشیم.

ازجمله این اقدام شهرداری است که وقتی متوسل به دستگاه قضایی می شود و درخواست حضور نیروی انتظامی را دارد در حالی که خود شهرداری یگان نیروی انتظامی دارد مشخص می شود که این موضوع صرف اجرای ماده 100 توسط شهرداری نیست.

وقتی از معاونت عملیات نیروی انتظامی ، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دعوت به عمل می آید که در جلسه ای حضور پیدا کند معنا و مفهومش این است که شهرداری هم می داند اجرای این طرح تبعات خاص خودش را دارد. و بایستی هماهنگی های لازم را داشته باشد.

ما به لحاظ اجرای ماده 100 نه با این رای بلکه با اجرای هیچ رای مخالفتی نداریم آن هم در زمانی که یک رای صادر شده و مراحل قانونی خودش را طی کرده است . اما اگر بنا باشد در خیابان جمهوری اسلامی که یک خیابان پر تردد است و یک خیابان پر ترافیک است اقدامی صورت گیرد ما بایستی ورود کنیم و این را حق قانونی خود مان می دانیم .

معاون سیاسی – انتظامی فرمانداری در ادامه افزود: حفظ جان شهروندان برای ما مهم است . الان مسوولیت و متولی جان مردم در اجرای این رای چه کسی است . اگر یک دانه آجر از طبقه هفتم این ساختمان وسط پاساژ علاء الدین سقوط کند شما تصور کنید چه خسارات جانی را ممکن است ببار بیاورد.

نکته بعدی انچه که مورد نظر ما هست و البته در حوزه تخصص معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران است که به آن پرداخته ، همین طور که این طبقه هفتم تحت نظارت ، نظارت مهندس ناظر و در منظر شهرداری ساخته شده و هیچ کس در وقت خودش نیامده با این تخلف مشهود برخورد کند ما معتقد هسیتم این تخریب هم بایستی تحت نظارت و مسوولیت دستگاه متخصص و فنی انجام بگیرد.

آنچه که می گویند سازه ای که ما با آن مواجه هستیم، تخریب این سازه تدابیر مهندسی خاص خودش را می طلبد. البته خود شهرداری در نامه ای که برای ما منعکس کرده  به صراحت گفته که بخش عمده ای از عملیات تخریب را ما انجام داده ایم بر داشتن سقف اینجا مطرح است .

در نامه شهرداری آمده است :  بخش مهمی از رای کمیسیون ماده 100 اجرا گردیده است. بنا بر این این ادعا که فرمانداری مانع اجرای کمیسیون ماده 100 شده است بی اساس است.

طبقه هفتمی ساخته شده باز من تاکید می کنم این طبقه هفتم در پس کوچه های تهران ساخته نشده است که کسی ندیده باشد در شهرک زیتون ساخته نشده که شهرداری به وظیفه قانونی خودش عمل نکرده باشد این ها کلید واژه هایی است که ما برای همه آن ها استناداتی داریم که متاسفانه شهرداری در جاهایی که بایستی وارد بشود و به وظیفه خودش عمل کند کوتاهی می کند بعد هزینه درست می کند برای مدیریت اجرایی و مدیریت شهری .

طبقه هفتمی را در چهارراه جمهوری ساخته اند و شهرداری نرفته در وقتش از آن جلوگیری کند حالا که ساخته شده می خواهند تخریب کنند ما می گوییم شما که می خواهید طبقه هفتم را تخریب کنید اگر خسارات مالی برای بقیه کسبه علاء الدین ایجاد شد این چه کسی متولی و مسئول است .

پس ما تدابیر و تمهیدات انتظامی و ترافیکی را برای اجرای رای کمیسیون ماده 100 در پاساژ علاء الدین الزامی می دانیم و نه تنها نسبت این گفته ی خودمان تردید نداریم بلکه مصمم هستیم و به جدیت دنبال می کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی آرامش و آسایش عمومی را مختل کند آن خیابان به خودی خودش یک گره و یک معضل است .

ناصر بخت در ادامه همچنین گفت : بنا به گفته معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران ، حدود 800 تن بار باید برداشته بشود و برداشتن این میزان بار در واقع  تدابیر فنی خاص خودش را می طلبد . 

به ما گفته شده مجموعه های فنی هم که در این زمینه متولی امر هستند اظهار می کنند این تخریب به طبقات زیرین این ساختمان قطعا خسارت وارد می کند. برداشتن و تخریب سقف بتونی 10 سانت مسلح نیازمند به استفاده از تجهیزات خاص است و استفاده از این تجهیزات به دیگر طبقات خساراتی وارد می کند. 

به رغم جنجالی که به راه انداخته شده ، شهردار منطقه 11 در نامه ای که به بنده نوشته اذعان به رعایت موارد فنی و ایمنی کرده و درخواست تشکیل جلسه داده این به این معناست که اعتراض فرمانداری به موقع و لازم بوده و این آقایان الان پذیرفته اند که باید در جلسه ای ، برنامه خودشان را اعلان کنند و به گویند می خواهند چه کاری انجام دهند در چه روزی و در چه زمانی و تحت چه شرایط و برنامه ای و با کدام ضابطه و تدبیر فنی و ترافیکی و انتظامی می خواهند این کار انجام دهند آنگاه ما اجازه انجام این کار را خواهیم داد. 

معاون سیاسی ، انتظامی فرمانداری تهران در پایان یادآور شد : ما این را جزو وظایف قانونی و موظف خودمان می دانیم و تحت تاثر جنجال های ژورنالیستی هم قرار نمی گیریم و به وظیفه خود عمل می کنیم . 

تمام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار